til dere som har byggd hus

addi

Forumet er livet
har lest at det flere her som har byggd hus eller holder på med å bygge hus. Vi hadde også planer om å bygge hus i år, men har blitt veldig usikkert p.g.a det ser ut om det koster mye mer en den vill være verd etterpå. Føler meg litt usikkert for tiden og vill derfor spørre dere:
Hva slags hus bygge dere? Hvor stor og hvor mye koster det?

Vi holder på å bygge nå (regner med å flytte inn rett før skatten vår kommer). Det blir dyyyyyrt, men vi syntest det var verdt det! Vi bygger et 2 etages hus (2 fulle etager med skrå himling) på 120kvm grunnflate. Prisen kryper fort opp mot 3 mill inkludert hus, garasje og ferdig hage/tun. Men da får vi det akkurat som vi vil [;)]

1,3 mill er en rimelig pris. Vi fikk kostnadsoversikt for graving og sprenging og dette var ikke så dyrt som vi hadde fryktet. Men selveste husbygging er dyrt, selv om vi hadde tenkt å gjøre mye selv.
Men finner ikke huset du snakket om. Har du direktelink til meg?

Vi bygde hus for 2 år siden..Blir nok alltid dyrere enn man forestiller seg i utgangspunktet.[;)]Men guuud så deilig det er å ha nytt hus..

ORIGINAL: addi

1,3 mill er en rimelig pris. Vi fikk kostnadsoversikt for graving og sprenging og dette var ikke så dyrt som vi hadde fryktet. Men selveste husbygging er dyrt, selv om vi hadde tenkt å gjøre mye selv.

http://lillesandhus.no/hustype.php?hus=8

ORIGINAL: sommernurk

har ikke bygd hus, men gu så jeg minsunner dere....måtte bare si det[:D]

ORIGINAL: xtina

Vi bruker venner til å legge strøm,og rørleggerarbeidet kjøper oss
ikea kjøkken istede for ett knall dyrt. alt av vasker doer dusj badekar sånn ting +
rørleggerutstyr får vi ganske billig så det hjelper mye i pris.

vi liker den
http://systemhus.no/templates/Building____534.aspx
eller den
http://www.norgeshus.no/article.php?id=242

da vi startet hadde vi tenkt å tegne huset selv, men bare byggematerialer blir voldsomt dyrt hvis man gjør det slik. Fikk hakeslepp da vi fikk kostnadsoversikt. Derfor skal jeg nå sjekke pris på disse boliger og hvor mye det koster hvis vi  bare kjøpe byggepakke og setter opp huset selv. Sambo er tømmrer, så dette er ingen problem og jeg tror allerede der kan vi spare mye. Så da trenger vi bare rørlegger og elektriker, alt annet kan sambo og broren hans gjøre. Alt rørleggerutstyr, dusj, badekar og sann få vi også ganske billig, siden stefaren til sambo har en stor rørleggerbedrift. Kjøkken hadde jeg også tenkt meg en fra ikea, jeg synes de er veldig fine selv om den ikke koster så mye.
Vi har veldig lyst å bygge, men skal ikke gjennomføre dette hvis det blir for dyrt. Så vi må finne ut hviken muligheter vi har

ORIGINAL: mamma123

Vi bygde hus for 2 år siden..Blir nok alltid dyrere enn man forestiller seg i utgangspunktet.[;)]Men guuud så deilig det er å ha nytt hus..

det synes vi og. Men hvor stor er deres hus, hvor mye har dere betalt og hvor mye har dere gjort selv? Jeg vet jeg er veldig nyskjerrig, men føler meg litt "lost in space" her

ORIGINAL: sommernurk

har ikke bygd hus, men gu så jeg minsunner dere....måtte bare si det[:D]

ORIGINAL: gullimagenmin

Me skal bygge hus og det kommer på  ca 1.3 mil. Men mannen min er snikker og har tegna huse sjølv, og skal bygge det sjølv så me sparer masse penger på det. Pluss at han får gode priser på all material gjennom firma som han jobber i. Me hadde nok ikkje kunne bygd det huset som me skal bygge viss me ikkje sku bygd det sjølv, for da hadde det blitt for dyrt. Men tomta har me jo fra før, for me bur her nå.. bare i ett gammlet hus som skal rives når det nye er oppe å står. [:D]

samme her! Hadde tegna sjølv og få material til en bra pris gjennom sjeffen hans og han skal bygge  sjølv, men likkevel skulle det koster over 2 mill. Tomta har vi kjøpt, den var ikke dyrt

Vi og skal bygge, vi er i prossesen.

Har ikke funnet huset vi vil ha enda, eller vi har det men vi vil tegne selv, eller så kan vi får ferdige tegninger på det nye huset til en i sambo sitt firma, men alle utregninger for en kasse pils[:D], men må ut å se på huset hans da( han har tegnet det selv).
 Sambo er oxo tømrere så vi kommer jo til å gjøre masse selv. Enest vi skal ha firma til er å få tett hus så skal vi gjøre alt selv inne. Alt av rør og baderoms møbler får vi til grossistpriser så det kommer vi til å spare masse penger på. Min onkel jobber som entrepenør så han skal ordne tomten og har masse kontakter på billig sprenging, så vi sparer penger der vi kan. Kjøkken blir seff ikea, jobber der så får litt rabatter.

Så skal vi ha utleieleilighet på ca 50-60 kwm, vi vil ikke bo oss ihjel vi liker å ha litt penger mellom hendene.

Men hus blir det uansett.

sambo var nettopp hos huseieren til huset vi leier for tiden. Dette er en gammelt hus, men slett ikke dårlig med god plass og fin tomt. Så har vi tenkt at vi kanskje kann kjøper den og pusse den opp i steden for å bygge nytt. Overraskende nok er dem veldig positiv til salg og prisen kommer til å være veldig rimelig. Selv hvis vi pusser opp her og gjøre alt som vi vill blir det sannsyligvis under en mill vi må investere! Dette hadde vært knallbra!! 

Det er jo dyrt å bygge, men kan ikke tenke meg noe deiligere enn å få det akkurat som en har drømt om!! Jeg liker også når det er litt spesielt - ikke likt alle andres... Er så mange hus en kan komme inn i som har nesten nøyaktig samme planløsning og bohus møbler...ikke noe negativt om bohus møbler - masse fint der - men blir litt kjedelig når alle har likt [&:] 

Visst dere får et ferdig oppsatt hus til rundt 1,3 så er dere kjempeheldige!! Det må være deilig å kunne gjøre så mye selv! Vi skal også gjøre alt innvendig selv, men snekker tomt, snekker utvendig, rørlegger, elektriker......det drar vanvittig opp!!

jo, det er jo nettopp dette. At man få alt akuratt som man har drømt om. Deilig dette! Derfor hadde vi ikke sett på sanne systemhus før nå...
Men hvis vi få kjøpe den hus vi leier nå er det nesten like bra fordi vi liker dette hus her veldig god og jeg tror det kan blir en perle hvis vi ombygge og pusse den opp.
Utenom rørlegger og elektrikerarbeid kan vi gjøre alt selv og jeg har en veldig godt mageføelse angående dette!

Vi skal også bygge... Har kjøpt tomt, som vi tar over 1 mars.... bare tomten koster oss 550.000....
Vi skal bygge et hus med 2 og en halv etasje.... underetasjen blir utleieleilighet, og så har vi hovedplan og en halvetasje med tre soverom, loftstue og bad oppe....

Må regne med å havne oppunder 3 millioner ja.... :S Vi skal ikke gjøre så inmari mye selv, eller vi har ikke helt bestemt oss enda.... Men vi kan ta inn 5-6000 i husleie på leiligheten da, og det hjelper [:D]

ORIGINAL: Chevy

ORIGINAL: addi

Det Lillesand huset var veldig fint. Noe lignende kunne jeg tenkt meg hvis vi ender opp med å bygge.
Veldig praktisk å kunne gå rett inn i vaskerommet utenfra...

3 mill synes jeg er voldsomt mye penger, man må jo husker at det er da ikke 3 mill man må tilbake betale til banken men 6 mill. Har stådig foreldrene mine i bakhode, som har i sin tid byggd en veldig fint og stor hus, men det var innmari slitsomt å nedbetale den og det var mange ting vi ikke kunne gjøre p.g.a dette. Slik vill vi ikke ha det.
Å bygge slik at vi få en utleiedel har vi også vudert, men vill ikke det. For det første skal det jo være en hus for oss og vi har ikke lyst å ha noen andre folk boende der i tillegg og for det andre er det lite behov for utleieleiligheter her ute og man vill ikke få så mye husleie heller.

Back
Topp