Til dere som får UVI *samme som mars*

Majzan

Elsker forumet
Har fått urinveisinfeksjon for andre og sikkert ikke siste gang i dette svangerskapet nå, og i den anledning vil jeg bare informere om noe.

Fikk tissesvie her en kveld, og måte dra på legevakta. Legen jeg var hos, en dansk ung dame sa at det var svært viktig at gravide gikk til legen med en gang man kjente symptomer på uvi. Hun sa også at vi IKKE skal kjøpe kopiprodukter, men bruke akkurat den medisinen legen skriver ut.

Greit, tenkte jeg og gikk for å kjøpe medisin, først på legevakta for å få for den kvelden. "Vi har bare denne her, det er akkurat det samme som Selexid" sa dama i skranken, hvorpå jeg ba om Selexid. Det hadde de ikke sa hun, og sa at det var aaakkurat det samme som selexid, at jeg måtte ha det var bare tull.. Jeg ba henne snakke med legen, noe hun til slutt gikk med på, hvorpå legen forklarte henne at det slettes ikke var helt det samme. Gravide skulle ikke ha kopien. Så de fant til slutt litt Selexid til meg.

Neste dag skulle jeg på apoteket for å ta ut resepten på mer selexid, og det samme skjedde. De ga seg faen på at jeg skulle kjøpe kopiproduktet, og at jeg hadde da bare misforstått, og at det var jo heeelt det samme! Det stimlet til med apotekere, som lurte fælt på hvem denne tullingen var som IKKE ville ha kopien! Fikk Selexid til slutt, men følte at de syntes jeg var en dust som ville ha den medisinen legen hadde skrevet ut. Ble ganske så irritert, kan jeg ikke bare få kjøpe det legen har gitt meg beskjed om å kjøpe??? Uten å diskutere det opp og i mente?? Argh.

Ringte etterpå til en annen lege jeg kjenner for å spørre om det stemte det denne danske legen sa, og det gjorde det, faktisk var det i går sendt ut et skriv til henne om at Selexid var et bedre preparat siden det også virket i nyrene, ikke bare i urinlederne som kopien. Hun skulle dra innom apotekene med denne informasjonen i dag, og forhåpentligvis overbevise de allvitende apotekdamene om det jeg prøvde å si slik at ikke andre gravide blir overbevist om å kjøpe kopien.

Dette ble et langt innlegg. Men hvis det er flere der ute som plages med uvi er det greit å vite. En ting til, det var også viktig at vi som gravide leverte en urinprøve etter at kuren er over, for å sjekke at vi er friske.

*Urinveismonsteret*

utrolig bra info. veldig kjent at apoteket gir ut endel kopi av div. piller. og når man klager får man bare tilbakesvar om at dette vet de bedre enn deg.

¨å man ta medisin for urinveisinfeksjonen? for jeg hadde for en uke siden og da fikk jeg blødning... føler det lissom var selexid`n sin skyld da så slutta å ta den... og svien er jo borte nå... er det farlig å ikke ta den?

jeg er akkurat ferdig med en kur, kjøpte kopien jeg :S
Der lovde også apotekdama at det var like bra:S

ORIGINAL: Karris

jeg er akkurat ferdig med en kur, kjøpte kopien jeg :S
Der lovde også apotekdama at det var like bra:S

Synonympreparater skal jo egentlig inneholde akkurat det samme, så kan ikke helt skjønne det. Men hvis legen sa det så!

Charlotte_2: Ja hvis du har påvist urinveisinfeksjon skal du ta antibiotika, og du skal ta hele kuren. Blødning fra urinveiene tyder på nyrebekkenbetennelse, altså fremskredet urinveisinfeksjon. Har aldri hørt om noen som har blødd etter å ha tatt medisin mot dette.. Hadde jeg vært deg så hadde jeg levert en urinprøve for å sjekke om du fremdeles har infeksjon, det trenger ikke svi selv om man ikke er kvitt det, selexid virker ganske fort, og fjerner svien. Men man skal alltid fullføre kuren.

Karris: Det viser seg at denne kopien ikke er like bra. Jeg oppfattet det slik at kopien ikke virket på samme måte i nyrene hvis infeksjonen befinner seg der i tillegg, men jeg fikk egentlig ikke med meg detaljene rundt dette. Kanskje har ikke alle leger fått info om dette enda. Det er ikke det at kopien er skadelig, men man er altså mer sikker på at du blir helt frisk av selexid. Lever en urinprøve for å sjekke at du er helt frisk hvis du ikke allerede har gjort det[:)]

Lindus82: Ja jeg tenkte det samme som deg, det var derfor jeg ringte lege nr. 2 for å høre om dette virkelig stemte.

Ojsann! Jeg var nemlig på legevakta i går jeg også, og fikk skrevet ut Selexid, men fikk det kopipreparatet. Hun sa at det var absolutt det samme. Hm.... Jeg burde kanskje ringe fastlegen og høre.

Flott informasjon! Jeg var litt plaget med UVI forrige gang. Men det som var så skummelt var at jeg ikke hadde noen symptomer på det. Måtte bare tisse litt ofte, men trodde at det var ganske normalt. Hadde jo hatt UVI før jeg ble gravid også, og da var det ingen tvil på hva jeg hadde fått. Den svien er grusom! Men altså, da jeg var gravid hadde jeg ikke de symptomene, så de ble oppdaget da jeg kom på kontroll med urinprøven min.

Julie*Lucas: Ja det kan jo være greit å snakke med legen om det. Det er uansett ikke skadelig å ta det andre preparatet på noen måte, så det må du ikke bekymre deg for, men Selexiden er kanskje hakket mer effektiv[:)]

Mamman til Luan: Jeg har også litt avvikende symptomer nå under graviditeten. Første gangen jeg fikk det siden jeg ble gravid sved det ikke som det alltid pleier, det ble bare rar lukt av urinen, og merka som du at jeg måtte tisse oftere enn før på dagtid.. Merkelig! Denne gangen sved det som pokker igjen...[:@]

ej he fått uvi og fekk resept på selexid med en gang[:)]
er visst skummelt og ha uvi når man er gravid[&:]

sluttet å bruke antibiotika jeg, synes ikke det er noe for babyen.
bruker homopatmedisin - reseptfri er den også.
cantharis d6, funker som søren!

ORIGINAL: Lizzy_

Lizzy: åssen type medisin er det? jeg er veldig skeptisk for å bruke selexid... liker ikke ta medisiner og tar nesten ikke paracet elr ibux når jeg er gravid... uansett hvor vondt i hodet jeg har....

ORIGINAL: Charlotte_2

Lizzy: åssen type medisin er det? jeg er veldig skeptisk for å bruke selexid... liker ikke ta medisiner og tar nesten ikke paracet elr ibux når jeg er gravid... uansett hvor vondt i hodet jeg har....

*Sniker fra januar*

Bør ikke ta Ibux når du er gravid! Kan være skadelig, og skal bare tas om det er strengt nødvendig. Paracet går helt fint, men var selv veldig skeptisk!
Angående antibiotika regner jeg med ikke er skadelig for fosteret når legen skriver det ut til deg. Har ikke særlig greie på UVI, men hvis noen av dere får streptokokker i urinen så MÅ dere ta det. Kan være skadelig for bebisen om det går ubehandlet, og man må få antibiotika under fødselen.
Restriksjoner på medisiner under graviditet og amming står forresten på www.felleskatalogen.no

ORIGINAL: Stina S

ORIGINAL: Charlotte_2

*Sniker fra januar*

Bør ikke ta Ibux når du er gravid! Kan være skadelig, og skal bare tas om det er strengt nødvendig. Paracet går helt fint, men var selv veldig skeptisk!
Angående antibiotika regner jeg med ikke er skadelig for fosteret når legen skriver det ut til deg. Har ikke særlig greie på UVI, men hvis noen av dere får streptokokker i urinen så MÅ dere ta det. Kan være skadelig for bebisen om det går ubehandlet, og man må få antibiotika under fødselen.
Restriksjoner på medisiner under graviditet og amming står forresten på www.felleskatalogen.no

nei har ikke tatt ibux i dette svangerskap og gjorde det ikke med førstemann heller... tok ikke paracet heller for er så redd for at det skal skade bebisen min.... men skal til legen på mandag så skal høre med henne da...

Back
Topp