Til dere med tre barn

Ransua

Gift med forumet
Hei,

Vi vurderer å få en til. Vi har to fra før, en på 4 og en på 1.

-Hvordan syns dere overgangen fra to til tre var?
-Hva syns dere var det tøffeste fra å gå fra to til tre?
-Hva skulle dere ønske dere hadde tenkt på/visst på forhånd?
-Hvordan ser en typisk uke ut? Gjerne før og under corona.

Jeg er litt usikker på hvilke spørsmål jeg skal stille… Vi har tenkt på at vi i hvert fall må få oss en større bil på sikt, noe som er helt okei fordi vi ikke er så begeistret for den vi har per dagsdato. Vi har også tenkt litt på logistikk i forhold til barnehage, treninger osv.

Håper dere vil ta dere tid til å svare på spørsmålene og gjerne inkludere andre gode/mindre gode erfaringer dere har høstet:-) Setter stor pris på alle svar.

Jeg vett ikke enda, får nr tre snart men tenker alt ordner seg. Ta et problem om gangen så blir det bra tilslutt;)

ang bil må vi nok bytte etterhvert men setter baby foran intill videre og en voksen i midten.

ang logistikk på fritidsaktiviter tenker jeg de kan ikke gå på for mange ting hver…

Vi har 5 års erfaring nå.

Ungene er 12, 10 og 5.

Minstemor har vært med på mang en fritidsaktivitet, fra hun var baby, sånn måtte det ofte bli. Vi merker at vi er flere unger enn voksne. Når skolen kjørte foreldremøte for alle klassene samtidig, måtte en gå til eldste, en til mellomste og.. Noen måtte passe minste.

Men i bunn og grunn, det går jo bra. Vi har bil som rommer tre barnestoler, ja, nå sitter eldste uten og mellomste i beltestol og minste skal snart snus. Hun blir 6 til jul, så hun blir skolejente nå over sommeren. Da blir der vel fritidsaktiviteter på henne også, mellomste begynte på barneidrett og senere bsrnedans mens hun enda gikk på bhg, men der har jeg ikke følt at jeg hadde kapasitet til, med tredje. Hun får begynne nå, men travelt blir det uansett. Så trolig må en av oss følge henne og den andre kjøre mellomste for hun har en del treninger som ikke er innenfor sykkelavstand.

Barna er 5,4 og 2.

den største forskjellen når nr 3 kom var at vi var i mindre tall, hadde en arm for lite. Ting krevde litt tilpasning i starten nettopp pga det, men siden vi var så godt inn i småbarns rutiner så merket vi egentlig ikke så stor forskjell. For oss har overgangen fra 2 til 3 helt klart vært den enkleste. Hadde nok vært annerledes hvis det hadde vært større aldersforskjell mellom dem.
Ukene våre ser egentlig ikke noe annerledes ut med 3 barn enn 2 barn.

Jeg fikk nr 3 da de andre var 2 og 4 år, og syntes egentlig den overgangen var den letteste:p Minstemann har på en måte alltid måtte ‘være med’ på alt, men det har gått helt fint - tenker da på treninger med de eldste, følge/hente i barnehagen osv. De er nå 8, 10 og 12 år og jeg syntes hverdagen er kjempefin:) Nå er vi så heldige at alle fritidsaktiviteter er i gang-/sykkelavstand, så blir lite kjøring:hilarious:
Vi hadde Caravelle som bil da minstemann var liten pga tre barnestoler, vogn + diverse, men kjører nå skoda superb med overraskende god plass:)

Barn 4år, 2år og 6mnd. Han siste er bare med på lasset :p

Har både 5seter og 7seter, har alle bakovervendt :) hverdagen går i å levere de to eldste i Bhg, å så hjem å være med baby/rydde hus osv.

Jeg slenger meg på med et spørsmål :hilarious:
Merket dere noe reaksjon på de andre når nummer 3 kom?
Selv om det har gått veldig fint, kan jeg jo ikke si at det ikke har påvirket 3åringen å få en skikkelig urolig og skrikete baby i hus. Men spent på hvor mye overgang det blir når man allerede er 2stk som deler

Akkurat de samme tingene lurer jeg på! Og jeg håper flere skriver overgangen fra 2 til 3 er lettest, for etter å ha hatt 2 tette så er jeg skeptisk til enda en. Selv om jeg vil ha 3 barn. :hilarious:

Selv om det har gått veldig fint, kan jeg jo ikke si at det ikke har påvirket 3åringen å få en skikkelig urolig og skrikete baby i hus. Men spent på hvor mye overgang det blir når man allerede er 2stk som deler

her var ikke nr 2 overbegeistret for at det kom en og stjal mammas oppmerksomhet (nr 2 var/er veldig knyttet til meg). Men tror faktisk det at hun også hadde storebror gjorde det lettere for henne, forholdet dem i mellom var jo det samme. Måtte bruke litt ekstra tid med henne hver dag i et par mnd så gikk det seg til. Når har jeg et veldig tett knyttet trekløver.

Mine var jo ganske store når den siste kom, så ikke noe plagsom sjalusi i særlig grad her, de var glade for å få en baby til, og har passet godt på henne fra hun var liten og lekt med henne

Men vi var jo også obs på å bruke tid på de eldste, ikke bare minstemor. Var "heldig" med det da at mannen mistet jobben en mnd før jeg fødte yngste så vi var to voksne hjemme på fulltid i nesten et år. Det medførte litt "hun får være hjemme med dere" sjalusi, men samtidig at vi voksne hadde mer tid til de andre også,

Det gikk faktisk overraskende greit. Men sjalusi har kommet mer nå som de er 8 og 6 år, 8 åringen er litt sjalu.

Sånn ellers føler jeg at jeg ikke helt strekker til, vi har aktiviteter 4-5 ganger i uken. Barna må kjøres på alt og vi har flere ting samme dag. Jeg er alene med de for det meste på ettermiddager så noen ganger går ikke kabalen opp i det hele tatt, og da er det som regel eldste sine ting som på vike for det er litt for sent for minste. Det er et problem når fritidsaktivitetene slutter 21-22 det er litt for sent for en på 6 år.
Har ikke følt så mye på dette før nå, og kanskje jeg ikke hadde kjent på det om jeg fikk de tettere?
Så er det barn overalt hele tiden da:p hihi
Ellers er det en glede med mange barn, og det er trist for hver epoke som er over :)

Mine 2 har tatt det strålende å få en lillebror :) merka ingen sjalusi, bare krangling om hvem som skulle få holde/vugge/gi smokk osv :p

Har 2013, 2016 og 2019 barn. Det gikk bedre enn forventa. Man er vanvittig mer rolig med nr 3 enn de to andre også. Mine 3 har alle refluks og nr 3 hadde kolikk. Men gikk greit. Eldste er litt skeptisk men mye fordi nr 2 sliter med en del og er til tider veldig sint og fysisk. De mener de har nok søsken nå. De forguder minste og hjelper til masse enda. Eldste tar på han klær, sko og smører han med solkrem hvis det trengs. Jeg gjør alle disse tingene mest da så eldste ikke får for mange oppgaver. Skulle bade nr 2 her og da ville plutselig alle 3 bade sammen. Samme skjedde i helga hos svigers. Nr 2 maser om å få sove sammen med minste. Ingen sjalusi. Vi har nå hatt en helg med bare eldste og skal på egne turer med de to andre også. Mellomste fikk velge helga som var eller etter ferien og han valgte etter ferien. Finner da på ting som passer hver enkelt av dem. De ka nok synes han er irriterende hvis han bråker mens de vil se på noe men det gjør de jo uansett hvor mange de er. Jeg har 3 søsken og mannen har 2( skulle hatt 3 men svigers sin nr 2 ble bare 17 mnd). Ble gravid litt før enn planlagt men har gått kjempe bra.

Overgangen fra 2 til 3 var lekende lett. Merket ikke noe forskjell i grunn, så kunne lett ha gjort det om igjen! Vi ønsker oss en nr 4, det sier vel sitt :wacky: Minste er 9 mnd. De andre to er 5 år og 4 år(11,5 mnd i mellom). I starten kranglet de alltid om hvem som skulle kose først, holde først osv. Det pågikk i mange mnd. Er ikke mye av det nå lenger.

Det er ikke noe jeg skulle ønske jeg visste på forhånd eller hadde tenkt på på forhånd :shy:

Jeg begynte å jobbe igjen i mai, men ellers var dagene rolige. Akkurat som jeg ville ha det. Levere i bhg, handle mat, hjem, hente i bhg, lage middag, kveldsstell, legging :happy: Jeg satte veldig pris på å ha null planer. Ville bare være hjemme, rett og slett. Stille, behagelig og godt!! :shy:

Har tre, en på 7, 5 og baby på fire måneder. Ingen sjalusi, kun kjærlighet og omsorg fra de store. Hun er så blid og fornøyd og uproblematisk i forhold til de to første. Lite skriking. Bæres stort sett hele tiden da, men det er bare kos. Kjempeglad for at vi fikk en til. Mye mindre overgang enn fra en til to, eller fra null til en. Alt er lettere med nr tre for man har vært gjennom det før. Koser meg veldig denne gangen.

Ingen sjalusi eller vonde følelser.
Lettere fra en til to syns jeg, men det er fordi huset er dobbelt så stort, og nå er det tre som skal ha oppmerksomhet hele tiden. Jeg har aldri pause. Yngste sover ca 2*30 minutter ila en hel dag og når han sover lur nr 2, er de to andre hjemme.
Så alt av husarbeid og sånt må tas på kvelden mellom legginger. Så skal skolearbeid følges opp, med en baby på armen gjerne.

Vurderer dere nr tre?

Vurderer dere nr tre?

Nei, det er nok gjerne bare jeg som vurderer det :hilarious:
Har hatt en ganske urolig baby de siste tre månedene, så jeg tror mannen er langt fra å ønske seg nummer tre. jeg har alltid sett for meg å ha tre da :shy: men etter disse tre månedene med lillesøster må jeg nok tenke meg litt om jeg også, og kanskje blir mannen aldri klar for en til. Men det er jo lov å drømme :rolleyes:

Akkurat de samme tingene lurer jeg på! Og jeg håper flere skriver overgangen fra 2 til 3 er lettest, for etter å ha hatt 2 tette så er jeg skeptisk til enda en. Selv om jeg vil ha 3 barn. :hilarious:
Jeg synes to forholdsvis tette er det aller travleste av alt, det er det som gjør at 3 barn blir travelt for oss, barnet i midten er fortsatt veldig lite. Jeg syns helt ærlig at overgangen fra 2 til 3 var den enkleste, men jeg syns samtidig at det er travelt fortsatt. Også tenker jeg mye på at det er nok lenge til vi kan ha barnevakt :p

Back
Topp