Til dere med to tette.

EnLitenOverraskelse

Flørter med forumet

Har verdens skjønneste gutt på 21 måneder, som blir storebror ca nøyaktig når han fyller 2 år. Han er blitt så stor men samtidig så er han jo enda så liten.

Blir ikke smart - vet ikke om vi skal kjøpe en ny sprinkelseng til det nye familiemedlemmet, eller om vi skal kjøre på å kjøpe lillemann en storeguttseng allerede til 2 års dagen. Noen som har erfaring med 2 åringer og vanlige barnesenger? Blir det mye tullfærer?

Ooooog ... barnevogn? Tror ikke jeg gidder å investere i noen ny sportsvogn til storebror, men heller prøve å finne en grei en brukt. Han blir sikkert ikke å bruke vogn SÅ mye lenger, mest når vi går tur og eventuelt som sovevogn i barnehagen sålenge han sover lur dagtid.
Noen tanker?

Vi er i samme situasjon, jenta vår blir 2 år denne uken. Tenker at hun i sommer skal over i "stor" seng, vi har en gammel flott treseng som er 160 el 170 lang og med kanter rundt sånn at hun ikke faller ut. Utfordringen kan jo bli at hun begynner å stå opp, har jo hørt om mange som gjør det. Men jeg vet ikke om det har noe å si om man venter eller ikke, om de som er 2 står mer opp enn de som er f.els 3? Kanskje man bare må ta den runden uansett. Vi tenker å begynne i god tid før babyen kommer.

Når det gjelder vogn skal vi bruke den samme som vi bruker til eldste jenta nå. Har kjøpt inn en enklere vogn som hun skal bruke som sovevogn. Ellers er hun ikke så gira på å sitte så mye i vogn lenger, vil gå selv! Søskenbrett eller bæremeis går fint.

Ja, føler liksom også at det er litt dumt å bruke penger på å kjøpe en til sprinkelseng, istedet for å bare kjøpe en vanlig barneseng og ta den runden med han nå i vår før babyen kommer.

Vi skal også bruke samme vogn til nr 2 som nr 1. Den er så god å trille og i god stand enda, må bare vaskes og gjøres klar til en liten en. Så må vel ut på bruktmarkedet å lete etter en enkel sportsvogn til lillemann :)

Her blir storesøster to år i august. 

Vi innførte stor seng no for en mnd sida... Ho var forsåvidt innstilt på det sjøl, så då kjørte vi berre på! Syns det er veldig greit at vi har fått gjort det i såpass god tid før ho blir storesøster, sånn at det ikkje blir så mange store omveltninga på samme tid... Ny baby i hus OG ho må gi vekk senga si! ;) 

Her har det gått veldig greit! Ho går ut av den inn i mellom på kvelden viss ho ikkje er klar for å legge seg, men legge seg stort sett veldig greit! Står ikkje opp før i skapelig tid på morgenen, og kan då komme tuslande inn til oss! :) 

Vi har bestilt søskenvogn, og har ei simovogn og ei lettare sportsvogn frå før. Så det får holde! litt usikker på korleis vi skal gjere det ift sovevogn i barnehagen for storesøster, men spørs om vi må finne ei løysing der vi kan plassere den fast i bhg! :)

EnLitenOverraskelse skrev:

Har verdens skjønneste gutt på 21 måneder, som blir storebror ca nøyaktig når han fyller 2 år. Han er blitt så stor men samtidig så er han jo enda så liten.

Blir ikke smart - vet ikke om vi skal kjøpe en ny sprinkelseng til det nye familiemedlemmet, eller om vi skal kjøre på å kjøpe lillemann en storeguttseng allerede til 2 års dagen. Noen som har erfaring med 2 åringer og vanlige barnesenger? Blir det mye tullfærer?

Ooooog ... barnevogn? Tror ikke jeg gidder å investere i noen ny sportsvogn til storebror, men heller prøve å finne en grei en brukt. Han blir sikkert ikke å bruke vogn SÅ mye lenger, mest når vi går tur og eventuelt som sovevogn i barnehagen sålenge han sover lur dagtid.
Noen tanker?

Da vil eg o veta! Lurer fælt på dette med seng si han e så tett oppunder 2 år da nestemann kommer.
Kunne tenkt meg å prøvd stor seng når tiden er klar for å setta inn seng til babyen....
Trening på å legga han å få han til å bli der kan vel så som så uansett tenke eg! men e usikker :P hehe
Han pleie å reisa seg opp å slå på lyset når han våkner, og når opp til dei fleste dørhåndtak i huset utenom på rommet... men det er vel rett før:)
Et tips eg fekk då va å setta ei grind i døra, så han ikkje ende opp me å gå rundt i loftstua og ramla utfor trappen i mørket.

Vi måtte bytte til stor seng da snuppa var 19 mnd. Sprinkelsenga ble for trang/kort (gammel 60-talls seng:-) Hadde tenkt å skaffe oss sånn IKEA sprinkelseng fordi de er lengre men det ble en 160 seng med sengehest! Det tok ikke mange kvelder før hun ble vant til å sove i den, men det er jo klart en overgang! Hun klatrer ut hvis hun ikke får sove på kvelden men på morgenen ligger hun bare å prater og roper når hun vil bli hentet;-) Så det går så absolutt an med stor seng til 2-åring. Julia blir 2 år i juni:-)

Mi vil være 2,5 når babyen kommer. Hun har allerede fått "stor-jente-seng" siden jeg ønsket at babyen ikke bare skulle komme og skvise henne ut av sprinkelsenga og soverommet vårt. Hun sov hos oss frem til rommet hennes var ferdig til påsken. Hun har til den dag i dag ikke kommet tuslende inn i senga vår! Så flink atte!

Babyen skal bruke hennes vogn også, den står nå i bhg som sportsvogn. Jeg tenker at jeg ganske snart vil bytte ut den vogna med sovevogna som står hjemme og så gjemme bort både sprinkelseng og bagvogn frem til babyen kommer.

Jeg tenker som så at sjalusien blir ikke bedre av å se tingene sine gå til babyen sammen med så mye av mammas oppmerksomhet og sånn...

Og så tenker jeg også at jeg skal kjøpe en skikkelig dukkevogn til henne slik at vi kan gå tur i sommer med hver vår vogn :-) Hun er nemlig veldig glad i dukkene sine og styrer og steller med de, men har ikke skikkelig dukkevogn enda.

Min blir 2 år nå i mai, vi beholder sprinkelsengen hans en stund til, han ligger godt i den, prøver ikke å klatre ut av den og det fulgte med sengehest så han kan ha den en lang stund ennå. Nurket får helt lik seng som vi kjøper inn.
Vogna har min sønn som sin trygghet i bhg, han har aldri likt å sove i vogn så nå som han har lært det og gladelig sover 2 timer i bhg i den vil jeg ikke ta den fra han. Men kjøpte en lik vogn bare modellen eldre til nurket og de blir nok fornøyde begge 2 :) Vi skal til gjengjeld pusse opp et skikkelig gutterom før nurket kommer så vår sønn har sitt spesielle han får også nå som det kommer en liten en.

Snuppa her fikk "stor seng" til 2 års dagen sin,rett og slett fordi hun klatret ut av den sprinkelsenga si,og var redd hun skulle slå seg.

Hun syntes det var kjempe stas med ny seng! Kjøpte en såkalt vokseseng,slik at den ikke virker så stor og skremmende med en gang :)
Var litt styr med å følge henne inn igjen når hun sto opp etter leggetid,men hadde ingenting med alderen på gjøre.

Niesa mi gikk over til stor seng da hun var 18 mnd,og tullet aldri.
Og har ei venninne som byttet da sønnen var over 3 år og han tullet mye.

Mine to eldste er det 16mnd mellom. Vi hadde god nytte av tvillingvogn (men så hadde vi ikke egen bil, på den tiden, så tvillingvogna var eneste framkomstmiddel for å få med seg både unger og matvarer fra Rema f.eks.

Av senger så sov de faktisk i hver sin sprinkelseng helt til de var.. nå må jeg tenke.. 3 og 4 år.
Eldstemann hadde den typen fra IKEA der man kan ta bort en sprinkelside, slik at det blir "vanlig seng" på ene siden.
Da de var altså 3 og 4 fikk de køyeseng, der eldstemann sov øverst i starten - nå bytter de på.

Et par tips - Husk å gi storesøster/storebror mye oppmerksomhet når bitteliten kommer,
det er lett å føle seg oversett når babyen får så masse oppmerksomhet.
Storebror hos oss fikk også presang "fra lillesøster" når vi kom hjem fra sykehuset med henne, han fikk en stor bil som han og pappa bygde sammen.
De store er jo ikke så store, og trenger fortsatt mye av at mamma og pappa SER dem.
OG det kan være lurt å tipse de som kommer på barselbesøk om å hilse på storebror/storesøster - før de hilser på babyen, Babyen forstår ikke at h*n må vente, mens storebror/storesøster har begynt å forstå litt sånt.

Elsa kommer til á fá ny seng denne uka eller neste. Gruer meg litt til det, men háper jo det gár bra. Synes det virker litt unödvendig á kjöpe en til sprinkelseng, og vil helst venne henne til stor seng i god tid. Elsa blir to i mai.

Vi kjöper ikke söskenvogn, men stábrett. Elsa er ikke sá interessert i vogna lenger uansett. Bruker mest en trille til henne ná hvis nödvendig. Etter á ha lest her tror jeg jammen at jeg skal gjemme Bugabooen sá hun ikke föler babyen stjeler hennes vogn. Uansett er det jo ikke sikkert hun kjenner den igjen som bagvogn...

Satser pá at dette skal gá bra. Tipset om gave fra babyen til storesösken var bra! Det tar jeg med meg videre. :)

Me har kjøpt inn juniorseng til  gutten vår som blir 2 i mai..skal montere den snart å begynne å venne han til den.
 Sprinkelsenga skal vaskes ned og settes inn på vårt rom fra den lille er nyfødt til han er klar til å sove sammen med storebror.

Ang vogn har eg kjøpt en brukt TFK joggster som 2åringen kan ha  ståenede som sovevogn i barnehagen så lenge det blir nødvendig
 (vi har allerde tatt den i bruk ,småen elsker den"nye" vogna si)
Lillebror arver bugaboo-vogna skal kjøpe nytt trekk bare.

Utenom det kjøper eg ståbrett til bugaboo så eg kan hente i barnehagen.
Kjøper også en paraplytrille til storebror til "kortere" turer så slipper vi å dra med TFKen fra barnehagen hver helg.

Dette blir 3 vogner .. vurderer  en 4 vogn :

søskenvogn ..men det er ganske dyr investering  hvis den bare skal brukes av og til i helgene, når eg en SJELDEN gang triller begge alene.. venter til lille er født og ser an behovet før vi bestemmer oss 

jeg har en gutt som blir 2 i mai og han har fått stor gutt seng for en mnd siden:) og det gikk kjempe fint :) han legger seg så fint og stor koser seg i nye senga :) har ikkje hatt noe problem med at han går utav senga. ikke på morgenen en gang. (bank i bordet) ;) han venter til vi kommer inn og slår på lyset :)  jeg tror nok det er værst for mammen og pappen enn for barnet ;)

jeg har og kjøpt ny vogn til mageboeren så storebror skjønner at det er babyen sin så har han fått sin vogn i barnehagen:) han skal få søskenbrett på nye vogna så eg håper det faller i smak hos han. han er veldig flink å gå oxo så  rekner med det går bra :)

Endte opp med å bestille BRIO SLEEP til storebror - en helt genial seng! Kan brukes som både sprinkelseng og juniorseng. Elsker det! For da kan man venne han til senga med alle sidene oppe, og så fjerne ene siden og sette på en sengehest. Også er den 70 x 140, så han blir ikke forsvinnende liten i senga. OG når lillemann har lyst på ordentlig storegutteseng, så kan lillebror arve denne senga... Problem løst!
Men er litt ventetid på den da - ankommer ca samtidig som lillebror. Men lillebror får sove i vugga fram til da :)

Har også kjøpt "nye" vogner. En Carenatrille til helgeturer med begge de små, og en Simo sportsvogn som skal brukes som sovevogn i barnehagen. Ga 1750 totalt for begge vognene... kupp! :-)

Her blir eldstemann 2 i november, så vi venter med å kjøpe vanlig seng til da tenker jeg. Ellers har vi reiseseng som minsten i magen kan bruke hvis storebror ikke helt er klar for stor seng når den tid kommer.
Når det gjelder vogn, så tror jeg vi ser det an litt om vi trenger flere vogner. Skal i hvertfall kjøpe ståbrett til eldstemann, så blir det lettere til og fra barnehagen.

Storebror her blir 2 i juli når babyen kommer.
Vi satser på å bruke kurv til babyen første tida, og så skifte storebror over fra sprinkelseng til storeguttseng i løpet av høsten, så tar babyen over sprinkelsenga da.

Ang vogn så kommer vi til å kjøpe en søskenvogn (har kikket litt på MB Duet) Storebror er fortsatt veldig glad å sitte i vogn, og jeg kommer til å trille en del og hente i barnehagen når jeg er hjemme i permisjon og det er for langt å gå hjem for en 2-åring.

I tillegg har vi sovevogna til storebror i barnehagen og en city cross til babyen hjemme.
Så blir fullt i garasjen

Her vil storebror være ca 16,5 mnd når snuppa kommer, så her blir det ekstra sprinkelseng og søskenvogn :)

Vi har egen barnehagevogn, og har også valgt å kjøpe søskenvogn til vår på 22mnd å babyen :) har også 2 ekstra triller, så vi klarer oss nok ;p

og seng kjøper vi ikke ny nei, har vugge så babyen får sove ifram til rundt juletider :) 

Her blir det 3 år og 5 mnd mellom guttene.
Småen vår fikk juniorseng når han var rundt 2 år . Det gikk veldig fint =) Han syntes det var stas å få stor seng. Nå syntes han det er tøft at lillebror skal bruke den baby sengen han brukte nå han var baby :) 
Så etter min erfaring gikk det veldig fint å gå over til stor seng. Men det er sikkert veldig individuelt.

Back
Topp