Til dere med flaske barn...

Sawyer2012

Blir kjent med forumet
hvordan gjør dere det om natten? Står dere opp med barnet og mater med flaske i f eks stua? Eller får barnet mat i sengen?
Noen tips til kjapp laging av melk på natten?

hvordan gjør dere det om natten? Står dere opp med barnet og mater med flaske i f eks stua? Eller får barnet mat i sengen?
Noen tips til kjapp laging av melk på natten?
Mater på senga:)

Kok vann på termos, hell litt over i en flaske så det blir kaldt på forhånd, deretter er det bare å blande når baby har behov for mat. Jeg har laga ett brett som står på soverommet med to rene flasker og boks med ferdig oppmålt pulver samt termos med vann. Det funker for meg hvertfall.

Det finnes også en vannkoker med temperatur innstilling:)

Matet også på senga, hadde flasker med kokt vann i kjøleskapet - varmet i Micro, tilsatte pulver på kjøkkenet hver gang; sløv som jeg er vie det bare blitt søl hvis jeg gjorde det på soverommet :P

For å lære barnet forskjellen på natt og dag er det fint å være på soverommet i mørket/svakt lys. Skifte bleie der også :)

Kan anbefale spøka nattlys fra ikea. Det kan du bære med deg trådløst å legge i nærheten av bleia eller flaska eller hva du trenger lys til :)

Han fikk mat i senga. Syntes det var viktig at han fikk minst mulig stimuli på natta for å forstå at det er natt.

Tusen takk for tips :)
Har matet henne i stua til nå fordi jeg må opp uansett for å lage melk, men det er alltid vanskelig å få henne til å sove igjen etterpå, så tenkte å heller prøve å mate henne i senga:)
Nattlys er nok noe som må anskaffes;)

Tusen takk for tips :)
Har matet henne i stua til nå fordi jeg må opp uansett for å lage melk, men det er alltid vanskelig å få henne til å sove igjen etterpå, så tenkte å heller prøve å mate henne i senga:)
Nattlys er nok noe som må anskaffes;)

Var en helt ny verden for oss når vi kjøpte vannkoker med temp.innstilling - anbefales på det varmeste!

Mata i senga. Hadde termos med lunka vann og pulverdispenser og flasker klart på rommet.

Vi har også termos med ferdig temperert vann klart, og jeg måler opp pulver i flasken(e) før vi legger oss, sånn at det bare er å helle oppi vann og sette på tuten igjen. :)
Det samme gjør vi på tur.

Lærte her om dagen at de små ikke bør få mme på natten etter de har fått tenner, bare sånn til info! :)

Vi har også termos med ferdig temperert vann klart, og jeg måler opp pulver i flasken(e) før vi legger oss, sånn at det bare er å helle oppi vann og sette på tuten igjen. :)
Det samme gjør vi på tur.

Lærte her om dagen at de små ikke bør få mme på natten etter de har fått tenner, bare sånn til info! :)
Min fikk tenner i en alder av 3 mnd. Kunne ikke nekte han mat når han var sulten.

Min fikk tenner i en alder av 3 mnd. Kunne ikke nekte han mat når han var sulten.
Nei, selvfølgelig ikke, men tannlegen anbefaler allikevel at man prøver å ikke gi mat på natten, dersom det lar seg gjøre.
Man bli anbefalt å heller gi vann, eller pusse tenner igjen etter mat, eller i det minste gi litt vann etter melken, for å rense munnen litt. :)
Ei jeg kjenner fikk beskjed av barnelegen om at tenner=klar for annen mat enn melk..
-Så, man må jo tilpasse rådene til seg selv og sin situasjon. ;)

Nei, selvfølgelig ikke, men tannlegen anbefaler allikevel at man prøver å ikke gi mat på natten, dersom det lar seg gjøre.
Man bli anbefalt å heller gi vann, eller pusse tenner igjen etter mat, eller i det minste gi litt vann etter melken, for å rense munnen litt. :)
Ei jeg kjenner fikk beskjed av barnelegen om at tenner=klar for annen mat enn melk..
-Så, man må jo tilpasse rådene til seg selv og sin situasjon. ;)
Vel, en på 3 mnd har ikke tarmer utviklet nok til annen føde enn melk ;)

Vel, en på 3 mnd har ikke tarmer utviklet nok til annen føde enn melk ;)
vi fikk beskjed av HS å starte med smaking av grøt da hun var 3 mnd så hun var klar for en porsjon da hun var 4 mnd grunnet dårlig vektoppgang. Det funket her og hun reagerte ikke på det heller :)

Før matet jeg i senga, men etter at min kjære har begynt å sove i vår seng igjen (han sov på sofaen de første månedene) begynte jeg med mating på stua. Har bare på svakt lys sånn at det fortsatt er nattmodus. Gir MME. For at det skal gå kjapt å lage flaske på natta måler jeg alltid opp et par flasker med riktig menge vann før leggetid og har klar i kjøleskapet, samt måler opp riktig mengde pulver sånn at det bare er å varme vannet i mikroen og tømme pulveret rett oppi. Veldig kjapt og enkelt. Bruker bokser med lokk fra Philips Avent til oppbevaring av det oppmålte pulveret.

Last edited:
Før matet jeg i senga, men etter at min kjære har begynt å sove i vår seng igjen (han sov på sofaen de første månedene) begynte jeg med mating på stua. Har bare på svakt lys sånn at det fortsatt er nattmodus. Gir MME. For at det skal gå kjapt å lage flaske på natta måler jeg alltid opp et par flasker med riktig menge vann før leggetid og har klar i kjøleskapet, samt måler opp riktig mengde pulver sånn at det bare er å varme vannet i mikroen og tømme pulveret rett oppi. Veldig kjapt og enkelt. Bruker bokser med lokk fra Philips Avent til oppbevaring av det oppmålte pulveret.
Hvis du vil gjøre det enda enklere, kan du måle opp pulveret i flasken, også ha ferdig temperert vann i termos, så du bare heller oppi flasken og rister.
Slipper lyden av mikroen også. ;)

Hvis du vil gjøre det enda enklere, kan du måle opp pulveret i flasken, også ha ferdig temperert vann i termos, så du bare heller oppi flasken og rister.
Slipper lyden av mikroen også. ;)
hvordan vet du at vannet er riktig temperert når de vil ha mat da? Vi måtte ha en termos med varmt og en med kaldt vann vi, også blande til... :)

hvordan vet du at vannet er riktig temperert når de vil ha mat da? Vi måtte ha en termos med varmt og en med kaldt vann vi, også blande til... :)
Jeg blander riktig temperatur før jeg heller over på termosen. :)
Termosen er såpass god at temperaturen ikke synker på de timene vannet er i den. :)

Bruker hipp ferdig blandet. Løper ned i 1 etg, heller i flaske og 20 sec i micro før jeg mater henne i senga vår :) går veldig greit

Vi matet i sengen med svakt lys. Vi hadde flaksene klare på kvelden med pulver og termos sånn at vi kunne mixe cocktail ved senga:) jeg våkna sånn ca 30 min før ham skulle ha mat så da var cocktail kjølnet til det var dags.

Back
Topp