Til dere med bekkenplager <3

Freia97

Forelsket i forumet
Juliknøttene 2022
Marsmagi 2025
Mot slutten av første trimester startet jeg å bli veldig plaget med bekkenløsning. Nesten all aktivitet trigget smertene. Før jeg ble gravid trente jeg regelmessig styrke. Men på grunn av mye kvalme og trøtthet i første trimester, var jeg nærmest sengeliggende i tre måneder.

I januar satte jeg meg derfor et mål om å være mer aktiv, og å gå 30 minutter tur hver gang. Jeg tenkte at den type aktivitet kunne hjelpe bekkenet også. Tok derfor på meg de beste joggeskoene jeg hadde, og gikk i rolig tempo. Utfordringen var bare at det var helt ekstremt vondt. Så vondt at jeg til slutt slet med å komme meg hjem fra turen.

Jeg gikk så til fysioterapeut som fortalte at jeg kanskje kunne prøve mer styrke når formen tillot det dersom gåing forverret smerten. Hun fortalte også at jeg burde unngå dype knebøy, og alle øvelser som innebærer hvor man kun gjør øvelser med én fot.

De siste tre ukene har jeg hatt tre ukentlige styrkeøkter. Målet mitt er 30 minutter hver økt, og jeg lytter ekstremt godt etter i kroppen. Jeg pusher meg ikke særlig mye, men trener hva dagsformen tillater. Dersom jeg kjenner at det på noen som helst måte trigger bekkensmertene, går jeg videre til en annen øvelse. Alt er tilpasset dagsformen - har jeg mye halsbrann unngår jeg eksempel markløft osv.

Dette har hatt så fantastisk god effekt at jeg nå har langt mindre bekkenplager. De er nesten borte. Jeg kan selvsagt få smerter hvis jeg gjør enkelte ting som å bøye meg opp og ned mange ganger, løfte noe tungt osv.

Ville bare dele min opplevelse. Styrketreningen har også hjulpet meg enormt med selvfølelsen mtp kroppsendringer og vektoppgang. Håper dette kanskje kan hjelpe noen av dere andre som sliter med bekkenplager.

Til slutt legger jeg ved hva som ble dagens økt. Den varte i ca 40 minutter <3

10 minutter sykling inne for å bli varm og få sirkulasjon i beina
Knebøy (stang/20 kilo) 3x8
Nedtrekk 3x10
Leg extensions 3x10
Tøying

Ellers liker jeg å gjøre en del av følgende øvelser:
Markløft
Militær press
Enarms roing
Roing
Bicep curls
Glute bridge

Kan man ta markløft når man er gravid? Trodde det var litt skummelt med tanke på buktrykk? Men takk for tips til øvelser ellers. Synes det har vært vanskelig å finne. Alle sider jeg finner maser bare om knipeøvelser, og det er ikke noe jeg kommer til å drive med på treningssenter uansett :)

Kan man ta markløft når man er gravid? Trodde det var litt skummelt med tanke på buktrykk? Men takk for tips til øvelser ellers. Synes det har vært vanskelig å finne. Alle sider jeg finner maser bare om knipeøvelser, og det er ikke noe jeg kommer til å drive med på treningssenter uansett :)

Ja, markløft kan man ta. Man skal selvfølgelig høre med lege/fysio, men så lenge det ikke gjør vondt, ubehagelig eller ekkelt så kan man ta det. Jeg tar også ganske lette vekter :)

Ville bare si så kult at du faktisk trener i svangerskapet! Jeg er altfor engstelig for det. Jeg holder meg gjerne i aktivitet og går turer, men tør ikke løfte!

Noe grunn for at du er engstelig for det?:Heartred

Ikke annet enn at jeg er redd for å framprovosere morkakeløsning. Jeg har aldri turt å bære noe særlig. Jeg har jo hørt at man kan trene etc., men jeg blir engstelig bare om jeg føler en eneste gang at trykket på magen blir stort. Det hjelper selvfølgelig ikke at jeg i dette svangerskapet kjenner så lite liv pga. foranliggende livmor. I skrivende stund prøver jeg å framprovosere spark, da jeg ikke føler jeg har kjent henne noe særlig de siste 2 døgnene, etter å utsatt magen for press fredag. Det er ikke noe ålreit, selv om jeg egentlig vet bedre! (jeg er snart 21 uker)

Eg var også veldig plaga med smerter i bekkenet mot slutten av forrige graviditet. Eg sleit med låsning, og hadde god hjelp av kiropraktor.

Har begynt å kjenne dette igjen no, og syns det var litt tidlig. Eg også merker at det blir værre ved å gå på tur.

Fekk tips av jordmor om boka Frisk Graviditet. Denne har styrkeøvelser tilpassa kvart trimester. Syns dette har hjulpe veldig, og vil absolutt anbefale den boka vidare :happy:

Back
Topp