Til dere med barn med brune øyne

De var veldig mørke ved fødsel, og ble litt lysere brun etterhvert. Eldste har lysere brune enn minstemor. Iallefall enda. Jeg har brune, pappa blå.

De var grå veldig lenge. Tror de ble brune da hun nærmet seg 2, faktisk...
Ingen av oss har brune øyne..

Far har brune øyne, jeg har blå. Begge ungene ble født med veldig mørke øyne, de ble brune i løpet av noen uker

Jeg har gråblå mens samboer har brune. Mini hadde blå øyne en stund, men de ble mørkere og mørkere etterhvert. Var vel rundt året da man så sikkert at de hadde blitt brune :)

Syns dette er spennende :)
Er det slik at siden jeg kun bærer det brune genet (ingen i min familie har annet en brune øyne) vil datteren vår automatisk få brune øyene uansett om hun skulle bli født med for eks blå?
Faren har blå, noe alle i hans familie har.
Nå er ikke jeg noe god på biologi, men slik jeg har forstått det er alltid det brune genet dominant. Jeg er bærer av det blå-blå genet. Pappaen er enten blå-brun eller brun-brun. Hvis han er bærer av blå-brun er det 50 % sjanse for blå/brune øyne. Hvis han bærer brun-brun, er det dominant, og alle våre barn vil få brune øyne. Eneste måten vi kan vite om han er bærer av det brun-blå genet er at vi får et barn med blå øyne. Det er ganske spennende! Våre barn vil uansett bli bærer av det blå genet fra meg, selv om øynene blir brune. F.eks vil min sønn kunne få barn med blå øyne kun om hans kjæreste i framtiden bærer det blå-blå genet. :)

På det du spør om så vil du få kun barn med blå øyne ja :) Hvis alle i din familie på begge sider har brune øyne.

Nå er ikke jeg noe god på biologi, men slik jeg har forstått det er alltid det brune genet dominant. Jeg er bærer av det blå-blå genet. Pappaen er enten blå-brun eller brun-brun. Hvis han er bærer av blå-brun er det 50 % sjanse for blå/brune øyne. Hvis han bærer brun-brun, er det dominant, og alle våre barn vil få brune øyne. Eneste måten vi kan vite om han er bærer av det brun-blå genet er at vi får et barn med blå øyne. Det er ganske spennende! Våre barn vil uansett bli bærer av det blå genet fra meg, selv om øynene blir brune. F.eks vil min sønn kunne få barn med blå øyne kun om hans kjæreste i framtiden bærer det blå-blå genet. :)

På det du spør om så vil du få kun barn med blå øyne ja :) Hvis alle i din familie på begge sider har brune øyne.
Åh jeg syns dette er så spennende! Gleder meg såååå fælt til hun kommer ut og er så spent på hvordan hun kommer til å se ut!! :) :)

Takk for svar!

Hei! Når begynte dere å se brunfarge i øynene til barnet? Har begge foreldrene brune øyne, eller bare den ene?
Med sønnen min ca 1-2 mnd. De var mørke grønn med litt brunt i ved fødsel.
Jenta mi hadde og har helt mørkebrune fra starten av.
Jeg har grønne og min mann mørkebrune :)

Rundt 12-18mnd alder, ikke tydelig brune før 2 år :o Var grønne før dette.

Begge foreldrene har brune, de ble brune når hunvar 2-3mnder gammel :)

Min sønn hadde mørkeblå øyne da han ble født. De endret seg først til bittelitt lysere blå, så ble de litt grønnaktig, før de før 1 år ble brune. Nå er de helt brune, ikke mørkmørk brun, men heller ikke lys brun :) Han er 1 år og 8 mnd.
Mannen har mørkmørk brun, jeg har blåe øyne.
Både jeg og sønnen har en mørk irisring, mannen har ikke :)
Vet ikke hvorfor noen får sånn ring og andre ikke da ;)

Håper og håper at mini skal få farens brune øyne, men ser dårlig ut. Fortsatt sjøblå nå ved 7mnd, men håper litt til, jeg ;)

Min hadde knall blå øyne da han var født og også da han var 6 mnd :) Fra 6 mndr og mot et år har det kommet antydning til brunt innerst og litt annerledes blåfarge(mellomting mellom sjøgrønn og blå). Blir spennende å se hva han ender opp med ;) Vært ganske uforandret siste månedene nå, er 19 mnd

M ble født med mørkeblå øyne. De var slik lenge, kanskje frem til han var 6-7 mnd, da begynte det å komme brunt innerst. Nå blir de mer og mer brune, spent på hva de ender opp som. Han er nå 16 mnd. Jeg har brun-grønne, faren har grønn-blå. ☺️

Jentungen ble født med veldig mørke øyne, ble brune ganske kjapt. Jeg har blå øyne, pappan har brune .

Her ble de brune sånn rundt 4mnd.

Jeg har brune øyne og mannen har blå/grønne :)

Back
Topp