Til dere med barn med brune øyne

Mor-til-08-16

Flørter med forumet
Hei! Når begynte dere å se brunfarge i øynene til barnet? Har begge foreldrene brune øyne, eller bare den ene?

Hun hadde veldig mørkt brune allerede ved fødsel også har de blitt lysere :)
Jeg har blå øyne og mannen så mørke at de ser svarte ut :

Han ble født med nærmest sorte øyne og de ble deretter lysere grønn-brune en periode før han fikk brune øyne før ettårsdagen. Begge foreldre har brune øyne.

Sønnen hadde brune øyne fra dag en. Far har brune øyne, men har mye brune øyne i min familie også. Selv har jeg grønne øyne:)

Var rundt året når hun var "ferdigbytta". Mannen har grønn/brun og jeg har blå

Mini har ikke brune øyne men 3menningen har, han ble født med de.

Sønnen min er født med veldig mørke øyne. Etterhvert ble de bare bittelitt lysere så han har mørkebrune:)
Jeg har brune og faren har blå...

Håper og håper at mini skal få farens brune øyne, men ser dårlig ut. Fortsatt sjøblå nå ved 7mnd, men håper litt til, jeg ;)

Vi ble vel ikke sikker på øyenfarge før hun var over året. De var så godt som svarte ved fødsel, og så varierte det fra veldig mørk brun til veldig mørk blå frem til de lysnet og ble brune. Jeg har blå øyne, far har brune :-)

Eldstemann var født med så mørke øyne at de så svarte ut. De lysner til brun etter noen mnd.

Mellomste var født med blå, ble brune før det var gått et år.

Yngste er født med blå, men er bare 3,5 mnd enda.

Både jeg og mannen har brune, så vi regner med hun skifter, men sånn forenklet sett er det 1/4 sjans for at de forblir blå, vi har begge blåøyde mødre så vi har et blått gen.

Født med helt grå øyne. Pappaen har brune øyne, og jeg har blå. Alle i min familie har blå øyne. Det gikk vel to måneder før øynene begynte å få farge, før det var de bare mørkegrå. På helsestasjonen og barnelegen trodde øynene ville bli blå, men jeg trodde brun. Og brun ble de :) Spent på nr to som kan komme når som helst. Hvis pappaen kun er bærer av det brune genet, vil fargen bli brun uansett. Men det er noen i hans familie med blå øyne også, så det er enda en mulighet for at barn nr to får blå øyne.

Her ble han født med svarte øyne. Brune ble de etter et par uker. Mn her er de mørkebrune inners og grønn hinne rundt

Kunne skimte ved fødsel, ser det godt nå som han nærmer seg ett år. Bare far som har brune øyne :)

Født med helt grå øyne. Pappaen har brune øyne, og jeg har blå. Alle i min familie har blå øyne. Det gikk vel to måneder før øynene begynte å få farge, før det var de bare mørkegrå. På helsestasjonen og barnelegen trodde øynene ville bli blå, men jeg trodde brun. Og brun ble de :) Spent på nr to som kan komme når som helst. Hvis pappaen kun er bærer av det brune genet, vil fargen bli brun uansett. Men det er noen i hans familie med blå øyne også, så det er enda en mulighet for at barn nr to får blå øyne.
Syns dette er spennende :)
Er det slik at siden jeg kun bærer det brune genet (ingen i min familie har annet en brune øyne) vil datteren vår automatisk få brune øyene uansett om hun skulle bli født med for eks blå?
Faren har blå, noe alle i hans familie har.

Back
Topp