Til deg som spyr ut med negativitet...

Kunne ikke vært mere enig, akkurat som om folk skal få deg til å angre på unger før du har fått! Kan ikke fatte hva folk får ut av å si sånn til oss førstegangs!

..og så kan det endog virke som om det er de samme menneskene som tidligere omtrent har MAST på at man skal få barn..."husk klokka tikker".."må ikke vente for lenge"..."du har ikke god tid lenger må du huske"..... og når jeg er gravid kommer alle de der, ja nettopp "husk å sove nå, for nå er det 18 år til neste gang" og "ja nå blir det slutt på x og y og z"....

Jeg var glad for alle råd da jeg var førstegangs. Tok til meg det jeg ville. Alle barn og mødre er forskjellig, men jeg er en av de som syns det er fint med fokus på det som ikke er så lett. Da vet man at man ikke er alene om det. Selvfølgelig blir det slitsomt med mye mas, men opplevde mest dette etter babyen var født. Uansett slipper man nok ikke unna, så best å ikke la det irritere en :)

Helt enig ! Skjønner ikke dem som bare snakker negativt om foreldrerollen. Heller ikke dem som bare forteller positivt. Tenker det er begge sider i alle foreldre/barn situasjoner (i alle fall normale/gode). Jeg har heldigvis fått høre mye i begge retninger, men selvfølgelig har ikke min situasjon og min hverdag blitt lik noen andres. Her er det mye positivt og noe negativt, men alt dette er jo det som er å være mor ! Jeg elsker det ! :) Spør folk meg om hvordan det er å være mamma sier jeg at det er helt supert, en fantastisk opplevelse men også litt tungt til tider :)

De fleste mener nok godt med å gi råd, men det handler litt om hvordan det formidles. Samtidig bør folk forstå at kunnskap er i stadig utvikling, og hvilke råd de fikk da de var gravide/fikk barn ikke nødvendigvis er de samme som i dag.

Under hele graviditeten har jeg fått råd og både det ene og det andre, blant annet hvilke matvarer jeg kan og ikke kan spise. Råd som er basert på kunnskap fra 5-10 år tilbake i tid. De fleste mener nok godt, men jeg forholder meg til hva myndigheten sier i dag. Og når jeg følger det "slavisk" så er det selvfølgelig også noen som mener at jeg er fanatisk, for de hadde jo tross alt spist disse tingene da de var gravide og allikevel fått friske barn.

Deretter får man høre hvordan fødselen er. Helt jævlig, selvfølgelig. Er det rart flere og flere får angst for å føde??
Og deretter må jeg forberede meg på en tøff barselperiode, vanskeligheter med amming, samt søvnløse netter.

Deretter skal folk fortelle meg hva jeg kan og ikke kan spise når jeg ammer (hva barnet reagerer på og ikke reagerer på, uten at de vet noe om hva min baby reagerer på). Og så er det noen som insisterer på at jeg for all del ikke må bruke engangs våtservietter i rumpa på babyen, men bruke vaskekluter. Og jeg må ikke bruke badeolje i badevannet, for da vil ikke huden til babyen selv produsere fuktighet. Og jeg må absolutt være med på babysvømming, slik at motorikken til babyen blir bedre. Og jeg må lage barnematen selv, fordi det man får kjøpt i butikken er ikke bra nok. Og jeg må for all del ikke lese bøker om barneoppdragelse, for det er noe jeg må finne ut av selv (til tross for at det kan være en mulighet for å lære et triks eller to fra noen som har lang erfaring).

For meg er det forskjell på å gi "gode" råd og det å dele sin egen erfaring... Jeg vil veldig gjerne høre masse om andres erfaring, og plukke opp det jeg tenker kan være nyttig for meg og min baby. Men jeg vil gjerne slippe å høre hvordan andre mener jeg bør leve livet mitt, hvordan jeg bør stelle babyen min, hvordan jeg bør amme og hvor lenge.

Skjønner folk vil gi ut sine erfaringer til deg, kanskje de føler det forbreder deg på et vis. Men når det er sagt så kan det bli for mye av det "gode". Som du sier selv, det som funket for dem ikke nødvendigvis funker for deg og bebisen. Og selv mener jeg mennesker rundt "oss" sksl tenke litt over hva man sier til en blivende mamma. Du blir jo både lei, irritert og føler deg kontrollert. Ikke gøy nei. og du har virkelig lov å si ifra til de som kommer med "råd/meninger" om hva som er best osv. Ikke nødvendigvis være direkte, men heve stemmen litt å si at vi må prøve oss fram å finne ut hva som funker for oss. ;-) kanskje noen tar hintet da.

Og når det gjelder her inne om klagetråder å slik synes jeg da folk skal få lov å klage litt. Heller her inne enn hjemme, måte å få ut litt frustrasjon på det også, ikke bare bare å bli ny mamma;-)

Værst syns jeg det er med råd fra svigermor. Husker hun ble sint og ringte mannen min fordi jeg ikke gjorde som hun sa. Tenk dere det. Hun fikk barn for 30 år siden i et annet land, og ble sur fordi jeg ville gjøre ting på min måte og bli kjent med barnet mitt for å finne ut hva som passet oss best. Vi hadde en kjempekrangel. Nå blander hun seg ikke.

Jeg er litt glad for å bli informert om de negative tingene som kan skje jeg da :p liker å være forberedt...og heller bli positivt overrasket. Men jeg irriterte meg over de som slaktet mine tanker rundt hvordan jeg ville gjøre ting, med å si "det er ikke så enkelt, bare vent å se" bare fordi de selv ikke fikk det til og måtte gå tilbake på prinsippene sine.

enig.. Er noen som tror det bare er rosenrødt og få barn også.. Fordi de bare har hørt hvor fantastisk det er, og mødre som pynter på sannheten. Mange kan få seg et sjokk..

Jeg er litt glad for å bli informert om de negative tingene som kan skje jeg da :p liker å være forberedt...og heller bli positivt overrasket. Men jeg irriterte meg over de som slaktet mine tanker rundt hvordan jeg ville gjøre ting, med å si "det er ikke så enkelt, bare vent å se" bare fordi de selv ikke fikk det til og måtte gå tilbake på prinsippene sine.
Helt enig!:) som om jeg skulle skrevet det selv:)

Veldig enig!
Mener det er stor forskjell på å høre om utfordringer og vanskeligheter andre har opplevd og det å få tredd "bedrevitermeninger" ned over hodet. Synes forøvrig at de "gode " rådene/meningene kommer på privaten og ikke så mye på forumet. Opplever ikke her at så mange skal mene hva som er best for meg, men heller at man tømmer seg litt og vil "advare" mot tanken om at bare man har født så er alt vidunderlig.

Men det er som du sier spireliten, det er kun du som kan styre og påvirke hvordan ditt liv blir. Noen blir handlingslammet og kan ikke være med på noen ting lenger, mens andre er så og si like "aktiv" som før. Har mye å si på mor også, er ikke bare barnet som er førende :) og det blir ikke likt for alle.

Jeg håper du får en super fødsel og barsel tid :) jeg ønsker meg det samme :) vi må ta en dag av gangen.

Vil for øvrig bare understreke at jeg for all del ikke har noe imot sytetråder eller klaging her inne på forumet. Det er det vi har forumet til; en åpen arena for å kunne ta opp problemer. Er ikke akkurat slik at jeg aldri syter selv :-) det skal være rom for syt og gode råd når man ber om det :-)

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Sniker fra januar :)
Jeg kunne ikke vært mer enig!! Alle fortalte meg at det blir mangel på søvn, at det er utmattende, at babyen skriker, at amminga gjør vondt, at rutiner kan man bare glemme i starten osv.. MEN DET ALLER VERSTE: andre som sammenligner deres umulige unger med MIN baby. Babyer er forskjellige, ferdig snakka!!

Og vet du hva? Babyen min skriker kun når han er sulten, som er typ 5 min i døgnet. Amminga satt med en gang, aldri vært noe problem. Sove gjør jeg omtrent hele tida, siden baby sover mye. Når han er våken pludrer han og kan fint ligge i vogga selvom han er våken. Når han først sover så står tv på og vi lister oss ikke rundt i redsel av at han skal våkne. Ikke bare det, men her har vi allerede rutiner. Baby er 4 uker og blir lagt 9 på kvelden, og der ligger han til mårran. Må selvfølgelig mates et par ganger, men aldri vært noe problem å legge han ned i vogga igjen.

Så for oss har det vært en fryd ♥ Men jeg hadde en innstilling om at det skulle bli fint, og det har sikkert litt å si. Pessimister har noe å lære...

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Svarer bare om noen spørr jeg.. ellers sier jeg ikke noe negativt.. å så om jeg ikke sover like godt og lenge som før jeg fikk barn.. mitt valg og ser ikke noe "negatict" i det jeg da *sniker fra juni *

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Back
Topp