Til alle sykepleiere her inne

Mommylife

Betatt av forumet
Septemberbarna 2019
Ser det er flere enn meg som jobber som sykepleier så har noen spm i forhold til jobb og svangerskap. Hvordan forholder dere dere til smittepasienter? Og hva med antibiotika blanding? Vi har ikke avtrekksvifte på jobb. Blander med sett som er sagt å være lukket, men vi vet alle at de ikke er helt tette. Og hva med evt utagerende pasienter?

Er så usikker på hva jeg skal gjøre :) Har jo ikke fortalt det til noen andre enn sjefen og min nærmeste venninne. Så blir litt vanskelig dersom man skal begynne å unngå enkelte pasienter osv :confused004
 
Ikke sykepleier ,men helsefagarbeider i hjemmesykepleien , og smitte , folk under stråle og cellegiftbehandling og utagerende pasienter blir gravide skjermet fra hos oss. Jeg skal fortelle sjefen til fredag, hun vet vi har prøvd , så da blir det tilrettelagt:)
 
Oj, skal man holde seg unna pasienter som er under stråle og cellegift behandling også? Det ble plutselig veldig mye å tenke på :p jeg jobber på sykehus på en avdeling med både endel smitte, kreftpasienter under behandling, og varierende psyk.pasienter. Synes det er så vanskelig å unngå enkelte pasienter når vi fordeler dem selv oss i mellom i starten av hver vakt. Hva skal jeg si til kollegaene liksom?
 
Jeg er sykepleier, og er mye hos pasienter med smitte:wacky: men vil jo tro det går greit så lenge man bruker riktig verneutstyr som vanlig. ESBL er det jeg vanligvis jobber med. Er jo veldig nøye med hygienen. I første graviditet jobbet jeg et sted med mye antibiotika og fikk da beskjed om å ikke jobbe direkte med det. Dvs intravenøs AB.
Nå holder jeg meg også unna røntgenundersøkelser for det jobber vi en del med.
 
Minst 3 dager etter stråling cellegift skal gravide holde seg unna hos oss ihvertfall, da kroppen utsondrer dette i dagene rett etterpå , og alt av kroppsvæsker inneholder giften som kan føre til celledelingsfeil hos fosteret :) er ihvertfall det jeg har blitt forklart når jeg har spurt om nettopp dette , men er ikke noen proff på dette området :facepalm:
 
Takk for tips jenter. Jeg jobbet som flyvertinne i mitt første svangerskap så da ble jeg satt på bakken og ferdig med det ;-) Litt nytt å forholde seg til! Ja man har jo rutiner og utstyr i kontakt med alle type smittepasienter så det burde gå greit. Får holde tunga rett i munnen og ha kontroll på hvem som har fått nylig cellegift og ikke da ;-) Skal ta en telefon i morgen til sjefen og høre hvordan vi løser det på best mulig måte
 
Takk for tips jenter. Jeg jobbet som flyvertinne i mitt første svangerskap så da ble jeg satt på bakken og ferdig med det ;-) Litt nytt å forholde seg til! Ja man har jo rutiner og utstyr i kontakt med alle type smittepasienter så det burde gå greit. Får holde tunga rett i munnen og ha kontroll på hvem som har fått nylig cellegift og ikke da ;-) Skal ta en telefon i morgen til sjefen og høre hvordan vi løser det på best mulig måte

Lykke til
 
Minst 3 dager etter stråling cellegift skal gravide holde seg unna hos oss ihvertfall, da kroppen utsondrer dette i dagene rett etterpå , og alt av kroppsvæsker inneholder giften som kan føre til celledelingsfeil hos fosteret :) er ihvertfall det jeg har blitt forklart når jeg har spurt om nettopp dette , men er ikke noen proff på dette området :facepalm:
Det er minst 5 dager på cellegift. Jobber med det selv.

Sniker fea juli men jobber som sykepleier på kreftpost og dette er mitt andre svangerskap med denne jobben.

Ellers så Ab forholder eg meg som vanlig bruker hansker, fyller med Nacl før og skyller igjennom før nedkobling. Fleste smittepasimter forholderman seg som til vanlig uten om cmv smitte, 5 barnesykdomen, vannkopper (vist man ikkje har hatt det) og de man vaksineres mot vist man ikkje er vaksinert. Utagerende pasienter skal man unngå.
 
Og ja her er det umulig og holde skjult at man er gravid grunnet alle hensynen så her vet omtrent alle det på jobb i det du får posetiv test
 
Du har allerede fått gode svar her, og jeg kan ikke annet enn signere. Du sier dere har psykpasienter også, det er jo en vid pasientgruppe i seg selv. Jeg er sykepleier innen psyk (rus) og fikk svangerskapspenger forrige svangerskap grunnet risiko for fysisk og psykisk vold.
 
Og ja her er det umulig og holde skjult at man er gravid grunnet alle hensynen så her vet omtrent alle det på jobb i det du får posetiv test

Er litt det jeg kjenner på ved min arbeidsplass også. Vi har 8 sengeplasser og stor turnover så spørs om det blir vanskelig å holde det skjult så veldig lenge. Kommer jo helt an på hva som kommer inn såklart men :)
 
Du har allerede fått gode svar her, og jeg kan ikke annet enn signere. Du sier dere har psykpasienter også, det er jo en vid pasientgruppe i seg selv. Jeg er sykepleier innen psyk (rus) og fikk svangerskapspenger forrige svangerskap grunnet risiko for fysisk og psykisk vold.

Ja det er en vid pasientgruppe. Jobber ikke ved en psyk/rus avdeling men vi har denne pasientgruppen innom fra tid til annen. Uten tidligere utageringshiatorikk gjør det meg ikke noe, men ved økt risiko vil jeg nok ikke gå inn der.

Takk for gode svar alle sammen :)
 
Er litt det jeg kjenner på ved min arbeidsplass også. Vi har 8 sengeplasser og stor turnover så spørs om det blir vanskelig å holde det skjult så veldig lenge. Kommer jo helt an på hva som kommer inn såklart men :)
Ja er ikkje så lett det derre, men eg hsr hvertfall funne ut at det er bedre folk vet en å være unvikene på det
 
Jobber også som sykepleier på en rusavdeling. Må bare se det an hvilke pasienter vi har. Ei som var gravid hos oss i vår endte opp med svangerskapspenger etter kort tid pga utagerende pasienter og uheldige episoder hun vart vitne til. 2 andre som ble gravid kort tid etter gjorde ikke det. For øyeblikket er det rolig hos oss, tenker æ bare må vurdere fortløpende med sjefen og jordmora.
 
Jeg er også sykepleier. Jobber kun nattevakter 65% stilling. Jobber alltid med en annen sykepleier på natt (stort sett samme person), har ikke fortalt det til henne enda, men kommer det smittepasienter eller pasienter som får cellegift kommer jeg til å spørre om ikke hun kan ta de pasientene. Hun vet at vi har prøvd å bli gravid så det blir nok ingen stor overraskelse for henne. Men har ikke noe behov for å si det enda:)

Hva antibiotika angår, så har jeg blandet det nå, men bruker jo hansker og sånt.. Munnbind er jo også en mulighet ;)
 
Back
Topp