Til alle som gir mme og tilskudd av d-vitamin.

Neya

Forelsket i forumet
Maiskolbene 2023 :-)
Vet ikke om dere har lest denne artikkelen som jeg har lagt ved fra dagbladet. Ganske skremmende at ikke helsestasjoner er oppdatert på at mme er tilsatt mer d-vitamin nå enn tidligere og at man ikke trenger å gi tilskudd av tran/d-vitamin. Jeg sluttet å gi gutten min tran etter at jeg leste dette. vi tar det heller opp når han blir større.

https://www.dagbladet.no/mat/julian-5-md-syk---advarer-andre-foreldre/72766032
 
Ja, har lest det! Ble helt sjokkert! Jeg har blitt fortalt flere ganger på helsestasjonen at vi må gi tran i tilegg til mme. Er glad jeg har vært slurvete med tranen. Han ble hard i magen med en gang. Fikk dårlig matlyst og bæsjet ikke på flere dager etterpå. Vet ikke om det var tranen som gjorde det men. Blir ikke mer tran her i huset....
 
Her var helsestasjonen heldigvis oppdatert! De sa jeg selv var nødt å regne ut om han fikk i seg nok, for de var litt usikker om helsedirektoratet sin brosjyre var oppdatert etter de endret d-vitamin innholdet på mme, noe som viste seg den ikke var!
 
Sniker fra mai!

Blir så irritert, jeg fikk beskjed om å gi tran men selv regne ut hvor mye, på neste time sa jeg at jeg hadde regnet på det og funnet ut at det ble for mye hvis jeg ga tran. Fikk da beskjed om å gi selvom, da det ikke var farlig med for mye(?!). Valgte å ikke gi tran i det hele tatt, da jeg så at det ville bli for mye. Men ja, blir irritert over at man får helt feil beskjeder!
 
Jeg måtte selv si fra, og hun var heldigvis med på å kutte. Delammer, og fikk beskjed om 2 dråper D-vitamin. Håper det ikke er for mye. Noen som har fått samme råd og mengde?
 
Back
Topp