Til alle muslimer!

ORIGINAL: Beautiful Nightmare

hva betyr Ramadan mubarak og Leilatul Qadr?[8|]

Ramadan mubarek betyr tja, "gratulerer med ramadan", og Leilatul Qadr er "skjebnenatten", som i følge Koranen er bedre enn 1000 måneder, om man er våken for bønn...

For å si det sånn, den natten i 2000 ba jeg som aldri før hehehehe...

Man vet egentlig ikke helt når det er, men det er tradisjon på å si at det er den 27. natten i Ramadan.

ORIGINAL: *LiseT*

ORIGINAL: *Meya*

RAMADAN MUBAREK!

I morgen begynner Ramadan, endelig, og vi har en måned med faste, tenking, læring og gode gjerninger forran oss.

Dersom jeg har såret noen, ber jeg om tilgivelse, det har aldri vært min intensjon å såre noen av mine søstre.

Måtte Allah gjøre fasten lett for dere alle!

Hvis du har såret noen ikke-muslimer da??
*vrang*

Det er vanlig at man ber hverandre om tilgivelse for Allahs skyld, men i og med at dere ikke tror, så er det ikke det samme, men kunne skrevet alle, for all del, men i og med at innlegget var stilet til mine søstre, gjorde jeg ikke det...

Ha en god ramadan allle sammen![:)]

ORIGINAL: GasOline

ORIGINAL: Habib Galbi

Ramadan mubarak til deg og familien også snuppa..[:)]
er det noe spesiell mat dere lager nå til Fotor og til Sohor?

Til Sohor blir det smoothies, skiver og eventuelle middagsrester fra dagen før. Og Samousa (somaliske typen, de er beeest). Til Iftar (ftor), så blir det først dadler og vann, så bønn, og så etter bønn så spiser vi suppe. Så drar mannen til taraweh, og når han kommer hjem, kanskje litt samousa og dadler.

Oppskrift?

Fikk forresten veldig lyst på dadler nå...[8|]

Her:
http://www.tammyssomalihome.blogspot.com skal det være en blogg med masse oppskrifter på somalisk mat, også samousa. Er den jeg bruker. Den er visst nede nå, men det er hele blogspotsystemet noen ganger.

lister meg ut igjen, var så mye rare ord jeg ikke skjønte.....

ORIGINAL: ¤Rosa skydått¤

Lykke til til dere.

Jeg var i vikar i en heimkunskapsklasse en gang og da var det en jente der som ikke kunne spise maten hun hadde laget. Hun så så lei seg ut stakar. Men det var ingenting jeg kunne gjøre, bortsett fra å si at hun gjorde nok familien sin stolt!

Må si jeg syntes det er trist at unger som er på skolen ikke kan spise som normalt... [:(] De trenger den maten for å lære og for å fungere. Selv om det ikke er obligatorisk for små barn å faste, så regner jeg med at mange blir oppfordret til å gjøre det, det syntes jeg blir feil. Barn trenger mat regelmessig gjennom dagen.

Men til dere voksne, lykke til og ha en fin faste [:)]

ORIGINAL: r1mellem

lister meg ut igjen, var så mye rare ord jeg ikke skjønte.....

Jeg har forklart noen lenger ned...

Og så var jo tråden til muslimer hehehee... Derfor oversatte jeg ikke...

ORIGINAL: Sebastians*mamma

ORIGINAL: ¤Rosa skydått¤

Lykke til til dere.

Jeg var i vikar i en heimkunskapsklasse en gang og da var det en jente der som ikke kunne spise maten hun hadde laget. Hun så så lei seg ut stakar. Men det var ingenting jeg kunne gjøre, bortsett fra å si at hun gjorde nok familien sin stolt!

Må si jeg syntes det er trist at unger som er på skolen ikke kan spise som normalt... [:(] De trenger den maten for å lære og for å fungere. Selv om det ikke er obligatorisk for små barn å faste, så regner jeg med at mange blir oppfordret til å gjøre det, det syntes jeg blir feil. Barn trenger mat regelmessig gjennom dagen.

Men til dere voksne, lykke til og ha en fin faste [:)]

Takk.

Ofte maser og maser barna om det selv også...

Mine maste i fjor, fastet en dag, vi dro de opp med oss klokka halv fem for å spise, og så fastet de til klokken åtte om kvelden, og så hørte vi ikke noe mer om den fastingen hehe... I år har de sagt at de vil faste mer da, men vi får nå se hehehe.

Ja, endelig er det Ramadan! Herlig! [:D]

Ramdan mubarak!

ORIGINAL: Beautiful Nightmare

hva betyr Ramadan mubarak og Leilatul Qadr?[8|]

Ramadan mubarek betyr tja, "gratulerer med ramadan", og Leilatul Qadr er "skjebnenatten", som i følge Koranen er bedre enn 1000 måneder, om man er våken for bønn...

For å si det sånn, den natten i 2000 ba jeg som aldri før hehehehe...

Man vet egentlig ikke helt når det er, men det er tradisjon på å si at det er den 27. natten i Ramadan.

oh..sånn og fårstå... hva er ramadan egentlig...? hvorfor faster dere..? mulig jeg er helt dum her np.. men følgte ikke sååå godt med på livsynstimen..[8D]

ORIGINAL: lene78

ORIGINAL: Moo

går du mye ned i vekt når du faster?

I fjor gikk jeg ned åtte kilo. Men det er først de siste årene jeg har begynt å gå ned, før, da dagene var kortere (det endres 11 dager hvert år, fordi den islamske kallender er 11 dager kortere enn den vi har her) så merket man det jo knapt. Desuten var ikke min eksmann så opptatt av islam og sånn, så vi spiste vel kanskje mer den gang når vi brøt fasten.

Jeg deriomt går opp i vekt..[8D] Faster jo i hele dag og stopper ikke å spise når det er lov.. Er jo masse god og feeeeeet mat hjemme!
man skal egentlig ikke være sånn, for da er det jo usunnt å stabbe seg fult med mat på kvelden og før leggetid.

Faster du når du er gravid???

Mange gjør da det.

Jeg har hatt tre ulike svangerskap, tre ulike tidspunkter og tre ulike lengder på dagene. Ene gangen fastet jeg ikke fordi jeg spydde døgnet rundt. Andre gangen fastet jeg i 26 dager og fødte i den 27. natten, og hadde fastet hver dag fram til da. Sist så fastet jeg noen dager, og lot være andre dager. Desverre gikk det litt ut over min manns vilje til å faste, og han hadde lettere for å "bli så dårlig at han måtte bryte fasten" når jeg gjorde det, så han hadde faktisk fem dager å ta igjen etter ramadan, da han hadde influensa.

Svekling [8D] jeg har fastet med kyssesyke hehe.

ORIGINAL: FebruarGullet

Den gang jeg gikk på skolen lærte vi bare om kristendommen.

Noen som har lyst til og fortelle meg litt om hvorfor dere faster? Hensikten med det?

Faste (sawm) er, i likhet med bønn, å betale den foreskrevne skatten zakah og pilegrimsreise til Mekka, en form for tilbedelse. Gud har foreskrevet obligatorisk faste i ramadan måned:

Måneden ramadan, hvori Koranen ble åpenbart som veiledning for menneskene, som klare bevis for ledelsen og som et kriterium [for rett og galt], den av dere som er tilstede i denne måneden, skal faste. (K. 2:185)

Ramadan er den niende måneden i den islamske kalenderen, som er basert på månens faser. I forhold til den solbaserte kalenderen forskyves måneåret 10-12 dager i året, slik at ramadan hvert år faller litt før fjoråret. I løpet av 33 år vil ramadan på denne måten passert alle årstidene. Ramadan varer i 29 eller 30 dager, og i denne tiden skal muslimene hver dag avstå fra mat, drikke og seksuelt samliv fra daggry til solnedgang. De skal også avstå fra inntak av for eksempel medisiner eller tobakksrøyk og unngå injeksjoner og blodoverføring. Det er, i overensstemmelse med Profetens praksis, anbefalt å spise og drikke før fasten kommer inn ved daggry og å bryte fasten ved solnedgang med dadler og vann før man spiser et middagsmåltid. De fleste muslimske samfunn har også utviklet spesielle mattradisjoner knyttet til fasten.

Unntatt fra påbudet om faste er barn og mentalt syke. Eldre og syke som ikke tåler påkjenningen er fritatt, i likhet med reisende. Kronisk syke kan innta nødvendig medisin uten å bryte fasten. Menstruerende kvinner og kvinner med post-natale blødninger tillates ikke å faste, mens gravide og ammende kvinner fritas hvis fasten er utilrådelig for dem selv eller barnet. Avhengig av grunnen til at man ikke faster, må enten fasten tas igjen på et senere tidspunkt eller gjøres opp for ved å betale et måltid mat for en trengende. Voksne, friske mennesker kan og bør arbeide som vanlig under fasten, men naturlig nok vil noen velge å ta ut ferien sin i denne tiden. Barn under puberteten er ikke pålagt å faste, men de minste vil gjerne faste noen timer og de større i helgene eller enkelte dager som en tilvenning. Fasten i ramadan samt frivillig faste ellers i året, er menneskets offergave til Gud. Muslimen gir avkall på det som ellers er halal, og han eller hun avstår fra det som er spesielt knyttet til menneskets fysiske eksistens for å styrke sjelen. Islam legger i tillegg vekt på de positive konsekvensene fasten kan ha både åndelig, helsemessig og i form av sosial bevissthet. Fastemåneden avsluttes med ‘id al-fitr – en festdag for store og små hvor de troende samles til bønn om morgenen og ellers feirer utover dagen sammen med familie og venner.

(Nora Eggen, ikke min egen tekst...)

Ramadan mubarek!!! Må det bli en god måned for dere alle insha Allah!

Jeg faster ikke nå pga barsel og føler meg litt "snytt"..... Kanskje etter de 40 dagene men er litt redd for melka.. noen som har erfaringer???

ORIGINAL: Baby i August!

Ramadan mubarek!!! Må det bli en god måned for dere alle insha Allah!

Jeg faster ikke nå pga barsel og føler meg litt "snytt"..... Kanskje etter de 40 dagene men er litt redd for melka.. noen som har erfaringer???

Jeg ville prøvd meg fram. Jeg har ikke hatt så små barn og ammet, minste jeg har hatt og ammet i Ramadan var ei på fire måneder, da måtte jeg ta igjen 7-8 dager eller noe. Tok noen pauser innimellom.

[&:][&:]

ORIGINAL: Fyrste metall

[&:][&:]
Går det bra?

ORIGINAL: ~Maddy~

hadde ikke klart å faste 1 dag uten å bli uvel tror jeg[:D][:D]
kan da ikke være bra for kroppen..

Mange millioner muslimer faster uten å ta skade av det, så det er nok ikke det verste! [;)] Røyking og alkohol, blant annet, skader nok kroppen mer.

Ramadan Kareem til dere alle og deres familier[:)]

Ramadan mubarak til deg og familien også snuppa..[:)]
er det noe spesiell mat dere lager nå til Fotor og til Sohor?

Til Sohor blir det smoothies, skiver og eventuelle middagsrester fra dagen før. Og Samousa (somaliske typen, de er beeest). Til Iftar (ftor), så blir det først dadler og vann, så bønn, og så etter bønn så spiser vi suppe. Så drar mannen til taraweh, og når han kommer hjem, kanskje litt samousa og dadler.

oi.. det er faktisk ingenting i forhold til hva vi lager her..[&:]
fotor er det dadler og yoghurt så suppe, så begynner vi å spise på ordentlig[:D][:D][8D] mamma lager minst 4 forskjellige retter.. så kommer dessert, og det er fra 2-4 forskjellige type dessert... (forkjellig smak her i huset jah)..
somalisk samousa er den jeg også prioterer av all slags samousaer[;)]

Nei vi har aldri desert til vanlig, så da gidder vi ikke ha det i Ramadan heller. Lager gjerne noe småkaker, feks marokkanske chebakkia eller noe annet lett, gidder ikke det helt store.

oppskrift???

har lyst å lage[:D]

Back
Topp