x1xBeautiful Nightmare
Glad i forumet
hva betyr Ramadan mubarak og Leilatul Qadr?[8|]
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: Beautiful Nightmare
ORIGINAL: *LiseT*
ORIGINAL: *Meya*
RAMADAN MUBAREK!
I morgen begynner Ramadan, endelig, og vi har en måned med faste, tenking, læring og gode gjerninger forran oss.
Dersom jeg har såret noen, ber jeg om tilgivelse, det har aldri vært min intensjon å såre noen av mine søstre.
Måtte Allah gjøre fasten lett for dere alle!
Hvis du har såret noen ikke-muslimer da??
*vrang*
ORIGINAL: GasOline
ORIGINAL: Habib Galbi
Ramadan mubarak til deg og familien også snuppa..[:)]
er det noe spesiell mat dere lager nå til Fotor og til Sohor?
Til Sohor blir det smoothies, skiver og eventuelle middagsrester fra dagen før. Og Samousa (somaliske typen, de er beeest). Til Iftar (ftor), så blir det først dadler og vann, så bønn, og så etter bønn så spiser vi suppe. Så drar mannen til taraweh, og når han kommer hjem, kanskje litt samousa og dadler.
Oppskrift?
Fikk forresten veldig lyst på dadler nå...[8|]
ORIGINAL: ¤Rosa skydått¤
Lykke til til dere.
Jeg var i vikar i en heimkunskapsklasse en gang og da var det en jente der som ikke kunne spise maten hun hadde laget. Hun så så lei seg ut stakar. Men det var ingenting jeg kunne gjøre, bortsett fra å si at hun gjorde nok familien sin stolt!
ORIGINAL: Sebastians*mamma
ORIGINAL: ¤Rosa skydått¤
Lykke til til dere.
Jeg var i vikar i en heimkunskapsklasse en gang og da var det en jente der som ikke kunne spise maten hun hadde laget. Hun så så lei seg ut stakar. Men det var ingenting jeg kunne gjøre, bortsett fra å si at hun gjorde nok familien sin stolt!
Må si jeg syntes det er trist at unger som er på skolen ikke kan spise som normalt... [:(] De trenger den maten for å lære og for å fungere. Selv om det ikke er obligatorisk for små barn å faste, så regner jeg med at mange blir oppfordret til å gjøre det, det syntes jeg blir feil. Barn trenger mat regelmessig gjennom dagen.
Men til dere voksne, lykke til og ha en fin faste [:)]
ORIGINAL: Beautiful Nightmare
Ramadan mubarek betyr tja, "gratulerer med ramadan", og Leilatul Qadr er "skjebnenatten", som i følge Koranen er bedre enn 1000 måneder, om man er våken for bønn...
For å si det sånn, den natten i 2000 ba jeg som aldri før hehehehe...
Man vet egentlig ikke helt når det er, men det er tradisjon på å si at det er den 27. natten i Ramadan.
ORIGINAL: lene78
ORIGINAL: Moo
går du mye ned i vekt når du faster?
I fjor gikk jeg ned åtte kilo. Men det er først de siste årene jeg har begynt å gå ned, før, da dagene var kortere (det endres 11 dager hvert år, fordi den islamske kallender er 11 dager kortere enn den vi har her) så merket man det jo knapt. Desuten var ikke min eksmann så opptatt av islam og sånn, så vi spiste vel kanskje mer den gang når vi brøt fasten.
Jeg deriomt går opp i vekt..[8D] Faster jo i hele dag og stopper ikke å spise når det er lov.. Er jo masse god og feeeeeet mat hjemme!
man skal egentlig ikke være sånn, for da er det jo usunnt å stabbe seg fult med mat på kvelden og før leggetid.
Faster du når du er gravid???
ORIGINAL: FebruarGullet
Den gang jeg gikk på skolen lærte vi bare om kristendommen.
Noen som har lyst til og fortelle meg litt om hvorfor dere faster? Hensikten med det?
ORIGINAL: Baby i August!
Ramadan mubarek!!! Må det bli en god måned for dere alle insha Allah!
Jeg faster ikke nå pga barsel og føler meg litt "snytt"..... Kanskje etter de 40 dagene men er litt redd for melka.. noen som har erfaringer???
Ramadan mubarak til deg og familien også snuppa..[:)]
er det noe spesiell mat dere lager nå til Fotor og til Sohor?
Til Sohor blir det smoothies, skiver og eventuelle middagsrester fra dagen før. Og Samousa (somaliske typen, de er beeest). Til Iftar (ftor), så blir det først dadler og vann, så bønn, og så etter bønn så spiser vi suppe. Så drar mannen til taraweh, og når han kommer hjem, kanskje litt samousa og dadler.
oi.. det er faktisk ingenting i forhold til hva vi lager her..[&:]
fotor er det dadler og yoghurt så suppe, så begynner vi å spise på ordentlig[:D][:D][8D] mamma lager minst 4 forskjellige retter.. så kommer dessert, og det er fra 2-4 forskjellige type dessert... (forkjellig smak her i huset jah)..
somalisk samousa er den jeg også prioterer av all slags samousaer[;)]
Nei vi har aldri desert til vanlig, så da gidder vi ikke ha det i Ramadan heller. Lager gjerne noe småkaker, feks marokkanske chebakkia eller noe annet lett, gidder ikke det helt store.