Til alle muslimer!

*Meya*

Forumet er livet
RAMADAN MUBAREK!

I morgen begynner Ramadan, endelig, og vi har en måned med faste, tenking, læring og gode gjerninger forran oss.

Dersom jeg har såret noen, ber jeg om tilgivelse, det har aldri vært min intensjon å såre noen av mine søstre.

Måtte Allah gjøre fasten lett for dere alle!

Helde du fasten heilt? Ingenting mellom soloppgang og solnedgang?

God ramadan[:D]

ORIGINAL: Hulder

Selvsagt. Man kan jo ikke faste halvt, da er det ingen faste, og man må ta igjen de dagene.

går du mye ned i vekt når du faster?

ORIGINAL: Moo

går du mye ned i vekt når du faster?

I fjor gikk jeg ned åtte kilo. Men det er først de siste årene jeg har begynt å gå ned, før, da dagene var kortere (det endres 11 dager hvert år, fordi den islamske kallender er 11 dager kortere enn den vi har her) så merket man det jo knapt. Desuten var ikke min eksmann så opptatt av islam og sånn, så vi spiste vel kanskje mer den gang når vi brøt fasten.

ORIGINAL: *Meya*

Selvsagt. Man kan jo ikke faste halvt, da er det ingen faste, og man må ta igjen de dagene.

Åja [:)] Men må ein forhalde seg til norsk sol- og nedoppgang...no på seinsommaren er det jo ganske langt imellom [&:]

ORIGINAL: Circe

Nå er jeg helt grønn. Må innrømme det. Så beklager i tilfelle teit spm. Men faster barna også???

Det er ikke obligatorisk før etter puberteten, men mange prøver jo fra de er kanskej 7-8 år gamle. I fjor prøvde ungene mine en dag *fnis* og så hørte vi ikke noe mer om fasting hehe...

Åja [:)] Men må ein forhalde seg til norsk sol- og nedoppgang...no på seinsommaren er det jo ganske langt imellom [&:]

Så lenge det finnes soloppgang og -nedgang, så skal man følge solen her, men den dagen det blir feks midnattssol (som ikke er aktuelt for meg med mindre jeg ikke er hjemme hos foreldrene mine) så finnes det unntak, og man faster enten etter nærmeste sted med normal sol/natt, eller etter Mekka-tiden.

Så lenge det finnes soloppgang og -nedgang, så skal man følge solen her, men den dagen det blir feks midnattssol (som ikke er aktuelt for meg med mindre jeg ikke er hjemme hos foreldrene mine) så finnes det unntak, og man faster enten etter nærmeste sted med normal sol/natt, eller etter Mekka-tiden.

Oj! Her hadde det blitt 12 timar det [&:] Må ha litt viljestyrke då ja!

God Ramadan! [:)]

ORIGINAL: Habib Galbi

Ramadan mubarak til deg og familien også snuppa..[:)]
er det noe spesiell mat dere lager nå til Fotor og til Sohor?

Til Sohor blir det smoothies, skiver og eventuelle middagsrester fra dagen før. Og Samousa (somaliske typen, de er beeest). Til Iftar (ftor), så blir det først dadler og vann, så bønn, og så etter bønn så spiser vi suppe. Så drar mannen til taraweh, og når han kommer hjem, kanskje litt samousa og dadler.

Oj! Her hadde det blitt 12 timar det [&:] Må ha litt viljestyrke då ja!

Her i Bergen blir det ca 15 timer nå i begynnelsen, men det krymper litt mot slutten, og vi kommer vel ned på kanskje litt under 14 timer eller noe.

God ramadan![:)] Håper den blir givende[:)]

ORIGINAL: ¤Rosa skydått¤

Lykke til til dere.

Jeg var i vikar i en heimkunskapsklasse en gang og da var det en jente der som ikke kunne spise maten hun hadde laget. Hun så så lei seg ut stakar. Men det var ingenting jeg kunne gjøre, bortsett fra å si at hun gjorde nok familien sin stolt!

Jeg tror nok det beste hun fikk, var belønningen fra Gud!

ops[8D] jeg tror det begynner tirsdag[8D]
ihverfall det skal bli 1gang etter 3år uten ramadan[8D]
fikk 2 tett da blir mye pause mellom svangerskapet og barsel
fint[:D] det skal hjelp mye med Slanking[:D]
RAMADAN MUBARAK[:D]

Jeg fastet ikke da jeg var gravid med Malika, og ikke med Khadija heller, men jeg fastet med sønnen min, mistet de tre siste dagene, fordi jeg fødte Sofiane i Leilat-ul-Qadr.

Ramadan mubarak til deg og familien også snuppa..[:)]
er det noe spesiell mat dere lager nå til Fotor og til Sohor?

Til Sohor blir det smoothies, skiver og eventuelle middagsrester fra dagen før. Og Samousa (somaliske typen, de er beeest). Til Iftar (ftor), så blir det først dadler og vann, så bønn, og så etter bønn så spiser vi suppe. Så drar mannen til taraweh, og når han kommer hjem, kanskje litt samousa og dadler.

oi.. det er faktisk ingenting i forhold til hva vi lager her..[&:]
fotor er det dadler og yoghurt så suppe, så begynner vi å spise på ordentlig[:D][:D][8D] mamma lager minst 4 forskjellige retter.. så kommer dessert, og det er fra 2-4 forskjellige type dessert... (forkjellig smak her i huset jah)..
somalisk samousa er den jeg også prioterer av all slags samousaer[;)]

Nei vi har aldri desert til vanlig, så da gidder vi ikke ha det i Ramadan heller. Lager gjerne noe småkaker, feks marokkanske chebakkia eller noe annet lett, gidder ikke det helt store.

ORIGINAL: Kool Kat

RAMADAN KAREEM til ALLE.

Meya
Hvordan viste du at det var leilatul qadr?

Det var den natten de samlet seg i moskeen. Selvsagt vet man det egentlig ikke, men det var den 27 natten, som det er vanligst å samles for bønn og Quran-lesing.

Back
Topp