Tidspunkt for dåp

Tekoppen

Betatt av forumet
Novemberlykke 2015
Marsboere 2020
Når hadde/skal dere ha dåp for deres små? :)
Vi ønsker å ha dåp for lillegutt, men pga en litt tøff start her hjemme har jeg ikke hatt ork til å begynne å planlegge før nå. Blir det for sent å ha dåp i slutten av april? Da er han nesten 6 mnd. Har fått litt forskjellige tilbakemeldinger så lurer på hva dere tenker. :rolleyes::oops:

Vi orker heller ikke tenke på dåp før mai. De to eldste var også rundt 6 mnd når de ble døpt. Har ingen verdens ting å si mener jeg. De er mer våkne, spiser kanskje litt annen mat å jeg føler det generelt er enklere da. Har heller ikke energi eller lyst til noe sånt midt på vinteren :p

Vi hadde dåp forrige søndag. Da var lillegutt akkurat blitt 3 måneder.
For noen år tilbake var vi i dåp der barnet var nærmere 6 måneder på dåpsdagen. Det fungerte vel så bra det. :-)

Tenker at det absolutt ikke gør noe at barnet er 5-6 mnd. Som nevnt over er de jo mer våkne da og det er jo bare kjekt for alle som har kommet for å feire lille sin dag (min sov seg gjennom store deler av feiringen etter å ha skreket seg gjennom hele gudstjenesten....)

Vi skal ha 20. mars :) da er lillegutt 4 1/2 mnd. Syns ikke det spiller noen rolle hvor gamle de er, ta det når dere selv vil :D

Etter mitt syn, så finner det ingen regler for hva alderen skal være på barnet. Ønsker dere å døpe barnet deres og synes at dåp er en flott ting, så synes jeg du skal begynne å planlegge den når du har tid, energi og mulighet.

Jeg har sydd dåpskjolen til min kommende sønn og da har jeg sydd den slik at den vil passe fra alderen (4mnd-8-mnd). Og det er rett og slett fordi jeg vet ikke hvor lang tid jeg vil trenge på å komme meg etter fødselen :)

Vi skal ha 20. mars :) da er lillegutt 4 1/2 mnd. Syns ikke det spiller noen rolle hvor gamle de er, ta det når dere selv vil :D

Etter mitt syn, så finner det ingen regler for hva alderen skal være på barnet. Ønsker dere å døpe barnet deres og synes at dåp er en flott ting, så synes jeg du skal begynne å planlegge den når du har tid, energi og mulighet.

Jeg har sydd dåpskjolen til min kommende sønn og da har jeg sydd den slik at den vil passe fra alderen (4mnd-8-mnd). Og det er rett og slett fordi jeg vet ikke hvor lang tid jeg vil trenge på å komme meg etter fødselen :)

Sier meg enig med disse:)

Vi skal ha neste helg, da nærmer hun seg 4 mnd.. Storesøster var vel ca det samme når hun ble døpt... Synes det er opp til hver enkelt , er vel ingen fasit.. Hadde vi tatt det senere hadde vi ikke hatt dåpskjole eller sterk nok fadder til å bære :p

Syns ikke det er en bestemt alder som er best for dåp. Vi døpte våre ved 3,5mnd på de to eldste og 3mnd på yngste.

Har vært i dåp der dåpsbarnet var 9 mnd og jeg. Og en kompis av meg døpte seg som 14 åring for han ville konfirmeres i kirka ;)

Synes det er opp til en hver og det er viktigere at man er i form og ikke stresser med det :-) helsa først! Kirka stikker ikke av :-P
Vi skal ha dåp nå om en uke, og da er han nesten 4 mnd :-)

Jeg syns det er opp til enhver hva som er rett alder. Mitt eneste "kriterie" er at dåpskjolen passer :P Vi skal ha dåp neste helg. Da er hun nesten 3 mnd. Dadda og storebror var 2,5 mnd og 3 mnd da de ble døpt ☺

Har ikke noe å si :) Første var 4 mnd og 3 uker da hun ble døpt, hun var ikke for stor og tenker ikke at 6 mnd osv er for stort :)

Vi skal ha om ei veke..då er JR nesten 4 måna.vi helder har ikkje orket å tenke på dåp åsso måtte de passe med att pappaen og bestefaren var heime samtidlig

Vi skal ha dåp 3. April, da er hun 5,5 måned. Vi hadde også en tøff start og med jula så orket jeg ikke å ta tak i det før i slutten av januar

Takk for så mange tilbakemeldinger. Fint å høre at det er flere som tenker at det ikke er noe problem. Da går vi nok for dåp i slutten av april :D:rolleyes:

Gjør ingenting å ha dåp når de er rundt 6 mnd. Hadde det ikke vært for at dåpskjolen vi skulle bruke var 3 mnd i str så gadde vi ventet med dåpen. Vi hadde den 7 februar.

Det har ikke noe å si nei, min eldste var nettopp fylt 1 år, mellomste var 5 mnd og hun her blir nok ca 6 mnd

Back
Topp