Tidligere tanker om utstyr

Tiol

Gift med forumet
Juli13-jentene
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
❄️ Januargull 2023 ❄️
Noen som også har (kanskje altfor) tidlige tanker om utstyr og diverse? Vi gikk jo av skaftet forrige graviditet, kjøpte sprinkelseng, vugge, lammeskinn, gravidklær... Og jeg strikket en haug med babytøy :rolleyes: men så mistet vi i uke 9. Det var vondt. Men likevel får jeg redebygging-tanker allerede :banghead: nå har vi jo ihvertfall alt det der!
Når tenker dere det er innafor å begynne å handle inn? Har dere utstyr fra før? :cat:

Vi har to fra før, så jeg har en del utstyr som jeg bare har lånt vekk. Sprinkelseng, vognpose, bæretøy, babygym, også har jeg tatt vare på en del av de første babyklærne fra begge to. Har ei jente og en gutt, så da har vi litt klær til begge kjønn. Kommer nok ikke til å kjøpe noe før jeg er kommet lengre. De andre gangene har mannen og jeg kjøpt litt klær etter OUL :)

Eg skal få vogn av mamma. Det har de andre søskene mine fått til sine. Så det gleder eg meg til. Får velge akkuratt den eg vil ha :D men da e jo så utallig mange.

Har nettopp funnet ut at jeg er gravid, men tankene om utstyr er der allerede. Sikkert fordi det er første gang, og barnet er så ekstreeeemt ønsket.
Og mamma har begynt å strikke. :angelic: Haha! Men har lovet meg selv å vente til en god stund etter uke 12. :happy:

Eg skal få vogn av mamma. Det har de andre søskene mine fått til sine. Så det gleder eg meg til. Får velge akkuratt den eg vil ha :D men da e jo så utallig mange.
Vogn har jeg allerede sett meg ut :hilarious: Emmaljunga Nxt90 :happy: i fargen grey timber tror jeg det het :hilarious: helt galemattias :hilarious:

Vi har egentlig alt etter storebror på rett over 1 år, men trenger en søskenvogn, og denne gangen ønsker vi å prøve bedside crib. Trenger også en ny tripptrapp stol :D

Jeg har sett meg ut vogn, og tenkt og planlagt alt vi trenger.

men kommer ikke til å kjøpe noe enda...

Vi har ganske mye etter storesøster, så får se om hvilket kjønn det blir. Blir mere innkjøp hvis vi får lillebror da vi har fryktelig mye rosa :hilarious: ikke at gutter kan bruke rosa men :P
Så blir det kjøpt leandervugge denne gang :)

Dette er jo vårt første barn, så vi har INGEN TING. Vi skal også pusse opp soverommet når vi vet kjønn :rolleyes: (så sykt mye stygge skruhull i veggen etter tidligere eier..). Tenker å vente til OUL før vi kjøper inn de store tingene, men kommer sikkert til å kjøpe sånn småting og klær litt etter litt :angelic:

Har såvidt begynt å strikke litt i nøytrale farger, og vi har en oversikt over hvilket rom som skal bli barnerom og hva som må gjøres, skal ta tidlig ultralyd i uke 11, og begynner nok litt smått etter uke 12, håper vi kan arve en del fra søsken barn som snart er 2 år

Har to barn fra før, 5 og 10 år - men minimalt av utstyr igjen. Har tenkt litt allerede før jeg ble gravid, men ingen stortanker. Kommer ikke til å kjøpe noe enda. Et klesplagg når jeg vet kjønnet og mer etter oul :)

Har såvidt begynt å strikke litt i nøytrale farger, og vi har en oversikt over hvilket rom som skal bli barnerom og hva som må gjøres, skal ta tidlig ultralyd i uke 11, og begynner nok litt smått etter uke 12, håper vi kan arve en del fra søsken barn som snart er 2 år
Jeg strikket 4 plagg sist svangerskap som endte i MA.. så denne gangen får pinnene ligge til etter tul og kanskje 12 uker også :(:rolleyes:

Her har vi det meste liggende etter dødfødsel i sommer. Hun ble født over termin, så vi hadde jo alt klart for at snuppa skulle bli med hjem til oss. Det ble hun dessverre ikke, graven hennes er 50 meter fra huset (vi er nærmeste nabo til kirkegården).

Jeg tenker at utstyret var til barnet som skulle komme hjem til oss, og hun som døde trengte det ikke. Så slik sett står det bare på vent til vi har med oss noen som har behov for det! :Heartred

Her har vi det meste liggende etter dødfødsel i sommer. Hun ble født over termin, så vi hadde jo alt klart for at snuppa skulle bli med hjem til oss. Det ble hun dessverre ikke, graven hennes er 50 meter fra huset (vi er nærmeste nabo til kirkegården).

Jeg tenker at utstyret var til barnet som skulle komme hjem til oss, og hun som døde trengte det ikke. Så slik sett står det bare på vent til vi har med oss noen som har behov for det! :Heartred
Så trist å lese om tapet deres i sommer :( klarer ikke engang å prøve å se for meg hvordan det må ha vært, fremdeles er og helt sikkert påvirker et nytt svangerskap :Heartred

Ja, det var forferdelig, og det kom veldig plutselig. Alt så bra ut helt til hun plutselig sluttet å bevege seg i magen, og da var det for sent. Men men, det var ingen ting å gjøre med det.

Nå er jeg iallfall ikke førstegangsfødende, jeg har øvd på både graviditet og fødsel, og begge deler gikk egentlig veldig greit. Så da vet jeg hva som venter når vi nå prøver på nytt!

Ja, det var forferdelig, og det kom veldig plutselig. Alt så bra ut helt til hun plutselig sluttet å bevege seg i magen, og da var det for sent. Men men, det var ingen ting å gjøre med det.

Nå er jeg iallfall ikke førstegangsfødende, jeg har øvd på både graviditet og fødsel, og begge deler gikk egentlig veldig greit. Så da vet jeg hva som venter når vi nå prøver på nytt!
Imponert over hvor reflektert du er omkring dette ❤️ nå har du jo bearbeidet det en stund da, men det er veldig fine tanker du har rundt tapet ❤️ denne gangen kommer dere nok til å ta med dere en frisk baby hjem. Vet dere hva slags infeksjon det var? Og hvorfor den plutselig kom? Det er jo en mager trøst hvis det nå er en plutselig død som ikke har noen sammenheng med senere svangerskap :( beklager for at jeg er litt direkte :bag:

Imponert over hvor reflektert du er omkring dette ❤️ nå har du jo bearbeidet det en stund da, men det er veldig fine tanker du har rundt tapet ❤️ denne gangen kommer dere nok til å ta med dere en frisk baby hjem. Vet dere hva slags infeksjon det var? Og hvorfor den plutselig kom? Det er jo en mager trøst hvis det nå er en plutselig død som ikke har noen sammenheng med senere svangerskap :( beklager for at jeg er litt direkte :bag:
Ikke noe problem at du spør! Vi har ikke gjort annet enn å bearbeide siden i sommer, og er veldig åpne om hva som skjedde. De fant ikke ut hvilken infeksjon det var, men den var oppadstigende, det vil si at den kom fra skjeden og ikke inn via blod og morkake. Alle har jo bakterier i og på kroppen. Så en trøst i det hele er jo at det er egentlig ikke var noe galt verken med min kropp eller henne, hun ble bare syk - og en ufødt baby har jo ikke immunforsvar. Det var heller ikke noe vi kunne ha merket på noen måte, det var hun, og ikke jeg, som var syk. Under og etter fødselen ble jeg imidlertid smittet, jeg hadde CRP-verdi på 240, tror jeg det var, så jeg måtte bli på sykehuset noen dager og få intravenøs antibiotika. Jeg ble aldri syk, men kunne nok blitt det.

Jeg synes det er bra at vi har like stor sjanse som alle andre for at påfølgende svangerskap skal gå bra. Vi er lovet ekstra oppfølgning og tidlig igangsettelse i neste svangerskap, ikke fordi vi har noe høyere risiko enn andre, men for at vi skal føle oss trygge. Og vi kommer aldri til uke 41 igjen!

Ikke noe problem at du spør! Vi har ikke gjort annet enn å bearbeide siden i sommer, og er veldig åpne om hva som skjedde. De fant ikke ut hvilken infeksjon det var, men den var oppadstigende, det vil si at den kom fra skjeden og ikke inn via blod og morkake. Alle har jo bakterier i og på kroppen. Så en trøst i det hele er jo at det er egentlig ikke var noe galt verken med min kropp eller henne, hun ble bare syk - og en ufødt baby har jo ikke immunforsvar. Det var heller ikke noe vi kunne ha merket på noen måte, det var hun, og ikke jeg, som var syk. Under og etter fødselen ble jeg imidlertid smittet, jeg hadde CRP-verdi på 240, tror jeg det var, så jeg måtte bli på sykehuset noen dager og få intravenøs antibiotika. Jeg ble aldri syk, men kunne nok blitt det.

Jeg synes det er bra at vi har like stor sjanse som alle andre for at påfølgende svangerskap skal gå bra. Vi er lovet ekstra oppfølgning og tidlig igangsettelse i neste svangerskap, ikke fordi vi har noe høyere risiko enn andre, men for at vi skal føle oss trygge. Og vi kommer aldri til uke 41 igjen!
Det er nok betryggende å vite. Ufattelig tragisk. Aldri hørt om at det kan skje, mye rart som kan skje! Men heldigvis ikke vanlig ❤️
Gleder meg til å følge deg og spiren din frem til september ❤️

Det er nok betryggende å vite. Ufattelig tragisk. Aldri hørt om at det kan skje, mye rart som kan skje! Men heldigvis ikke vanlig ❤️
Gleder meg til å følge deg og spiren din frem til september ❤️
Det er veldig liten sjanse for at babyen dør etter uke 24, tror jeg det var. Men det skjer. Vi har hørt om en del nå i tiden etter at det skjedde oss. Ca 250 av de 55 000 barna som blir født i Norge hvert år, dør av en eller annen grunn. Eller fire promille. Så sjansen er heldigvis veldig liten! Men det er umulig å eliminere all dødelighet, uansett alder.

Jeg håper vi alle kommer oss til september! :Heartred

Back
Topp