Tidlige tegn på ADHD.

Cullen

Glad i forumet
Noen som kan gi sine erfaringer?

Hvor går liksom normalgrensen mtp aktivitet tenker jeg helst på...

jeg har selv adhd men jeg har da aldri vært spesielt overaktiv. Litt mer enn andre kanskje, men mest impulsiv og rotete i hodet.

Men hva er tegn på de minste barna... 3 år.. 3 åringer er jo aktive... så det er så vanskelig.

om det fremdeles er misstanke om adhd burde man ikke begynne utredning før enn barna er i tidlig skolealder ca 6-7 år gammle, så dem har det best mulig på skolen. Har selv adhd men fant det ut alt for sent til att kroppen min kunne tilvendes adhd medisin.

Men om du selv har adhd trenger ikke barna dine få det.. :)

men her er noen tegn du kan se etter om du er misstenksom:

Uoppmerksomhet:

• Klarer ofte ikke å være fokusert på detaljer eller gjør uforsiktige feil i skolearbeidet eller i andre aktiviteter
  • Har ofte vansker med å holde oppmerksomheten når det utfører oppgaver eller leker
  • Ser ofte ikke ut til å høre når de blir snakket til
  • Følger ofte ikke instruksjoner fullt ut og klarer ikke å avslutte skolearbeidet, fullføre rutinearbeid eller andre oppgaver
  • Har ofte vansker med å organisere oppgaver eller aktiviteter
  • Unngår ofte eller misliker oppgaver som krever vedvarende tankevirksomhet, slik som skolearbeid eller hjemmelekser
  • Mister ofte ting som behøves for å utføre aktiviteter, som for eksempel bøker, blyanter, leker eller verktøy
  • Lar seg ofte lett distrahere
  • Glemmer ofte

Hyperkativitet:

• Fikler ofte med hendene og føttene eller vrir seg i stolen
  • Forlater ofte pulten sin i klasserommet eller i andre situasjoner der man forventer at de sitter ved pulten
  • Løper eller klatrer når det ikke er nødvendig. Ungdommer gjør kanskje ikke det, men de kan føle seg konstant urolige
  • Har ofte problemer med å leke stille og rolig
  • Er som regel på farten eller opptrer som om de ble drevet av en motor
  • Er ofte svært snakkesalige
  • Buser ofte ut med svarene før spørsmålene er blitt fullstendig stilt
  • Har ofte vansker med å vente på sin tur
  • Avbryter eller blander seg ofte inn i andres samtaler eller spil.
Noen av disse symptomene passer seg nok til og se på litt eldre barn, men håper dette kunne hjelpe deg litt=)

Vi er en hel ADHD famile, min mor har det, eg har det og minstemann har det.
Når minstemann var liten sluttet han og sove på dagen når han var 4 mnd, han var en veldig urolig baby og sov lite. Når han ble litt eldre hadde han ekstremt med energi og var veldig hyper. Det som skiller hans hyperaktivitet fra barn som ikkje har ADHD er at selv etter utallige beskjeder klarte han ikkje sitte i ro og følge med. Han prøvde, men tok bare sekunder før han var i bevegelse igjen.
Han kunne få samme beskjed tusen ganger og svarte som at han forstod, men gjorde de samme handlinger om igjen.
Han ble utredet i skulealder og fikk diagnosen i 2.klasse.

her oppdaget vi det i 2-3årsalderen på gutten min. pappaen hannes har det også.
han var veldig ukonsentrert.
aktiv!
Sint (men ikke voldelig)
gråt veldig lett (fått høre at det gjerne er jentene som har denne formen ;) )
Vanskelig å sitte stille i mer enn 5 min. han var aldri noe bok/tv barn
pratet veldig sent.
Ramlet og snoflet i alt heheh.
..det jeg kommer på akkurat nå:)

Et av de tidligste tegnene her var at han ikke kunne roe seg med lekene sine. Først kunne han f.eks dra ut alle bøkene fra hylle for så å gå bort å rote ut duploklossene, så lete fram tegnesakene, så bilene osv uten at han egentlig lekte med noen av dem; han bare for fra det ene til det andre, satt liksom ikke i ro å lekte noe.

Ellers var han generelt mer urolig i kroppen, snublet ofte, var en liten "ulykkesfugl", sen språklig....

Back
Topp