Tidlige bekkenplager

Snartmammatilto?

Flørter med forumet
Hei
Jeg slet med bekkenet forrige graviditet da fra ca uke 25. Nå har jeg begynt å få vondt igjen hvis jeg går normalt mye. Har dere noen råd for å forebygge? Er i uke 18 nå, litt for tidlig kjenner jeg :(

Hei,
Ta deg en tur til en fysioterapeut og få dem til å kjenne litt etter på bekkenet ditt. De gav meg øvelser iht omfanget av «skaden» i forrige svangerskap som jeg bruker nå :) Det hjelper noe men av tidligere erfaring har det egentlig lite å si. Kroppen avgjør så og si dette selv.
Bare hver litt varsom med tunge løft, noen form for trening (svømming var bra for meg) og gå heller litt kortere skritt ;)
Alle er forskjellig men synes disse tiltakene har hjulpet meg. Lykke til!

Ei venninne av meg fikk god hjelp av bekkenbelte! Ville hørt med fysio eller kiropraktor og sett om de kan «utsette» problemene litt! Kjenner det selv og er bare 15 uker!

Jeg også kjenner det, og jeg er snart 15+5. Men skal gå fast til behandling og håper det ikke utvikler seg.

Be fastlegen din om henvisning til fysio! Da vil du få vite litt mer om hvilke bekkenplager du har, og få konkrete forebyggende tiltak.
Jeg fikk tips om å samle beina(knærne) når jeg skal inn og ut av bil eller snu meg i sengen, gå med skotøy inne for å dempe trykket mot bekkenet... Ikke sitte med knærne høyere enn bekkenet...

Jeg sliter mest om jeg sitter for lenge i ro, kjennes ut som om alt stivner til.. noen som aner om det er bekkenløsning på tur? Kjente ingenting forrige svangerskap :-(

Jeg sliter mest om jeg sitter for lenge i ro, kjennes ut som om alt stivner til.. noen som aner om det er bekkenløsning på tur? Kjente ingenting forrige svangerskap :-(

Har det og sånn. Her er det nok en kombinasjon; mye stillesitting og litt endringer som skjer i kroppen uansett. Hjelper å opp og gå litt rundt, syns jeg.

Fysioterapeut og hjemmeøvelser. Ellers lytte til kroppen. ;)

Pass på å ikke kryss beina når du sitter, ligg med pute mellom beina og helst sitt oppreist i sofaen med beina ned på gulvet var rådene jeg fikk sist jeg slet med bekkenet.

Jeg er skikkelig dårlig på det siste der, elsker å halvligge i sofaen men krysser ikke beina når jeg sitter og har sovet med pute siden uke 10.

Hvis man får henvisning til fysioterapeut er det egenandel på timene da? Innbiller meg at jeg har hørt at det ikke er egenandel der og at man må betale i dyre dommer.. Jeg er heldig nok til å ikke slite med bekkenløsning per dags dato, men jeg frykter jo at det skal komme etter hvert i svangerskapet [emoji57]

Hvis man får henvisning til fysioterapeut er det egenandel på timene da? Innbiller meg at jeg har hørt at det ikke er egenandel der og at man må betale i dyre dommer.. Jeg er heldig nok til å ikke slite med bekkenløsning per dags dato, men jeg frykter jo at det skal komme etter hvert i svangerskapet [emoji57]
Sniker.

Hvis du blir henvist på grunn av "bekkenløsning med gangvansker", er det gratis. Ellers må du betale en egenandel.

Jeg hadde virkelig ingen tegn til bekkenplager forrige svangerskap, men begynte å slite for noen uker siden nå. Etter å ha lest litt så tror jeg at jeg kanskje har både bekkenlåsning og løsning. Smertene i ryggen som stikker til nedover i beina har vært uutholdelig når de har slått til, kjennes ut som prolaps, men har heldigvis bare skjedd 2-3 ganger hvis jeg har gått mye og gitt seg etter at jeg har holdt meg i ro en dag eller to. Ellers har jeg konstant vondt i lysk og underliv. Er ille hvis jeg er mye i bevegelse, men også vondt ("støl") hvis jeg har ligget eller sittet litt. Ikke kjempevondt, men håpløst å få på seg sko, reise seg opp etc ..og jeg går som om jeg har driti på meg... tidenes mest sexy gange :facepalm: Er i uke 21

Jeg hadde virkelig ingen tegn til bekkenplager forrige svangerskap, men begynte å slite for noen uker siden nå. Etter å ha lest litt så tror jeg at jeg kanskje har både bekkenlåsning og løsning. Smertene i ryggen som stikker til nedover i beina har vært uutholdelig når de har slått til, kjennes ut som prolaps, men har heldigvis bare skjedd 2-3 ganger hvis jeg har gått mye og gitt seg etter at jeg har holdt meg i ro en dag eller to. Ellers har jeg konstant vondt i lysk og underliv. Er ille hvis jeg er mye i bevegelse, men også vondt ("støl") hvis jeg har ligget eller sittet litt. Ikke kjempevondt, men håpløst å få på seg sko, reise seg opp etc ..og jeg går som om jeg har driti på meg... tidenes mest sexy gange :facepalm: Er i uke 21

Huff, det høres ikke noe særlig godt ut! [emoji30] Hvordan går det med deg nå? Jeg har bare såvidt begynt å merke det litt i korsryggen, men krysser fingrene for at det ikke utvikler seg til noe mer [emoji6]

Huff, det høres ikke noe særlig godt ut! [emoji30] Hvordan går det med deg nå? Jeg har bare såvidt begynt å merke det litt i korsryggen, men krysser fingrene for at det ikke utvikler seg til noe mer [emoji6]

Det har nok i allefall ikke blitt noe bedre, tar meg i å oie og akke meg hver gang jeg skal opp, få på meg sko ol. Smertene er for det meste ikke så intense, og priser meg lykkelig for at det er smertefritt så lenge jeg sitter eller ligger stille! Men de prolapslignende smertene i ryggen er fæle, og jeg har hatt lignende smerter et par ganger i lysken nå også. Jeg har med andre ord ikke blitt bedre selv om jeg har tatt det veeeldig med ro, men heller ikke så veldig mye verre. Tipset noen ga her om å samle beina når man skal reise seg opp... det hjelper betraktelig på smertene! Også anbefaler jeg bb hugme puta, den er veldig god for å avlaste bekkenet :)

Jeg skal ikke til legen før om litt over en uke, så jeg får se hva hun sier.
Det verste er jo at det er så mye motstridende råd ift dette så man blir jo litt rådvill

Har du ellers blitt noe verre eller bedre Lykkegullet?

Jeg blir liksom ikke helt klok på om dette kan gi seg når det først har slått inn, om det er dømt til å bli verre eller hva som er greia. Men det kan jo hende det er individuelt? Ei venninne av meg syntes hun fikk god hjelp i å gå til "Bekken og barn". Det er for langt unna og for dyrt for min del, men kan være greit å vite at de finnes i Oslo (og sikkert andre steder?) om det er aktuelt for noen. Har lest noen skrekkhistorier om de som ender med å slite resten av livet med bekkenet fordi de ikke lyttet til kroppen under svangerskapet, så jeg kjenner jeg er litt redd for å pushe meg for mye... er nok mange som har det ti reiser verre enn meg, men jeg føler meg invalidisert så det holder allerede

Det er viktig å huske at man ikke nødvendigvis har bekkenløsning, selv om man har vondt i bekkenet/området. Man kan ha bekkenleddsplager, låsning, bekkenet kan være skjevt, muskulaturen i ryggen kan være stram og gi smerter i bekkenet. Det er mange moment som kan spille inn.
Men å oppsøke fysio for å få behandling og forebyggende råd bør man uansett gjøre. Google du "fysioterapeut med driftstilskudd" + kommunen du bor i, så skal du finne en oversikt over de fysioterapeutene som får driftstilskudd. Da betaler man mindre i egenandel, og får gratis behandling når man oppnår frikortgrensen. Disse ha som oftest litt ventetid, men du kan være heldig å slippe til tidligere fordi du er gravid. Det kan være lurt å ringe flere og sette seg på venteliste.

Jeg har ett tips: BBhugme ammepute.
I sofaen, i senga. Mine plager ble !faktisk! nesten borte på en uke.
Det er helt sykt, men det er ikke løgn :p

Er 75% sykemeldt pga dette, og nå kan jeg snart gå tilbake 100.. usikker på om jeg skal det, men det går gitt en enorm smertelindring :)

Hei. Nå har jeg ikke lest gjennom alle innleggene her.. Har nettopp begynt å kjenne det i bekkenet selv. Begynte mye tidligere de andre svangerskapene og ventet noen år før jeg turte å bli gravid igjen pga bekkenet skulle få "bygget" seg opp igjen. Råd er pute mellom bena når du sover, samle begge bena når du skal opp av sofaen, senga og ut av bilen. Ta det med ro når du kjenner bekkenet rangler. Finne balanse mellom hvile og aktivitet. Gikk til fysioterapi og følte det hjalp slik at det ikke ble verre. Gikk også på gravid svømming (oppvarmet vann) med første. Sliter du med å gå så få legen til å skrive bekkenløsning med gangvansker på henvisningen til fysio så får du dekket alt. Viktigste mener jeg er å roe ned hvis du kjenner det blir verre, for det er ikke alltid det går over etter fødsel og du vinner ingenting på å presse deg for mye på jobb eller liknende hvis det resulterer i at du ødelegger deg... Krykker er å anbefale hvis du sliter med å gå. Lykke til dere som sliter med bekkenet[emoji173]️ håper dere ikke blir verre. Håper det holder seg nokså stabilt her en stund til. Vil ikke ende opp i rullestol.

Man får ikke gratis fysio lengre ved bekkenløsning

Back
Topp