Tidlig ultralyd

Jeg var på tidlig ultralyd i dag.
Hun så en plommesekk, men ikke foster. Jeg har fremoverlent livmor, så hun tok da utvendig UL. Da så hun antydninger, men hun måler da 5+5. Trodde jeg var 6+2. Skal tilbake om 10 dager.
Bra hun så plommesekk i alle fall! Da jeg hadde MA/BO var ikke den der. Og som det sies over her er det fort gjort å bomme med et par dager. Satser på at de ser foster neste gang! :)

Synes det hørtes ganske bra ut? Mange som blir målt 3 dager frem eller tilbake. For min del kan eggløsning ha skjedd i et tidsrom på kanskje 6 dager, så vanskelig å vite akkurat hvor langt jeg er på vei. Du tok jo ultralyd veldig tidlig også og utvendig. Så er det forhåpentligvis helt fint om 10 dager! ❤️
Jeg håper også det :) Hun tok innvendig UL også, men da var det mørkt.

Dere som har vært å tatt ultralyd: jeg skal ta tidlig ultralyd i morgen (7+3). Kan jeg da regne med at det blir innvendig ultralyd?

Oftest innvendig når det er såpass tidlig. Alt før uke 12 har vært innvendig her iallfall.
Jeg tok utvendig i uke 9. Tredje barn så jordmor var sikker på at livmora var langt nok oppe allerede, og det var den. Med første tok jeg innvendig. Med andre barn husker jeg ikke :smiley-ashamed004

Dere som har vært å tatt ultralyd: jeg skal ta tidlig ultralyd i morgen (7+3). Kan jeg da regne med at det blir innvendig ultralyd?
Tror nok innvendig er best. Var på ultralyd i går, over uke 9. Jeg fikk valget, men hun sa at innvendig ofte ga et finere bilde. Så jeg valgte det❤️

Tror nok innvendig er best. Var på ultralyd i går, over uke 9. Jeg fikk valget, men hun sa at innvendig ofte ga et finere bilde. Så jeg valgte det❤️
Min jordmor sa at utvendig ga mye bedre bilde/video for meg enn hva innvendig ville gjort, så kommer nok an på personen :) har video som viser sprellende lite foster med tydelige armer og bein :Heartpink

Kommer nok ikke til å gjøre det denne gang, da det beste for embryoet/fosterer er færrest mulig UL. Men her må man jo veie opp fordeler å ulemper, om det betrygger mor mye så er jo det også veldig positivt for spiren :Heartred
Sniker fra annen termingruppe. Men er det negativt for embryo/foster med mange ultralyder? :depressed:

Det er en risiko ja. Har svart på det tidligere. Men veldig stor risiko er det jo ikke.
Uff, hva er det risiko for?

Edit: hvor har du hørt/lest at det er en risiko? Spurt chat gpt nå som sa det var trygt :nailbiting:

Vedlegg

• IMG_4334.png
    IMG_4334.png
    269,8 KB · Visninger: 11
  • IMG_4335.png
    IMG_4335.png
    259,1 KB · Visninger: 11
Fordi det er en risiko (om den som tar ULen ikke gjør det riktig), og pga. føre-var-prinsippet (se artikkel). Det er ikke nok forska på fordi det ikke er etisk forsvarlig å forske på det (ingen av oss hadde vel blitt med på et forskningsprosjekt hvor vi måtte ta UL hver dag?). Når det er sagt så er nok ikke risikoen stor, og fordelene utveier nok ulempene/risikoen når ekstra UL tas pga. bekymret mor eller foster som må følges nøye pga. komplikasjoner.
Så denne nå :love017

Ikke stol blindt på KI. Vi tester det mye i jobbsammenheng og den finner opp de merkeligste "fakta"
Jeg brukte consensus nå, og ikke standard chat, så den skal være ganske bra da den må bruke vitenskapelige studier for å svare. Men jeg leste studien du vedla nå, og den bekrefter jo faktisk bare at UL under graviditet er trygt og ikke gir økt risiko for autisme, som den artikkelen undersøkte? Den fant til og med ut at moderat bruk av UL ga lavere risiko for autisme? (Sikkert en tilfeldighet, men uansett ikke noen risiko, slik du først skrev)

Jeg brukte consensus nå, og ikke standard chat, så den skal være ganske bra da den må bruke vitenskapelige studier for å svare. Men jeg leste studien du vedla nå, og den bekrefter jo faktisk bare at UL under graviditet er trygt og ikke gir økt risiko for autisme, som den artikkelen undersøkte? Den fant til og med ut at moderat bruk av UL ga lavere risiko for autisme? (Sikkert en tilfeldighet, men uansett ikke noen risiko, slik du først skrev)
All informasjon tilsier at det er trygt. Ellers hadde vi ikke dratt på ultralyd. Men selvfølgelig alt med måte.

Det er en risiko, derfor skriver de "predominantly" og påpeker at det er viktig at de som utfører ultralyd gjør det riktig:
Conclusions: This review indicates that, while obstetric ultrasound is predominantly safe, there is a need for operators to consistently observe MI/TI indexes and adhere to the ALARA principle to minimize potential risks.

Både staten i USA og Canada (og sikkert flere land) fraråder unødvendig bruk av ultralyd pga. risikoen:
https://www.canada.ca/en/health-can...isks-safety/radiation/medical/ultrasound.html og

Last edited:
Back
Topp