Tidlig ultralyd

Lilly25

Blir kjent med forumet
Hei! Har dere måttet betale egenandel for tidlig ultralyd ved sykehuset? Når dere er henvist av fastlege. Tok det som gitt at man ikke skulle betale for undersøkelser når man er gravid, men fikk regning i posten i dag.. har ikke måttet betale før, men det kan jo være noe nytt :thumright
 
Jeg har måtte betalt egenandel på 350 kr på de TUL jeg har vært på og skal på :rolleyes: Det står forøvrig også i innkallingsbrevet mitt at det er egenandel.
 
Jeg betalte ikke i forrige svangerskap o_O Har ikke fått innkalling enda nå:rolleyes:
 
Jeg ble henvist av fastlegen, ikke til sykehuset men til en gyn på legekontoret. Betalte 59 kr for henvisningen og det var det:)
 
Rart at det er så forskjellig. Skal selvfølgelig betale, ble bare så overrasket over å få regningen. Uansett billigere enn privat ultralyd. Har vært på tul tidligere, og ultralyd i forbindelse med sa uten å måtte betale. Dette er jo noen år siden, så reglene for unntak fra egenandel kan jo ha forandret seg :happy:
 
Jeg betalte ingen egenandel, men utstyr kosta hhv 300kr og 166kr for tidlig UL og blodprøver på privat klinikk med henvisning. Kanskje det er utstyr du har betalt for? Ved SA betalte jeg ingenting for ultralyd på sykehuset.
 
Hei! Jeg ville bestille TUL i dag og ringte gynekologen. Bakgrunnen for det er at jeg ser det er utrolig mange her inne som gjør det, og tenkte at dette var noe som ville roe bekymringene mine også greit, med en bekreftelse på at ting står bra til (eller motsatt..). Men følte jeg ble møtt med lite forståelse av hun jeg snakket med i tlf, og hun nærmest lo av at jeg ikke skjønte at hvis jeg ikje har blødd så har jeg heller ikke spontanabortert. Jeg skjønner jo også det, men tenker spesielt på dette med MA, der noen går med fosteret i mange uker uten å merke at det er dødt.. Jeg ble ganske lei meg og begynte til og med å gråte av telefonsamtalen, hahahahaha :dead:Er riktignok ganske hormonell for tiden, men følte meg veldig dum etterpå. Jeg er 7+1 nå, og fikk time om to uker. Er jeg helt fjern på å bestille TUL når jeg aldri har vært gravid før??
 
Last edited:
Hei! Jeg ville bestille TUL i dag og ringte gynekologen. Bakgrunnen for det er at jeg ser det er utrolig mange her inne som gjør det, og tenkte at dette var noe som ville roe bekymringene mine også greit, med en bekreftelse på at ting står bra til (eller motsatt..). Men følte jeg ble møtt med lite forståelse av hun jeg snakket med i tlf, og hun nærmest lo av at jeg ikke skjønte at hvis jeg ikje har blødd så har jeg heller ikke spontanabortert. Jeg skjønner jo også det, men tenker spesielt på dette med MA, der noen går med fosteret i mange uker uten å merke at det er dødt.. Jeg ble ganske lei meg og begynte til og med å gråte av trlefonsamtalen Er riktignok ganske hormonell for tiden, men følte meg veldig dum etterpå. Jeg er 7+1 nå, og fikk time om to uker. Er jeg helt fjern på å bestille TUL når jeg aldri har vært gravid før??

Jeg skriver ikke dette for å skremme, men for å støtte deg i at det er naturlig å ønske TUL for å se at alt ser bra ut. Jeg hadde ingen grunn til å tro at alt ikke var i orden da jeg fikk påvist MA 11+0 sist svangerskap. Tross veldig dårlig resultat er jeg så glad for at jeg tok den ultralyden (privat) og ikke fortsatte å tro jeg var gravid. Denne gangen blir det nok tre TUL fram mot uke 12!
 
Jeg skriver ikke dette for å skremme, men for å støtte deg i at det er naturlig å ønske TUL for å se at alt ser bra ut. Jeg hadde ingen grunn til å tro at alt ikke var i orden da jeg fikk påvist MA 11+0 sist svangerskap. Tross veldig dårlig resultat er jeg så glad for at jeg tok den ultralyden (privat) og ikke fortsatte å tro jeg var gravid. Denne gangen blir det nok tre TUL fram mot uke 12!
Takk for bekreftelse på at jeg ikke er helt sprø! Veldig trist å høre om din tidligere erfaring, krysser fingrene for at det går bra for deg denne gangen!
 
Hei! Har dere måttet betale egenandel for tidlig ultralyd ved sykehuset? Når dere er henvist av fastlege. Tok det som gitt at man ikke skulle betale for undersøkelser når man er gravid, men fikk regning i posten i dag.. har ikke måttet betale før, men det kan jo være noe nytt :thumright
Hmmm, nå er det år og dag siden mine var små, men det kan jeg ikke huske jeg måtte.betale.
Har et nytt svangerskap nå og skal til sykehuset 9/9. Var hos legen i går, måtte ikke betale der heller. Ring inn og hør med dem.
 
Hei! Jeg ville bestille TUL i dag og ringte gynekologen. Bakgrunnen for det er at jeg ser det er utrolig mange her inne som gjør det, og tenkte at dette var noe som ville roe bekymringene mine også greit, med en bekreftelse på at ting står bra til (eller motsatt..). Men følte jeg ble møtt med lite forståelse av hun jeg snakket med i tlf, og hun nærmest lo av at jeg ikke skjønte at hvis jeg ikje har blødd så har jeg heller ikke spontanabortert. Jeg skjønner jo også det, men tenker spesielt på dette med MA, der noen går med fosteret i mange uker uten å merke at det er dødt.. Jeg ble ganske lei meg og begynte til og med å gråte av telefonsamtalen, hahahahaha :dead:Er riktignok ganske hormonell for tiden, men følte meg veldig dum etterpå. Jeg er 7+1 nå, og fikk time om to uker. Er jeg helt fjern på å bestille TUL når jeg aldri har vært gravid før??

Ikke helt fjern nei :happy: Jeg hadde MA uke 11 og merket ingenting, utviklingen hadde stoppet flere uker før. Betalte selv privat, hvem vet hvor lang tid det kunne gått om jeg ikke gjorde det.

Dessuten er det vel 85% av gravide som tar tidlig ultralyd privat av ulike grunner, så hun i tlf virket usmakelig. Det er vel en del av grunnen til at man innfører tul for alle fremover.
 
Ikke helt fjern nei :happy: Jeg hadde MA uke 11 og merket ingenting, utviklingen hadde stoppet flere uker før. Betalte selv privat, hvem vet hvor lang tid det kunne gått om jeg ikke gjorde det.

Dessuten er det vel 85% av gravide som tar tidlig ultralyd privat av ulike grunner, så hun i tlf virket usmakelig. Det er vel en del av grunnen til at man innfører tul for alle fremover.
Det er godt å høre at jeg ikke overdriver da. Får stille på timen litt tøffere i trynet og forberedt på å forsvare ønsket mitt dersom jeg skulle møte samme holdning når jeg kommer dit :p Trist å høre om din MA! Det er jo virkelig noe av det jeg frykter mest i alle fall. Krysser fingrene for at det går veien for deg denne gangen :)
 
Back
Topp