Tidlig ultralyd

1991solsikke

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Februarhjertene 2025
De av dere som tenker å bestille tidlig ultralyd/er hvilken uke tenker dere?
I forrige svangerskap gikk jeg 7+, 9+, 10+ samt 13+ i første trimester :-p Kun fordi jeg var nervøs og syns det hjalp så veldig på med ultralyd (gikk privat) Litt usikker på hva jeg tenker denne runden, men forhåpentligvis klarer jeg å holde meg til 8+ mtp at en får se litt mer da :)

Jeg skal ha TUL i uke 7 pga IVF. Forrige gang ble jeg fulgt opp hver-annenhver uke pga blødninger og masse kjipe komplikasjoner, men håper egentlig jeg slipper det denne gang og kan ha et mer "normalt" svangerskap. Men har tenkt å ha en TUL i uke 12 for å se etter utvikling og avvik. Og NIPT-test

Får tul i uke 7 pga tidligere exu. Blir nok en i uke 9 og 12-13 også :)

Skal ha UL i uke 6 og 12 hvertfall, blir kanskje flere hvis jeg blir veldig nervøs mellom disse ukene! Går privat :happy:

Jeg tror det blir en i uke 8, privat.
Når tar dere kontakt med lege, jordmor foresten?

Jeg skal ha TUL i uke 7 pga IVF. Forrige gang ble jeg fulgt opp hver-annenhver uke pga blødninger og masse kjipe komplikasjoner, men håper egentlig jeg slipper det denne gang og kan ha et mer "normalt" svangerskap. Men har tenkt å ha en TUL i uke 12 for å se etter utvikling og avvik. Og NIPT-test

hørtes slitsomt ut med masse komplikasjoner sist runde..krysser fingrene for at du får et mye mindre komplisert svangerskap denne gangen :-) Hva er NIPT-test og hvorfor tar du det?

Jeg tror det blir en i uke 8, privat.
Når tar dere kontakt med lege, jordmor foresten?

sist runde tok jeg kontakt med legen rundt uke 8 tror jeg til første svangerskapskontroll m/blodprøver i uke 12, etter den timen tok jeg kontakt med jordmor til neste kontroll uke 16 :-)

hørtes slitsomt ut med masse komplikasjoner sist runde..krysser fingrene for at du får et mye mindre komplisert svangerskap denne gangen :) Hva er NIPT-test og hvorfor tar du det?
NIPT står for non invasive prenatal test. Det er en blodprøve som analyserer fosterets DNA og gir en estimert risiko for trisomier, og enkelte andre kromosomavvik. En enklere og mindre risikofylt variant av morkake/fostervannsprøve. Tilbys ikke i Norge, men man kan ta den i Sverige og i Danmark. Jeg ønsker å ta dette for å finne ut risiko for bl.a Downs. Er for ung for å få tilbud om screening i Norge.

Har bestilt til uke 10+5

NIPT står for non invasive prenatal test. Det er en blodprøve som analyserer fosterets DNA og gir en estimert risiko for trisomier, og enkelte andre kromosomavvik. En enklere og mindre risikofylt variant av morkake/fostervannsprøve. Tilbys ikke i Norge, men man kan ta den i Sverige og i Danmark. Jeg ønsker å ta dette for å finne ut risiko for bl.a Downs. Er for ung for å få tilbud om screening i Norge.

ok, takk for svar! dette med NIPT test er litt nytt for meg, men ser ut som en del her inne benytter seg av det. er dette vanlig i svangerskapsomsorgen i danmark og sverige? velger du å ta det pga økt risiko for kromosomavik? bare nysgjerrig her, trenger ikke svare :-)

Jeg er veldig usikker, vi skal iallefall bestille en til uke 12. Hadde håpet jeg kunne holdt meg til den ene, men om formen blir veldig dårlig kunne jeg kanskje tenke meg en til :)

ok, takk for svar! dette med NIPT test er litt nytt for meg, men ser ut som en del her inne benytter seg av det. er dette vanlig i svangerskapsomsorgen i danmark og sverige? velger du å ta det pga økt risiko for kromosomavik? bare nysgjerrig her, trenger ikke svare :)
Ikke økt risiko, men ønsker allikevel å undersøke. Jobber i helsevesenet og ser mange barn med bl.a syndromer og utviklingsforstyrrelser. Har sett hvordan det påvirker hele familien, og det kan ødelegge både forholdet mellom de voksne og livet til søsken. Både mannen og jeg har krevende jobber med lange vakter, og det er vanskelig å få til å gå rundt selv med et friskt barn. Dersom vi fikk et sykt barn ville en av oss måtte slutte i jobben. Og det ville definitivt gått på bekostning av søsken. Så vi ønsker i utgangspunktet muligheten til å velge bort dersom man oppdager store avvik. (Nå kommer sikkert mammapolitiet til å gå bananas). Vi vet at det ikke er noen garanti, og at barnet kan være sykt samme hvor mange tester man tar. Eller at det km bli sykt etterhvert. Det får vi ta som det kommer. Men vi vil bruke de mulighetene som er tilgjengelige.
Det er ikke inkludert i Sverige eller Danmark, så man må betale selv. Men i Norge er det ikke tillatt pga bioteknologiloven. I nabolandene våre har det ikke slike begrensinger.

Jeg skal ha tidlig ultralyd, har allerede bestilt, faktisk! :D Det blir i uke 7+6. Har også lyst til å ta NIPT-test, ønsker å sjekke det som kan sjekkes og ha muligheten til å ta et valg hvis det skulle vise seg at det er noe som ikke er som det skal.

Ikke økt risiko, men ønsker allikevel å undersøke. Jobber i helsevesenet og ser mange barn med bl.a syndromer og utviklingsforstyrrelser. Har sett hvordan det påvirker hele familien, og det kan ødelegge både forholdet mellom de voksne og livet til søsken. Både mannen og jeg har krevende jobber med lange vakter, og det er vanskelig å få til å gå rundt selv med et friskt barn. Dersom vi fikk et sykt barn ville en av oss måtte slutte i jobben. Og det ville definitivt gått på bekostning av søsken. Så vi ønsker i utgangspunktet muligheten til å velge bort dersom man oppdager store avvik. (Nå kommer sikkert mammapolitiet til å gå bananas). Vi vet at det ikke er noen garanti, og at barnet kan være sykt samme hvor mange tester man tar. Eller at det km bli sykt etterhvert. Det får vi ta som det kommer. Men vi vil bruke de mulighetene som er tilgjengelige.
Det er ikke inkludert i Sverige eller Danmark, så man må betale selv. Men i Norge er det ikke tillatt pga bioteknologiloven. I nabolandene våre har det ikke slike begrensinger.

Jeg mener bestemt at det må enhver familie få bestemme helt selv hvis det viser seg at fosteret er sykt, så må alle andre passe på seg selv. Takk for utfyllende svar, nå ble jeg en del klokere :-)

Jeg skal ha TUL i uke 7, det blir spennende :) vi har vært prøvere i mange år og mistet mange ganger så nå håper vi virkelig at det sitter helt frem til termin :Heartred

Vi skal til Danmark i uke 9/10 og ta panorama plus test.
Vårt fjerde barn (jeg er kun 33, snart 34 så ingen økt risiko sånn sett) og vi er lettet over å skulle ta testen.
Blir ul i Norge før det for å være sikker på at det ikke blir bomtur

Er det noen som har fått TUL fra jordmor eller lege, altså blitt henvist uten å ha måtte gått privat?

Hadde idag, 5+6, for å sjekke hvor langt jeg er på vei! Blir nok hver 2.uke til vi har passert uke 12 hvertfall! Pga tidlige erfaringer, og førstemann fikk vi med prøverør!

Back
Topp