Tidlig ultralyd

CK

Andre møte med forumet
Lege vil ikke henvise meg til tul når det er ingenting som indikerer på at noe er galt.

Så jeg lurer på hva har man rettigheter til å hvorfor har eventuelt dere fått tul?

Er 13+4 å skal ikke til oul før uke 20 :(

Første svangerskap fikk jeg kun pga en ganske kraftig blødning, denne gangen pga at jeg har mistet 3 ganger på rad før denne spiren.

Jeg har hatt graviditet utenfor livmor tidligere, MA med påfølgende massivt blodtap(Jeg får trolig ikke annet valg enn operasjon flere ganger), pluss at dette er ivf-baby.

Jeg fikk pga høy-risiko svangerskap i Norge, og i uke 11 i Tyskland. Standard her. Så får vi se hvor ofte det blir ul, egentlig er det i uke 20 og 30 som er standard

Jeg ble henvist pga alder (over 38 år). Hvis det ikke er noe som skulle tilsi at det er noe galt (eller høy alder, eller at du trenger oppfølging pga sykdom hos deg eller ift komplikasjoner med tidligere graviditeter), så er har man ikke krav på tul. Hvis du synes det er lenge, bestill time hos Volvat! Det gjorde jeg i første svangerskap.

Jeg ble henvist pga alder (over 38 år). Hvis det ikke er noe som skulle tilsi at det er noe galt (eller høy alder, eller at du trenger oppfølging pga sykdom hos deg eller ift komplikasjoner med tidligere graviditeter), så er har man ikke krav på tul. Hvis du synes det er lenge, bestill time hos Volvat! Det gjorde jeg i første svangerskap.

Skal se om muligheter å bestille time der. Takk :D

Jeg hadde ingen grunn til å få henvisning, så prøvde ikke engang. Tok kontakt med privat jordmor selv og bestilte hos henne. Veldig glad for å ha gjort det da - hadde ikke holdt ut helt til uke 18-20:hilarious:

Var på tidlig ul fordi jeg er syk og vi måtte vite om der var to der inne. Å være alvorlig syk å bare få ett barn er tungt nok i seg selv og regnes som risikosvangerskap, tenk om det hadde vært to!:nailbiting: Også har jeg hatt en MA tidligere, så det var for å bekrefte at fosteret levde.

Stemmer i på forslaget om å bestille en time privat på Volvat. Gjorde det med første, og det var veldig godt å se lille. Lykke til! ☺️

Fikk TUL pga. at det er IVF-baby :)

Men, synes det er lenge å vente til OUL - så forstår godt at du synes det! Bestill deg time privat om du har penger å bruke på det :)

Vi har vært på 2 TUL, har bestillt selv privat, betalt 700,- hver gang, synes det er verdt hver krone:happy::happy:

Fikk tul pga jeg ikke fikk mensen igjen etter førstemann, og viste dermed ikke når jeg ble gravid. Så måtte på tul for å sette termin :)

Hatt tidlig UL for å utelukke svangerskap utenfor livmoren, har hatt det tidligere og det er da økt risiko for at det skjer igjen.

Man har ikke rett på tidlig UL, vil man ha og det ikke er noen spesiell grunn må man bestille privat og betale selv. Helsevesenet er skvisa og må prioritere hardt for å dekke fare-for-liv-og-helse-sakene.

Bestill privat hvis du ikke vil vente, det gjorde jeg med førstemann, vel verdt det hvis man syns det er for lenge til OUL :happy:

Første gang fikk jeg TUL pga vi var henvist til ivf og hadde hadde et forsøk som endte i SA og ble spontant gravid igjen før vi rakk å starte opp igjen med neste forsøk.
Og denne gangen fikk jeg TUL pga at jeg gikk på letrozol for å bli gravid og oppfølging av gyn

Back
Topp