Tidlig ultralyd

Mille0219

Blir kjent med forumet
Har lest flere som anbefaler tul litt senere, gjerne nærmere uke 12, for da ser man mye mer. For meg er målet å se at det er noe der og et hjerte som banker (og antall[emoji28]). Hvor tidlig mener dere med erfaring at man kan dra? Vurderer på fredag, da er jeg ca 7+1/7+2. Ser ut som flere er i uke 6+noe når de drar. Redd for at det skal være for tidlig å se noe.. hva tror dere?
(I tillegg har jeg legetime halvannen uke etter og samboer lurer på om vi ikke bør vente til etter da, men jeg er utålmodig[emoji38]. Førstegangs her).
 
Sniker fra januar-forumet [emoji5]

Jeg var på første ultralyd når jeg var i følge menstermin 6+4, og fikk målt fosteret til ca en uke frem, til 7+3 [emoji5] fikk se hjertet banke, og lille trille lå godt plassert i livmora [emoji173]️
Har også vært på TUL både da jeg var 9+2 (ifølge tul, men 8+3 i følge mens) og 10+1 (ifølge tul, men 9+2 ifølge mens) mye fordi jeg ikke klarer å tro at det hele er sant og frykter for at det ikke skal gå bra [emoji28]

Men verdens beste følelse å se at lille trille har det bra og at hjertet banker som bare det [emoji173]️

Så hvis du går når du er rundt 7 uker, så skal det ikke være noe problem å se lille [emoji173]️
 
Har lest flere som anbefaler tul litt senere, gjerne nærmere uke 12, for da ser man mye mer. For meg er målet å se at det er noe der og et hjerte som banker (og antall[emoji28]). Hvor tidlig mener dere med erfaring at man kan dra? Vurderer på fredag, da er jeg ca 7+1/7+2. Ser ut som flere er i uke 6+noe når de drar. Redd for at det skal være for tidlig å se noe.. hva tror dere?
(I tillegg har jeg legetime halvannen uke etter og samboer lurer på om vi ikke bør vente til etter da, men jeg er utålmodig[emoji38]. Førstegangs her).

Lurer på det samme. Lyst å bestille time til da jeg er 7+2 :)
 
Det er nok litt forskjellig når folk drar på TUL, men det er kanskje lurt å gå rundt uke 7-8 dersom målet "bare" er å få se et bankende hjerte. Da har man kommet langt nok til at man skal kunne se det. Venter man lenger, får man selvfølgelig se mer - men kanskje ikke det er poenget? :)
 
Også sniker fra januar :)

Vil anbefale å vente til uke 7 faktisk. Flere leger/gynekologer som anbefaler det.
Har en venninne som var på ultralyd i uke 6 og hun hadde en litt kjip opplevelse. De fant ikke hjertelyd og hun fikk beskjed om å komme tilbake om 2 uker. (Legen trodde at det mest sannsynlig ikke var liv)
Da de kom tilbake to uker senere fant de hjertelyd og alt så perfekt ut, men var noen ganske kjipe uker å vente da. Hun fryktet jo at ting ikke var som det skulle.. noen ganger er man kanskje kortere på vei enn man tror også.

Var selv på ultralyd da jeg var 7+3 og fikk se et bankende hjerte❤️
 
Gleder meg sånn til å se/høre den lille:happy::love7Det blir en helt utrolig spesiell opplevelse.
Men får man stort sett da bare innvendig ul så tidlig som 8 uker eller er det muligheter for å kunne ta ul utvendig?
Da jeg var på tidlig ul sist spurte jeg om jeg kunne få utvendig ul, ville ikke ha innvendig hvis jeg kunne slippe det. Trodde det var avklart men plutselig var hun i gang med innvendig ul:eek:
Dette var ifm mistanke om MA, blødde mye, så kanskje det er andre prosedyrer da...

Vil bare vite på forhånd hva jeg kan forvente ved tidlig ultralyd sånn at jeg mentalt kan være klar:smug: Vart litt overraska kan man si når jeg trodde den forrige ble en utvendig ul og hun da var i gang med en innvendig:rolleyes::laughing002
 
Jeg var på TUL nå på fredag pga usikkerhet om hvor langt vi er på vei. Jeg var da helt i starten av uke 6 og fikk se at det var noe på gang, men det var vanskelig å se om hjertet banket. Skal tilbake om 2 uker for da mente han at det var lettere. Da er jeg rundt uke 8:)
 
Gleder meg sånn til å se/høre den lille:happy::love7Det blir en helt utrolig spesiell opplevelse.
Men får man stort sett da bare innvendig ul så tidlig som 8 uker eller er det muligheter for å kunne ta ul utvendig?
Da jeg var på tidlig ul sist spurte jeg om jeg kunne få utvendig ul, ville ikke ha innvendig hvis jeg kunne slippe det. Trodde det var avklart men plutselig var hun i gang med innvendig ul:eek:
Dette var ifm mistanke om MA, blødde mye, så kanskje det er andre prosedyrer da...

Vil bare vite på forhånd hva jeg kan forvente ved tidlig ultralyd sånn at jeg mentalt kan være klar:smug: Vart litt overraska kan man si når jeg trodde den forrige ble en utvendig ul og hun da var i gang med en innvendig:rolleyes::laughing002

Jeg har vært på to ultralyder. Første da jeg var 7+3 og andre da jeg var 9+2, begge ble tatt innvendig. Ble fortalt at ultralyd blir tatt innvendig frem til uke 11-12, man ser fosteret bedre og det gir bedre bilder.
Hørt om at folk tar utvendig så tidlig også, men normalen er å ta innvendig.

Var heller ikke så veldig keen på innvendig ultralyd den første gangen, men tanken på å se den lille og høre hjerte banke veide tyngst, så orket ikke diskutere meg til utvendig ultralyd.
Man glemmer at det er innvendig når man ser babyen på skjermen❤️ Bare å glede seg, det er verdens beste følelse!
 
Jeg har vært på to ultralyder. Første da jeg var 7+3 og andre da jeg var 9+2, begge ble tatt innvendig. Ble fortalt at ultralyd blir tatt innvendig frem til uke 11-12, man ser fosteret bedre og det gir bedre bilder.
Hørt om at folk tar utvendig så tidlig også, men normalen er å ta innvendig.

Var heller ikke så veldig keen på innvendig ultralyd den første gangen, men tanken på å se den lille og høre hjerte banke veide tyngst, så orket ikke diskutere meg til utvendig ultralyd.
Man glemmer at det er innvendig når man ser babyen på skjermen[emoji173]️ Bare å glede seg, det er verdens beste følelse!

Jeg tok mine ultralyder utvendig, da jeg var ca 6-7 uker på vei [emoji5]
 
Sniker

Ville nok ikke tatt før 7 eller 8 fullgåtte uker.

Hadde ved 6+0, da var babyen to dager mindre (tatt igjen etterpå) og vi klarte såvidt se flimring fra hjertet. Følte meg ikke veldig beroliget etterpå.
Var mer å se en drøy uke senere. Da er du også mer «garantert» å se hjertet.
Men avhenger også av hvordan syklusen din er. For noen blir det stort avvik å regne utifra siste mens kontra når de faktisk ble gravide og det kan gjøre en stor forskjell på utviklingen så tidlig.

Ved IVF er det gjerne omkring fullgåtte 7-8 uker man har TUL.


Lykke til
 
Da har jeg hatt min første ultralyd idag, 7+1 - der fikk vi se to små hjerter som slår [emoji173]️

Gratulerer!! Har bestilt TUL i morgen, spent[emoji5] Har dere mye tvillinger i familien? Vi har masse på begge sider men har tenkt at det er nok bare en.[emoji38]
 
Back
Topp