Tidlig ultralyd

Augustinaen

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Junilykke2018
Sommerfuglene
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Snøkrystallene2021❄️
Hei.
Jeg ser veldig ofte at folk skriver at de skal på tidlig ultralyd. Jeg lurer på hvorfor så mange skal på det og hva formålet er? Hva er «kravene» for å få tidlig ultralyd i det hele tatt?

Selv tenker jeg å ta kontakt med legen først når jeg er 12 uker på vei, men jeg har lite erfaring med hva som er vanlig, og jeg har ikke fortalt noen om graviditeten enda så det er vanskelig å spørre andre..

Jeg tar TUL privat uten henvisning fra legen, for å se tidlig at ting er Ok av det som bør sjekkes tidlig.
Jeg valgte å vente lenger denne gang og skal ikke før 12+2 Men mulig legen ville henvist meg tidligere pga duo test pga jeg er 39 år til termin.
Men jeg valgte, og vente lenger med 1.svangerskapskontroll også og skal ikke der før jeg er 10+1...
Jeg har 2 andre små som må være med meg og valgte derfor å utsette det litt dette svangerskapet :)

Jeg tar TUL privat uten henvisning fra legen, for å se tidlig at ting er Ok av det som bør sjekkes tidlig.
Jeg valgte å vente lenger denne gang og skal ikke før 12+2 Men mulig legen ville henvist meg tidligere pga duo test pga jeg er 39 år til termin.
Men jeg valgte, og vente lenger med 1.svangerskapskontroll også og skal ikke der før jeg er 10+1...
Jeg har 2 andre små som må være med meg og valgte derfor å utsette det litt dette svangerskapet :)

Kan jeg bare spørre hva som bør sjekkes tidlig? :)

Kan jeg bare spørre hva som bør sjekkes tidlig? :)

Pga høy alder så sjekkes det for Downs syndrom, men mellom uke 12 og 14 ca. kan en faktisk oppdage rundt 40 andre misdannelser.
Når man har høy alder så er risikoen større for dette. Jeg brydde meg ikke om dette før jeg bikket 38 liksom :)

Dette avslører tidlig ultralyd
  • Uke 5 - 6: Du kan se om det er liv, om hjertet slår. Du kan også se om du bærer på ett eller flere fostre.
  • Uke 12 til 14: Nå kan det oppdages om fosteret har rundt 40 andre alvorlige misdannelser, deriblant Downs syndrom. Det er også mulig å anslå en termindato.
  • Uke 16: Kjønnet kan noen ganger bestemmes fra uke 16

Sniker fra desember.

Det er endel som har tidligere risikosvangerskap, flere SA eller MA bak seg. De får som regel henvisning av fastlegen. Alle som har IVF får det også automatisk i uke 7. Det er også ganske vanlig å ta det privat for å se at ting ser bra ut før man offentliggjør det :) Vi var på 2 TUL privat, den éne var organrettet og for å vite om alt var bra. Jeg ville ikke gå helt til uke 19/OUL dersom det ikke var det. Den andre var for å se at det var liv. Jeg hadde ingen symptomer før uke 15-16 og trengte derfor å se at det var noe det, jeg hadde også litt noia for MA mot uke 12. Jeg synes det var verdt hver krone.

Pga høy alder så sjekkes det for Downs syndrom, men mellom uke 12 og 14 ca. kan en faktisk oppdage rundt 40 andre misdannelser.
Når man har høy alder så er risikoen større for dette. Jeg brydde meg ikke om dette før jeg bikket 38 liksom :)

Dette avslører tidlig ultralyd
  • Uke 5 - 6: Du kan se om det er liv, om hjertet slår. Du kan også se om du bærer på ett eller flere fostre.
  • Uke 12 til 14: Nå kan det oppdages om fosteret har rundt 40 andre alvorlige misdannelser, deriblant Downs syndrom. Det er også mulig å anslå en termindato.
  • Uke 16: Kjønnet kan noen ganger bestemmes fra uke 16

Okai takk!
Jeg er tidlig i 20 årene så da er det nok ikke noe jeg skal vurdere :)

Sniker fra desember.

Det er endel som har tidligere risikosvangerskap, flere SA eller MA bak seg. De får som regel henvisning av fastlegen. Alle som har IVF får det også automatisk i uke 7. Det er også ganske vanlig å ta det privat for å se at ting ser bra ut før man offentliggjør det :) Vi var på 2 TUL privat, den éne var organrettet og for å vite om alt var bra. Jeg ville ikke gå helt til uke 19/OUL dersom det ikke var det. Den andre var for å se at det var liv. Jeg hadde ingen symptomer før uke 15-16 og trengte derfor å se at det var noe det, jeg hadde også litt noia for MA mot uke 12. Jeg synes det var verdt hver krone.

Takk for svar. Det var veldig opplysende :) jeg er 5+3 idag, og sliter mye med alle gravidsymptomene så det begynner å synke inn at det er virkelig..

Jeg tok TUL privat i uke 6 pga blødninger. Ville derfor sjekke at alt var i orden og at jeg ikke var i ferd med å miste :)

Jeg vil ha tul for å se at alt ser bra ut før vi deler det med sønnen vår og gjør det «offentlig». I tillegg er termin litt usikker og det er tvillinger i familien. Om jeg hadde fått henvisning eller ikke hadde jeg uansett tatt tul[emoji4]

Har bestilt meg til uke 7 selv. Ei uke igjen
Men er litt usikker på om jeg skal flytte timen litt? Om det er mindre fare for MA i uke 8?
Noen som har innspill?

Dette spørsmålet husker jeg også jeg spekulerte på når jeg skulle ha nr1. Men ikke bekymre deg[emoji4] er ikke «normalt» å ta tidlig ul i et normalt svangerskap! Er som regel de som har en forhistorie, blødninger, osv som får tidlig ul.
Ikke mye å se alikevel på de. Så bare å glede deg til oul når du er 18uker ca[emoji2]

Hei.
Jeg ser veldig ofte at folk skriver at de skal på tidlig ultralyd. Jeg lurer på hvorfor så mange skal på det og hva formålet er? Hva er «kravene» for å få tidlig ultralyd i det hele tatt?

Selv tenker jeg å ta kontakt med legen først når jeg er 12 uker på vei, men jeg har lite erfaring med hva som er vanlig, og jeg har ikke fortalt noen om graviditeten enda så det er vanskelig å spørre andre..
Jeg betaler selv for tidlig ultralyd. Jeg vil vite at det er liv og at det faktisk er et embryo der. Jeg gikk i tre mnd sist svangerskap da de bare fant en tom fostersekk på ul. Da hadde jeg mye feber og følte meg dårlig. Fant ikke ut at jeg var gravid før jeg var 7-8 uker på vei. Samboeren jeg hadde da gikk på mye medisiner og hadde fått beskjed om at han aldri ville få barn. Sikkert derfor jeg ikke skjønte at jeg var gravid i begynnelsen. Jeg vil bare ikke gå så lenge nå for å evt få vite at det er noe galt.

Vi tok det sist for å se liv. I uke 9

Og nå tar vi det senere ca uke 12. Dordi at vi gjorde det sist og for å se at alt går bra.

Egentlig ikke noe grunn. Bare for at man er spent.

Dette spørsmålet husker jeg også jeg spekulerte på når jeg skulle ha nr1. Men ikke bekymre deg[emoji4] er ikke «normalt» å ta tidlig ul i et normalt svangerskap! Er som regel de som har en forhistorie, blødninger, osv som får tidlig ul.
Ikke mye å se alikevel på de. Så bare å glede deg til oul når du er 18uker ca[emoji2]

Takk for svar, kom over så mange som skrev de hadde tidlig ultralyd så da begynte jo tankene på om jeg også burde det. Men nå har jeg lagt det fra meg :)

Jeg tok TUL sist fordi jeg ville se liv, og bekrefte en graviditet, fordi jeg ikke helt klarte å forstå det. Også fordi vi skulle tre uker til USA, og skulle fortelle familien det på turen. Men så langt kom vi aldri, da det ble bekreftet en MA på den tidlige ultralyden. Trodde jeg var i uke 9, men fosteret stoppa utviklingen i uke 6+3. Sånn sett er jeg ekstremt glad jeg gjorde det, og ikke hadde risikert en spontanabort på ferie i USA.

Kommer utvilsomt til å ta TUL igjen nå, men det er mest for å berolige meg selv, og se at alt er bra før vi forteller det til våre nærmeste. Jeg ville uansett aldri ha gjort noe med det om det viste seg at barnet hadde Downs syndrom eller andre lignende ting (med mindre det ikke er forenlig med liv, selvsagt).

Jeg tok selv i uke 12 med nr 1 og 2.

Nr 3 fikk jeg tidlig ul pga bekymringer. Og med nr 4 fikk jeg tidlig på sykehuset pga oppfølging mtp risikosvangerskap. Det samme denne gang =)

Får tul rundt uke 7 pga IVF, var samme med storesøster så tror det er fast, mulig pga økt risiko for flerlinger :)

Vi har valgt å ta tul fordi vi mistet i april i år , da var jeg i uke 11. Den hadde vært død i to uker da vi var på sykehuset å fikk den ut. Så nå skal vi i graviduke 10 for å se om alt står bra til der inne. Merker allerede at det er stor forskjell på svangerskapene så tror og håper at det skal gå bra denne gangen :-)

Fikk TUL henvist av lege pga at jeg ble uplanlagt gravid og ikke har hatt mens siden sist graviditet ennå, så de ville sjekke hvor langt jeg var på vei.

Jeg har tre barn, og aldri vært til TUL.
Vurderer om jeg skal gå denne gangen, enten privat eller be om å få. Men det er fordi jeg var i kontakt med cellegift før jeg viste jeg var gravid.

Back
Topp