Tidlig ultralyd

Har bestilt til uke 13. synes det er greit å sjekke at det er liv, og uke 13 var jeg sist også.

Er nå 6+6, og synes det blir veldig lenge å vente til oul i oktober en gang. Vurderer å bestille privat tul rundt uke 11/12. Er det noen som har gjort dette og kan anbefale det? Eventuelt når?

Tok i uke 7+2 i sist svangerskap. Så en liten bønne og et bankende hjerte.. var også i uke 10 og da så man armer og bein. Det så ut som et miiiiiini menneske.skal nå i uke 8+5. Syns dog det er lenge å vente, men håper å se litt mer :)

Vi skal i morgen. Er i uke 6 eller 7. Har veldig varierende sykluser og er derfor usikker. Og denne angsten for SA tar fra meg alt av nattesøvn. Forrige svangerskap fikk jeg svangerskapsdepresjoner, så gjør alt for å prøve å unngå det denne gang. Håper på å se hjertet om jeg bare skulle vært 6+ i morgen.

Har første UL til mandag. Da er jeg 6+1. Skal ha oppfølging pga BO/MA i høst og totalt 6 aborter på mindre enn et år... Håper på minst to UL til før ordinær.

Sniker fra desember.

Jeg hadde to TUL, én i uke 8 (7+5) og én organrettet i uke 14 (13+1). Den første var innvendig og for å sjekke at fosteret var i livmoren og at hjertet slo. Den siste var utvendig og der ble det sjekket alt som sjekkes kan, nakkefold, nesebein, hjertekammer, nyrer osv.

Vi tok de privat og betalte for de selv, og hos spesialist kostet det endel, men det var verdt hver krone! Jeg var litt i tvil om den første men er veldig glad for at jeg valgte å ta den og kommer til å gjøre det samme om jeg skal ha flere barn :) Jeg bekymrer meg veldig lett men TUL beroliget meg veldig.

Anbefaler det på det sterkeste! :)

Har lyst til å be om en rundt uke 10 syns det er for lenge å vente til uke 18! Hvis noe skulle være galt, får man vite det da?

Godt det er fler som syns det er for lenge å vente helt til uke 18!
Har hørt at de ikke har lov til å lete etter om det er noe galt, men om de skulle oppdage noe, så har de plikt til å si fra.. Vet noen om dette stemmer?

Jeg er usikker på om det er sånn at de ikke har lov til å opplyse om det før uke 12 men vi var på organrettet TUL 13+1 og da ble absolutt alt sjekket og vi hadde fått vite det om det var noe galt. Det var også hensikten med undersøkelsen, både fra vår og deres side. De tilbød denne undersøkelsen mellom uke 11-14. Jeg har vanskelig for å tro at de ikke opplyser om det dersom det er noe som gjør at fosteret ikke vil overleve eller dersom det er noe som må sjekkes opp videre.

Hvis dere bestiller privat ul, organrettet, mellom uke 11-13, så sjekk bare at vedkommende som utfører ultralyden er gynekolog/jordmor. Da skal de ha den kompetansen som er ensbetydende med at de har lov til å uttale seg om eventuelle misdannelser.
Vet at noen får klinikker drives at personer som ikke innehar den kompetansen som i Norge kvalifiserer til å uttale seg sikkert om avvik, men at de likevel gjør det. Dette gjelder feks ultralydklinikken, som har klinikker i flere av de store byene.
Ellers er ul rundt uke 12 en veldig morsom opplevelse når nyhetene er gode, og skal du bare ha en ultralyd før uke 18, ville jeg absolutt dratt rundt uke 12 :) [emoji173]️

Bortsett fra når man har rett til det og er henvist til universitetssykehus er det faktisk ikke lov i Norge å sjekke bevisst etter feil og misdannelser, fortykket nakkefold etc. Det er fordi fosterdiagnostikk er så regulert her. Vet det er enormt mange, "alle", som gjør det, men likevel er det ikke egentlig tillatt.
UL for å se at det er liv, antall fostre, størrelse, at det ligger riktig etc er lov, men ikke å sjekke organer eller lete etter noe galt.
Derimot er alle som utfører UL pliktige til å si ifra og henvise videre dersom de tilfeldigvis ser noe som ser ut som det ikke er som det skal. De har bare ikke lov til bevisst å lete etter det. Usikker på om de har lov å forsøke å måle nakkefold hvis de får inntrykk av at den er fortykket eller om de bare lå henvise videre uten å faktisk måle den.

Ja, jeg vet omtrent alle som utfører UL omkring 12 uker sjekker disse tingene og at mange steder markedsfører det for at man skal få trygghet i at alle organer er som de skal. Jeg mener bare å opplyse om hvordan lovverket fremdeles regulerer dette i Norge.

Når det er sagt er det fantastisk å være på UL omkring 10-12 uker og se at det virkelig er et lite menneske der inne.

Back
Topp