tidlig ultralyd

• Trådstarter Trådstarter tp
  • Opprettet Opprettet

tp

Første møte med forumet
Hei! Jeg har tidligere mistet i uke 9, og er nå gravid igjen. Har lyst på en tidlig ultralyd. Noen som vet hvor lett det er å få dette? Kan fastlegen bestille dette?

Du må nok bestille selv, men om du får henvisning får du det billigere hos en lege med avtale. De har blitt strenge på å gi tidlig ultralyd selv om man har mistet, jeg fikk ikke det men fikk henvisning. 

Jeg var på tidlig ul. Uke 12, på sykehuset. Legen min sendte "søknad", og jeg betalte ingenting.
Men jeg var for å sjekke om det var tvillinger da..ikke fordi jeg har mistet tidligere.
Men er jo en trygghet hvis man har mistet  tidligere...så hør med  fastlegen din, og om han eventuelt kan søke om tidlig ul til deg.  

Som hovedregel må man ha habituell abort som diagnose (og dvs at man har mistet 3 ganger på rad) for å ha rett på tidlig ul, men det skader selvsagt ikke å høre med legen og se hva han sier.. Det er jo uansett ikke noe problem å bestille en privat ul, koster fra 500-1500 kr...

Tror det kommer veldig an på legen :p Jeg visste ikke helt hvor langt jeg var på vei, men sa at jeg ønsket tidlig ul fordi jeg tidligere har fått barn med misdannelse. Legen sa at hun uansett ville ha henvist til tidlig ul siden jeg ikke var sikker på hvor langt jeg var på vei.

Jeg ville hørt med legen min om muligheten for å få en tidlig ultralyd. Om du ikke får det hadde jeg bestilt time hos enn privatklinikk. Der kommer du som oftest fort inn også, uten vente tid:)

her jeg bor er det ikke vanskelig å få tidlig ultralyd. Det er bare å snakke med legen så sender han henvining her iallefall. Hør med legen din du :-)

Jeg var usikker på hvor langt jeg var på vei, men fikk ikke tidlig UL.. Jeg måtte bestille det privat. Her sa legen at det kun var de som var over 30 år som fikk. Så her er de veldig strenge. Men bare hør med legen, du kan jo ikke få noe annet enn nei uansett :) Hvis ikke bestiller du privat, det kosta 900 kr der hvor jeg bestilte det.

Jeg hadde en SA tidligere og var litt engstelig, så legen ga meg henvisning uten problemer. Fikk aldri vært på den ultralyden da, de hadde ikke plass til meg før i uke 16 og dit kom jeg aldri.

Jeg fikk tidlig ultralyd med datteren min, selv om jeg "bare" hadde mistet to ganger etter hverandre. Men det var fastlegen som sendte søknad til sykehuset, jeg betalte ingenting. Det varierer nok fra lege til lege, men bare spør fastlegen din. Viss han/hun sier nei kan du jo bare bestille privat. 

Aller først ville jeg nok hørt med fastlegen min - med henvisning blir det ikke fullt så dyrt! Det kan jo ta litt tid da, det er det eneste..

Ellers kan du jo sjekke opp muligheten for prival ul der du bor. Her i Stavanger varierer prisene for prival ut fra 500,- til 1200,- kr..

Her har fastlegen min fått ul-apparat, så jeg fikk ul på første kontroll (i uke 8) uten å be om det engang! Kommer nok veldig an på legen.

Eller var jeg på tidlig ul privat sist, betalte kr. 600 (pris varierer nok fra sted til sted, sjekk priser der du bor) fikk time ganske med en gang. Hadde garantert gjort dette igjen hvis ikke legen hadde tatt tidlig ul på meg.

jeg har hatt tidlig ul i hvert svangerskap. legen har bare ringt fødestua så har jeg fått en time dagen etter eller noen dager senere.

Jeg fikk når jeg miste mellom uke 6-7.. legen min sa at det var en selvfølge og hun sendte henvisning til sykehuset og jeg ble innkalt til uke 9 neste svangerskap og betalte ingenting.

Jeg fikk tidlig UL, i uke 12.
Legen sendte henvisning for meg, og etter kort tid fikk jeg timeinnkalling i posten til ultralyd på sykehuset. Jeg har ikke mistet før, fikk av andre grunner.
Betalte ingenting.

hadde tidlig ul da jeg var 7+4 med denne, bestilte hos ei jordmor, betalte 300... her i byen koster det 1000 kroner uten henvisning så jeg dro "hjem" istedenfor... 
med eldstemann var jeg hos samme jordmor i uke 15, betalte også da 300 kroner :)

Back
Topp