Tidlig ultralyd vs ordinær ultralyd

Jeg har UL annenhver uke frem til ca uke 12 pga habituell abort. Forrige svangerskapet mitt hadde jeg ikke den problemstillingen, men valgte UL rundt uke 11 fordi jeg har PCOS og vi hadde prøvd i over 3 år, og da var det veldig godt og betryggende å se at det faktisk var noe der :)
 
Vi hadde i uke 6 og skal ha i uke 12. Ingen problemer sist svangerskap, ikke hatt noe SA eller MA, eller noen annen medisinsk grunn. Bare nysgjerrig på å se dette lille vesenet inni der :) Ser ikke noe galt i det? Ultralyd er ikke farlig for babyen, så det gjør jo ingenting. Om man har råd og lyst og mulighet...why not? :)
 
Takk for at du deler synspunktet ditt :) jeg vet ikke om jeg hadde gjort det samme, selv om det er litt fristende, men så er vi alle litt forskjellige :)
Heldigvis :) jeg syns det blir mer virkelig etter en ul. og jeg hadde 2 før oul sist også :)
 
Vi hadde i uke 6 og skal ha i uke 12. Ingen problemer sist svangerskap, ikke hatt noe SA eller MA, eller noen annen medisinsk grunn. Bare nysgjerrig på å se dette lille vesenet inni der :) Ser ikke noe galt i det? Ultralyd er ikke farlig for babyen, så det gjør jo ingenting. Om man har råd og lyst og mulighet...why not? :)
Enig med deg, det er ikke noe galt med TUL hvis man har lyst og råd. Men jeg følte meg plutselig som "den eneste" som ikke skulle ha tidlig ultralyd, så jeg ville bare høre om det var flere som tenker likt som meg ;-)
 
Heldigvis :) jeg syns det blir mer virkelig etter en ul. og jeg hadde 2 før oul sist også :)
Jeg kjenner den følelsen ja, jeg har spurt meg selv flere ganger "er jeg virkelig gravid? Kan det endelig være sant??" Men så har jeg veldig mange symptomer + en positiv graviditetstest som sier "jepp. Du er gravid" så jeg prøver å slå meg til ro med det :)
 
Jeg har heller egentlig ikke tenkt å ha tul denne gang, hadde det med førstemann uten at jeg hadde en spesiell grunn til det annet enn at jeg ikke følte meg gravid og da jeg fikk høre hjertelyden gikk det litt mer opp for meg. Tenkte litt på om jeg skal på tul senest idag siden jeg er hardere angrepet av kvalmen denne gang og knapt klarer å spise uten å bli utrolig kvalm og omtrent sitter over do. Men har egentlig ingen behov for ul før oul i februar
 
Jeg drev og stresset med å få meg time i uke 12, ene og alene for å sjekke nakkefold/neseben.
Men jeg er ikke over 38 år og har ingen i familien med slik sykdom.

Sist graviditet hadde jeg alt for mange ul. Studerte i utlandet og gikk hos en privat gyn til kontroll. Da ønsket jeg ul i uke 12, det jeg ikke visste var at de også tok blodprøver. Da var hcg utenfor normalområdet og jeg ble hysterisk og livredd for at noe var galt.
Jeg gikk da gjennom flere ul for å få bekreftet at alt så normalt ut. Bare stress!!!
Sambo syntes ikke det var noe gøy!
Ut kom en superfrisk og viljesterk jente :)

Diskuterte dette med ul i uke 12 med en kollega. En liten tankevekker...
"Hvis du vil ha ul i uke 12, da må du jo ha en formening om at du ønsker å gjøre noe med det hvis det er noe galt?"
Jeg har alltid vært ganske kynisk før... "Skal selvfølgelig ta abort hvis blabla"..
Men jeg merker at det er ikke så lett lenger. Jeg vet ikke om jeg hadde klart det. OG nakkefold måling har en viss feilmargin = risiko for abort av et friskt foster :(

Jeg snakket med sambo om det og han ønsket sterkt at vi holder oss til rutine ul denne gangen. Han syntes det ble veldig mye mas sist.

Det er litt vanskeligere å "godta" at jeg er gravid fordi jeg ikke har sett en liten baby på ul. Men har målt hcg som samsvarer med pågående graviditet.

Nå gleder jeg meg masse til oul i februar :)

Når det er sagt synes jeg man burde fått oul i uke 12 i Norge :)

Ble visst litt langt dette :p
 
Sist svangerskap hadde jeg tror det var fire ul.
En for å finne ut hvor langt på vei jeg var, OUL, en for å sjekke noe ift vekst og placenta previa og siste for å fastslå om placenta previa var vekk eller ei siden om det fortsatt var der ville de ta KS på meg.

Denne gangen vil jeg ha tidlig ul for å forsikre meg at alt er bra, antall osv.
Jeg vil ha det minnet av tul og OUL da jeg elsker ul bildene fra mini og minnene om de :)


Uff, rotete innlegg men stuptrøtt så får evt finskrive det senere :p
 
Jeg skal heller ikke ha tildlig ul. Jeg er ganske avslappet til at det ikke er noe galt, da jeg ikke har noe grunn til å tro det. :) Tar det som det kommer, og det gjorde jeg sist også ;) Jeg tar symptomer, manglende mens og positive tester som tegn på at jeg er gravid.
 
Jeg skal ikke ha det :) Jeg er ikke bekymra for at noe skal skje eller at noe er galt så jeg er ganske rolig,så jeg venter til den ordinære ultralyden på februar :)
 
Jeg hadde ikke det sist og skal heller ikke ha det nå. Ser ingen grunn til det om man har et normalt svangerskap. Jeg har lest at det er mindre sjanse for å miste hvis man er fryktelig kvalm, så jeg antar spira her er forholdsvis trygg!! :-D
Når det er sagt så forstår jeg de som har tid og råd. (bor øde til langt fra sykehus)
 
Forrige svangerskap hadde jeg en tidlig ul i uke 13 og OUL. Endte faktisk opp med en til rundt uke 32 når jeg tenker meg om...:p Kun fordi jeg ble sendt på sykehus pga høyt blodtrykk. Hadde ingen planer om flere ul etter den ordinære. Denne gangen ønsker jeg også å ha en tidlig ul rundt uke 13. Jeg var kjempefornøyd med stedet jeg tok den tidlige på sist og syns bildene ble mye bedre enn på den ordinære. Har faktisk fått en henvisning for tidlig ul før dette også, fordi jeg er usikker på hvor langt på vei jeg kan være... Har en følelse på når det kan ha skjedd, men kan i teorien være alt fra 6-10 uker på vei. Greit å vite:D
 
Jeg skal på tidlig ul pga to MA. Vil heller vite om det i uke 7-9-11 en å gå til 18-20 å tro at alt er bra..

Samme her. Jeg har sjeleglad for at jeg hadde tidlig UL i sommer da alt gikk galt.

Tenk om jeg ikke skulle visst om det før jeg var halvveis..
 
jeg hadde 16 ultralyder med forrige. dette pga ekstremt mange komplikasjoner...
jeg hadde ikke tenkt til å ha tidlig ul med frøet nå, men det ble en i går likevel.
 
Jeg kjenner den følelsen ja, jeg har spurt meg selv flere ganger "er jeg virkelig gravid? Kan det endelig være sant??" Men så har jeg veldig mange symptomer + en positiv graviditetstest som sier "jepp. Du er gravid" så jeg prøver å slå meg til ro med det :)
Jeg tror du gjør rett I det, man må jo ikke ha tul :)
 
Jeg får tett oppfølging av sykehuset pga tidligere dødfødsel til termin. Skal på første ul når jeg er 8+6 uker.
 
Back
Topp