Enig med de som skriver at uten henvisning så må du betale. Får du det rimelig er det flaks. Uansett så er de ikke kvalifisert til å uttale seg i utvidet format om barnets helse. Det kreves egne programmer og sertifisering for det.
Er du 38+, eller har historie i familien for fosteravvik så har du rett på henvisning til sykehus og Senter for Fosterdiagnostikk. De testene utføres ved at det taes blodprøve i uke 9 ca. hvor resultatene oversendes SFF slik at disse er klare når du kommer på Ultralyd i uke 13.
Målingene de foretar på denne UL, sammenfalt med verdier på blodprøve og din alder på tidspunktet avgjør risikoen for om ditt barn kan ha en form for TRISONOMI. (Downs eller avvik som gjør at det ikke er levedyktig, kommer til å få utfordringer i livet).
En gynekolog og ordinær UL kan sjekke nakkefold, men den alene er ikke nok til å si noe om utviklingsavvik for babyer. Det må det spesialistekspertise og program til.
Vil bare nevne det fordi at det er blitt tatt opp i denne tråden at noen visstnok har fått sjekk og betryggelser privat og det er ikke sånn det fungerer om man vil ha fullstendig rapport og testing.
Har man en historie i familien, eller er 38+ så ber man legen om henvisning for utvidet utredning til Senter for fosterdiagnostikk. Det kalles en KUB- test og er gratis.
Finner de ut at man er i risikosonen for Trisonomi etter testingen, så får man tilbud om utvidet blodprøve: NIPT- test.
Denne testen er veldig sikker, men foreligger det usikkerhet rundt svaret så tilbys det fostervannsprøve.
Så fostervannsprøven er nå siste tilbud. Før var det det første.
Så skal du på TUL på privatklinikk så er det ikke det samme som diagnostisk testing.
Jeg hadde første UL på privatklinikk i uke 6
Det var stas å se det blinkende hjertet
Jeg fikk henvisning derifra til Senter for fosterdiagnostikk. Vi ville ha utvidet testing fordi jeg er ganske så voksen. Jordmor på privatklinikken var også jordmor på sykehuset. Så hun ga god informasjon og sendte oss til spesialistene.
Håper du får gjennomført det du ønsker og at alt er vel med deg og lille i magen