Tidlig ultralyd (TUL)?

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Hei,

Jeg lurte på om noen har erfaring med tidlig ultralyd? Jeg greier nok ikke vente til uke 17 og ville gjerne hatt en ultralyd rundt uke 12, men så lurte jeg litt på hvordan det var med pris? Må man betale fullpris eller bare egenandel? Bor i Akershus, så hvis noen har noen å anbefale så hadde det vært fint <3
 
Hvis du ikke har noen medisinsk grunn for ultralyd må du betale alt selv privat, pleier å koste ca 1000 kr. I Akershus er det vel en klinikk på Jessheim jeg ser anbefales mye, hos dr Lundring.
 
Betaler full pris, hvis man går privat. Altså med mindre det er noe galt og man må ha TUL på sykehus, så må man betale. Har hatt TUL hos Lindring på Jessheim. Anbefales på det sterkeste. Kommer til å gjøre det samme med nestemann også:)
 
Hei,

Jeg lurte på om noen har erfaring med tidlig ultralyd? Jeg greier nok ikke vente til uke 17 og ville gjerne hatt en ultralyd rundt uke 12, men så lurte jeg litt på hvordan det var med pris? Må man betale fullpris eller bare egenandel? Bor i Akershus, så hvis noen har noen å anbefale så hadde det vært fint <3
Må betale full pris ja, om det ikke er spesielle grunner til tidlig ul
 
Prisene varierer visst endel. Jeg betalte 1400kr for tul i uke 12.
 
Jeg betalte 1200 for ul i uke 12:) (i kristiansand da)
 
Betaler full pris, hvis man går privat. Altså med mindre det er noe galt og man må ha TUL på sykehus, så må man betale. Har hatt TUL hos Lindring på Jessheim. Anbefales på det sterkeste. Kommer til å gjøre det samme med nestemann også:)
Var du hos en mann eller dame da? Ser noen nevner en mann lenger nede, men jeg tror jeg ville vært mer komfortabel med en dame. Ser det står 1950kr på nettsiden deres, så tror ikke jeg har råd til å gå til dem.
 
Var du hos en mann eller dame da? Ser noen nevner en mann lenger nede, men jeg tror jeg ville vært mer komfortabel med en dame. Ser det står 1950kr på nettsiden deres, så tror ikke jeg har råd til å gå til dem.

Skulle stå Lundring. Det er to menn som jobber der. Sørensen er også veldig flink. Han brukte jeg flere ganger:) Det er dyrt, men for meg var det veldig verdt det. Det noen sier det er en kvinne der også, det visste ikke jeg.
 
Jeg fikk det helt gratis! Fordi gynekologen min gjorde det for meg. Det kostet jo egentlig ca. 300kr men fordi jeg hadde frikort ble det gratis! Veldig fornøyd. Han var kjempeflink og erfaren (pensjonert nå, ellers hadde jeganbefalt han til deg!). Kunne se at ikke baby hadde markører for downs, blant annet
 
Dr. Sørensen har sluttet, han har åpnet egen klinikk. Det har begynt en kvinnelig Dr. Lundring der nylig :)

Har han?:eek: Hvor da? Jeg var så fornøyd med han:)
 
Jeg fikk det helt gratis! Fordi gynekologen min gjorde det for meg. Det kostet jo egentlig ca. 300kr men fordi jeg hadde frikort ble det gratis! Veldig fornøyd. Han var kjempeflink og erfaren (pensjonert nå, ellers hadde jeganbefalt han til deg!). Kunne se at ikke baby hadde markører for downs, blant annet

Hvorfor var det bare 300 i egenandel? Fikk du tidlig ultralyd på grunn av mistanke om sykdom? Jeg er ikke i noen risikogruppe så får ingenting dekket av staten.
 
Hvorfor var det bare 300 i egenandel? Fikk du tidlig ultralyd på grunn av mistanke om sykdom? Jeg er ikke i noen risikogruppe så får ingenting dekket av staten.
Ingen risikogruppe! Jeg bare var hos gynekologen min tidlig i svangerskapet fordi jeg hadde time til celleprøve eller hva det heter (sånn man tar med jevne mellomrom), også sa jeg at jeg hadde bestilt time til tidlig ultralyd på et privat sted. «Du kan jo bare ta det her, si fra i resepsjonen så setter de opp en time når du er 12 uker». Som sagt så gjort.
Alle timer det kostet 300-noe i egenandel (vanlig
spesialistpris). Men siden jeg hadde frikort ble det gratis. Veldig flink og erfaren gynekolog og bra ultralyd. Fikk bilder også!
 
Hvorfor var det bare 300 i egenandel? Fikk du tidlig ultralyd på grunn av mistanke om sykdom? Jeg er ikke i noen risikogruppe så får ingenting dekket av staten.

Du får det ikk dekket nei, det var nok tilfeldigheter som gjorde at dette ble dekket :)
Det er flere ulike klinikker, og prisene starter nå ofte på 1200 har jeg sett, gått opp fra bare 3 år siden. Men det kommer an på hvor man bor. Dr. Lundring som flere nevner har utdannelse som fostermedisiner, så der kan du være trygg på at du får en god og nøyaktig undersøkelse av bebisen.
På sett og vis kan svært mange åpne en klinikk og tilby ultralydundersøkelse, men de kan likevel mangle kompetanse til å si om noe er galt med barnet elle rikke utover å måle størrelse og hjerteslag. En del er jo klinikker med jordmødre, og de har også god trening - men er likevel ikke fostermedisinere. Men så er det heller ikke alle som tar ultralyd før uke 18 for å få en full gjennomgang av fosteret, men heller se at størrelsen er riktig og at hjertet slår.
Jeg vil jo bsoluttanbefale Lundring uten å ha vært der selv, bare fordi han har veldig god kompetanse, men det er jo dyrt. Sjekk isåfall abre at du går til en klinikk med en jordmor eller utdannet gynekolog og ikke noe annet om du velger en annen klinikk :)
Jeg fikk ultralyd hos gyn og sykehus gratis, men der var fordi jeg hadde risikosvangerskap så det blir noe annet igjen.

Lykke til ❤️
 
Enig med de som skriver at uten henvisning så må du betale. Får du det rimelig er det flaks. Uansett så er de ikke kvalifisert til å uttale seg i utvidet format om barnets helse. Det kreves egne programmer og sertifisering for det.

Er du 38+, eller har historie i familien for fosteravvik så har du rett på henvisning til sykehus og Senter for Fosterdiagnostikk. De testene utføres ved at det taes blodprøve i uke 9 ca. hvor resultatene oversendes SFF slik at disse er klare når du kommer på Ultralyd i uke 13.

Målingene de foretar på denne UL, sammenfalt med verdier på blodprøve og din alder på tidspunktet avgjør risikoen for om ditt barn kan ha en form for TRISONOMI. (Downs eller avvik som gjør at det ikke er levedyktig, kommer til å få utfordringer i livet).

En gynekolog og ordinær UL kan sjekke nakkefold, men den alene er ikke nok til å si noe om utviklingsavvik for babyer. Det må det spesialistekspertise og program til.

Vil bare nevne det fordi at det er blitt tatt opp i denne tråden at noen visstnok har fått sjekk og betryggelser privat og det er ikke sånn det fungerer om man vil ha fullstendig rapport og testing.

Har man en historie i familien, eller er 38+ så ber man legen om henvisning for utvidet utredning til Senter for fosterdiagnostikk. Det kalles en KUB- test og er gratis.

Finner de ut at man er i risikosonen for Trisonomi etter testingen, så får man tilbud om utvidet blodprøve: NIPT- test.

Denne testen er veldig sikker, men foreligger det usikkerhet rundt svaret så tilbys det fostervannsprøve.

Så fostervannsprøven er nå siste tilbud. Før var det det første.

Så skal du på TUL på privatklinikk så er det ikke det samme som diagnostisk testing.

Jeg hadde første UL på privatklinikk i uke 6 :) Det var stas å se det blinkende hjertet :)

Jeg fikk henvisning derifra til Senter for fosterdiagnostikk. Vi ville ha utvidet testing fordi jeg er ganske så voksen. Jordmor på privatklinikken var også jordmor på sykehuset. Så hun ga god informasjon og sendte oss til spesialistene.

Håper du får gjennomført det du ønsker og at alt er vel med deg og lille i magen :)
 
Back
Topp