Tidlig ultralyd og NIPT

Lavendel84

Flørter med forumet
Desemberglede 2015
Hvor mange her er det som har tatt tidlig ultralyd eller NIPT? Hva var årsaken til at dere ville ta det?

Hva er NIPT?

Fakta om NIPT – Non invasive prenatal test
  • En test hvor man kan studerer cellefritt føtalt DNA i gravide kvinners blod.
Hva kan man potensielt finne?
  • Blodtype hos fosteret. Dette er i dag tillatt i Norge.
  • Hvilket kjønn fosteret har. Kan være aktuelt når det er snakk om kjønnsrelaterte sykdommer.
  • Arvelige sykdommer hos fosteret. Lett å finne hvis det er far som har sykdommen, noe vanskeligere hvis det er mor.
  • Trisomier (kromosomavvik som downs-syndrom). Litt vanskeligere å måle, en god del feil.
  • Det er mulig å gjøre såkalt helgenomsekvensiering (kartlegge alle genene) hos fosteret.
  • Farskapstesting.

Jeg tok tidlig ultralyd rett og slett fordi jeg ikke fikk meg selv til å tro at jeg faktisk var gravid, og at det kunne være et levende foster inni der :p Det var veldig beroligende for meg da det viste seg å være en liten skatt der inne, og alt så fint ut. Jeg er ikke redd for f.eks. kromosomavvik, skjer det så skjer det og da skal det også gå bra.

NIPT er da ikke aktuelt i Norge ved andre tilfeller enn rhesus-testing?

Jeg var på tidlig ultralyd, uke 12 for å sjekke om alt er bra med fostre og hvis ul har vist avvik, tenkte vi å dra til Danmark for NIPT. Jeg har veldig lyst på barn, men har lite lyst å få et barn med alvorlige kromosomfeil, enten for min del eller barnets. Og med hensyn til alvorlige misdannelser, er det mye enklere både fysisk og psykisk å ha en abort i uke 12 enn uke 18. Men heldigvis alt var bra og det var ikke noe indikasjon for kromosomfeil eller alvorlige misdannelser.

Hadde tidlig ul i uke 9 fordi jeg ikke trodde helt det stemte at jeg var gravid og fordi jeg haddd en sa i desember i fjor .

Hadde tidlig UL pga. DUO test (antar det er noe av det samme?).
Valgte å ta den pga. min alder (35) og at vi ønsket en tidlig indikasjon på ev. avvik.

Var på tidlig ul i uke 9, alt så normalt ut da :) 3 dager til OUL så det blir spennende.. Håper alt ser like bra ut.

Hadde tidlig tre tidlige ul'er pga blødninger.. ang rhesus testing, så regner jeg med at baby er pluss og at jeg må ha sprøyte etter fødsel som sist. Ser egentlig ingen grunn for testing for min egen del siden dette ikke er noe jeg bekymrer meg for..

Hatt 3 tidlige UL pga min egen helse. Så får tett oppfølging for å se at alt står bra til med den lille i magen og meg selv :)

Jeg hadde tidlig ultralyd, uke 9, siden jeg ikke har hatt mensen før jeg ble gravid, og ville derfor vite hvor langt jeg var på vei. I tillegg til at vi har tvillinger i familien, så jeg ville finne ut av om det var en eller to der inne :)

Jeg har hatt tidlig ultralyd pga assistert befruktning, uke 7 og 12 på sykehuset. Samt spontant i uke 8 og 10 hos fastlegen (dette var utvendig).

Hadde tidlig ul i uke 9-10 pga en SA før denne graviditeten og trengte å se et levende vesen i magen for å roe meg ned;) Eg tok dette privat.
Var tilbake i uke 12 fordi den forrige ul visste en forstørret nakkefold og væske i pannen, og hun kunne ikkje si at alt såg bra ut da. I uke 12 var alt fint og fekk reise heim med beskjed om at alt såg helt fint ut:D

Back
Topp