Tidlig ultralyd - Når?

Sjokoladekaka

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Heisann!

Jeg er førstegangs-gravid og jeg har et par venninner som har vært gravide i uke 18 og på deres første ultralyd funnet ut at fosteret ikke hadde levd på flere uker. De har derfor anbefalt meg å bestille tidlig ultralyd, noe som vil si før den første vanlige fra uke 18.

Beklager hvis denne tråden er litt ubehagelig, men jeg føler likevel at dette er et tema som er nødvendig å snakke om.

Jeg har lyst til å gjøre dette for at jeg kan roe meg ned når jeg ser hjerteslag. Det hadde også vært veldig betryggede å få vite at sjansen for misdannelser (Downs, osv) er lav, dette selv om jeg ikke er i "risiko-gruppa".

Jeg har lest at før uke 11 kan man "skrape ut" fosteret om det ikke skulle leve. Mens om man finner ut dette etter uke 12 må man føde ut fosteret... det vil jeg unngå!

Så nå lurer jeg på om jeg skal booke ultralyd i uke 10 OG 12.... Er det noen som har erfaring med dette? Noen anbefalinger?

Last edited:
Vi var på TUL i uke 8 for å se at hjertet slo, at embryo var på rett sted og at det hadde vokst som det skulle så langt og på organrettet TUL i uke 13 for å se at hjertet fremdeles slo, var like stort som det burde være og at alt av organer fungerte som det skulle. Det ble også målt nesebein og nakkefold mtp downs. Vi var ikke spesifikt ute etter å utelukke downs men alle typer avvik som kan forekomme. Hvis det f. eks var noe som tilsa at fosteret ikke ville overleve til/etter fødsel eller ikke ha et verdig liv ville vi vite det så tidlig som mulig. Jeg var også redd for MA og ville finne det ut så tidlig som mulig dersom fosteret ikke levde lenger.

Vi kommer definitivt til å dra på TUL i uke 12-13 neste gang også men dropper nok den i uke 8 da.

Jeg tok ultralyd i uke 7, for å bekrefte, så på nytt i uke 12 ca: organrettet ul og deretter ordinær ul og 3D ul forrige uke.
Hvis det gir deg en trygghet så er det jo ingenting i veien for flere ultralyder privat [emoji108]

Tok tidlig ultralyd i uke 9 for å bekrefte at hjertet banket. Skulle ønske vi hadde ventet til uke 12 (hadde nok tatt i uke 12 og hvis det ikke kostet så mye). I uke 12 ser man mye mer enn en klump med et bankende hjerte.

Jeg tok tul i uke 8 for å sjekke og nå har jeg kjøpt doppler så jeg kan lytte selv og føle meg trygg med å høre hjerteslag. Men skal til en tul til om noen uker for å vite kjønn siden jeg har sen Oul. Men har ikke gått til tul for å sjekke etter sykdommer, kun får å se om det var en «lille» der inne og for å høre hjerteslag.

Ville tatt i uke 9 og en organrettet i uke 12:)

Tusen takk for alle svar sålangt! Er så kjekt å kunne få masse tips av dere som har vært gjennom dette før. :)

Back
Topp