Tidlig UL

Pissi87

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Junilykke 2022
Hei

Dere som skal/har vært på TUL.

Hvilken uke er best å dra mtp. å se hjertet slå? Er det fare for at jeg må ta innvendig ultralyd?

Last edited:
Sist svangerskap var jeg på tidlig UL 5+6. Utvendig, faktisk! Fikk ikke se annet enn hjertet som slo. Veldig fint det, altså. Men denne gangen vil vi se bevegelse, så vi har bestilt til 9+3:Heartred

Du bør være minst seks uker for å se hjertet, og da må du være sikker på at du er seks og, ikke 5+noe, da kan du være akkurat for tidlig :)

Hei

Dere som skal/har vært på TUL.

Hvilken uke er best å dra mtp. å se hjertet slå? Er det risiko for innvendig ultralyd?
Jeg hadde ul i uke 7+3, da så vi at hjertet slo. Det er innvendig UL, men ingen risiko for fosteret.

Vet ikke helt hva du mener med risiko, men HelseNorge skriver dette:
Det er ikke påvist skader hos barn som følge av at det har vært undersøkt med ultralyd som foster, men ultralyd er en medisinsk undersøkelse og det advares mot unødig bruk.
Kilde: https://www.helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/ultralyd-av-gravide/

Hvis du mener om det er en risiko for å måtte ta innvendig og ikke utvendig, så er det det før uke 12, ja. Kan hende man prøver utvendig først og så innvendig etterpå evt.

Vet ikke helt hva du mener med risiko, men HelseNorge skriver dette:
Det er ikke påvist skader hos barn som følge av at det har vært undersøkt med ultralyd som foster, men ultralyd er en medisinsk undersøkelse og det advares mot unødig bruk.
Kilde: https://www.helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/ultralyd-av-gravide/

Hvis du mener om det er en risiko for å måtte ta innvendig og ikke utvendig, så er det det før uke 12, ja. Kan hende man prøver utvendig først og så innvendig etterpå evt.

Klønete formulering, skal redigere. Jeg har angst for det (alt av gyn etc.), så vil helst slippe mer enn jeg må. Lurte på om jeg kunne ende opp med innvendig om jeg dro for tidlig, eller om det er tilfeldig.

Klønete formulering, skal redigere. Jeg har angst for det (alt av gyn etc.), så vil helst slippe mer enn jeg må. Lurte på om jeg kunne ende opp med innvendig om jeg dro for tidlig, eller om det er tilfeldig.
Noen går rett på innvendig og noen prøver utvendig først. Går du etter uke 12 vil jeg tro det er ganske garantert at det blir utvendig.

Noen går rett på innvendig og noen prøver utvendig først. Går du etter uke 12 vil jeg tro det er ganske garantert at det blir utvendig.

Mulig jeg tar sjansen. Var i uke 8 sist svangerskap og da var det utvendig :)

Ja, det tenker jeg og - vær ærlig, så prøver de å møte deg på behovene dine :love2 jeg har tatt utvendig hos fastlegen flere ganger før uke 12, og da med tredve kilo overvekt, så vil tro det går om man prøver! Og om du har spesielle behov så får vi tro det hadde prøvd veldig hardt å unngått innvendig.

Jeg tok denne gangen rundt uke 7+0. Da prøvde hun først utvendig, men måtte gå over til innvendig. Forrige graviditet tok jeg rett før uke 9 med samme klinikk og da tok hun utvendig. Så sikkert lurt å i alle fall vente til uke 8+0, for å unngå innvendig. :) Virker som det er lettere hvis du ikke har tømt blæren rett før også, men det må jeg alltid siden jeg blir så nervøs før! :smiley-ashamed008

Jeg tror jeg var 8+4 eller noe med forrige når vi tok ul utvendig :)

Jeg skal på UL på mandag, er da 7+3… suuuperspent og krysser alt jeg har for at alt ser bra ut❤️ Begynner å renne ut i tid, blir 40 til neste år

Ut fra erfaringer her ser det ut som rundt uke 8-9 er den magiske grensen du kan klare deg uten innvendig ultralyd, så da kan du jo vurdere å vente til da om det er veldig krise for deg å ta innvendig :Heartred

Ååh, skulle ønske det fantes noe her i nærheten. Skulle gjerne sett et bankende hjerte for å tro at jeg faktisk var gravid:Heartred

Jeg var på fredag, 8+3. Det var innvendig. Gikk helt fint, hadde ikke vondt eller ubehag av proben. Men om du virkelig ikke vil ha innvendig, og du skal ta i det private (altså ikke med henvisning fra lege/jordmor), så kan du jo spørre når du bestiller timen om det er mulig å få utvendig og eventuelt få bestilt time til en uke der det er god sannsynlighet for å se det man trenger å se med en utvendig UL. Vil tro det er lurt å bestille en time som er litt lenger ut i første trimester, ev starten av andre trimester, for å være sikker på at man ser det man trenger å se med utvendig. Og fra uke 12 er det jo gjerne utvendig uansett etter det jeg har skjønt. Lykke til!

Jeg var igår og var 7+5 tok utvendig og fikk se et bankende hjerte. Men sørget for å ha full blære og tror det gjorde at fastlegen min fant fosteret litt lettere. Han trodde ikke han ville finne noe så tidlig utvendig, men han ble veldig glad på min vegne når han fant fosteret. Får også lov å komme tilbake neste fredag for å kunne se enda mer og et bankende hjerte.

Jeg var igår og var 7+5 tok utvendig og fikk se et bankende hjerte. Men sørget for å ha full blære og tror det gjorde at fastlegen min fant fosteret litt lettere. Han trodde ikke han ville finne noe så tidlig utvendig, men han ble veldig glad på min vegne når han fant fosteret. Får også lov å komme tilbake neste fredag for å kunne se enda mer og et bankende hjerte.

Dere er så heldige som har slike flotte fastleger, min er dessverre ikke sånn. Blir avfeid når jeg spør om det. Bytter med en gang det blir ledig hos en annen OK lege.

Back
Topp