Tidlig UL

Bøllefrøimagen

Elsker forumet
❤️Mailykke 2022❤️
Tidlig UL, mange som tenker de skal det etterhvert nå?
Evt, når og hvorfor?
Må man ha en «god grunn» for at fastlegen skal henvise deg, eller kan alle få nå?
 
Tidlig UL, mange som tenker de skal det etterhvert nå?
Evt, når og hvorfor?
Må man ha en «god grunn» for at fastlegen skal henvise deg, eller kan alle få nå?

Vi tenker vi skal det. De to forrige graviditetene har vi fått UL rundt uke 11, siden legesenteret har eget apparat. Grunnen til at vi ønsker er at ved forrige svangerskap viste det seg å være blæremola (kort forklart; ingen foster, men morkakeceller som vokser ukontrollert). Ønsker å forsikre oss om det faktisk er et foster denne gangen:rolleyes:
Skal ringe etter ferien og høre hvor tidlig de kan se noe på utvendig UL.
Jeg tror også man kan bestille seg UL privat?
 
Jeg ble lovet det for 2 år siden, da jeg mistet sist. Så tenker jeg tar en tlf og hører om tilbudet fortsatt står ved lag, eller om jeg må igjennom hele mølla først. Da blir det i såfall privat.

Grunnen til at jeg ble lovet det er mengden spontanaborter på rad, har hatt 5 stk uten at de finner ut hvorfor. Fra uke 5-8. Mine 2 første svangerskap var vellykket og resulterte i våre 2 flotte barn ❤️ men historien etterpå har ikke vært fult så positivt dessverre.
 
Tidlig UL, mange som tenker de skal det etterhvert nå?
Evt, når og hvorfor?
Må man ha en «god grunn» for at fastlegen skal henvise deg, eller kan alle få nå?
Hvis du skal få dekket TUL igjennom det offentlige må man ha en grunn. Men det er jo alltids lov å ordne med en privat klinikk og betale for det :)

Jeg skal ha rundt uke 8 og 12 pga. En SA og en MA på et halvt år. Jordmor lovet meg før sommeren at jeg skulle få den oppfølgingen om jeg skulle bli gravid igjen.
 
Jeg skal spørre om jeg kan få rundt 9+3. Vil helst ha tidligere men pga at jeg reiser bort på ferie så blir det det tidligste. Vil ikke ha 6+0/6+1 rett før jeg reiser i tilfelle det er for tidlig til å se noe ordentlig.
Grunnen er fordi jeg har hatt to tidlig sa siden mars i år. Vil bare være sikker på at ting går bra denne gangen.
 
Tidlig UL, mange som tenker de skal det etterhvert nå?
Evt, når og hvorfor?
Må man ha en «god grunn» for at fastlegen skal henvise deg, eller kan alle få nå?
Jeg skal ta i uke 8, privat. Bare fordi jeg vil :) skulle ønske man fikk det da, er det ikke sånn at man skal få rundt uke 12 etter hvert, i følge de nye lovene?
 
Jeg har tenkt at vi tar en UL i uke 12 ca, det blir privat da jeg ikke har noen grunn til å bli henvist til det. Men det blir i uke 12 for da har jeg skjønt at man kan ta en organkontroll, men også for å bekrefte at «det er noe der» før man forteller familie:happy:
 
Jeg ønsker også veldig gjerne tidlig UL pga exu tidligere i sommer, men jeg var visst ikke i risikogruppa som har krav på tidlig UL fordi jeg ikke var over 38 år blant annet. Blir nok privat på oss. Alle toalettbesøk sjekkes det for blod og hvert ubehag i mage/lyske gir meg dårlige minner. Noen fler som har vært gjennom exu tidligere og fått tidlig UL dekket?
 
Jeg tenker å ta privat, tror ikke noe blir dekket offentlig for meg selvom jeg har hatt en SA.

Ble lovet jevnlige vekstkontroller med ultralyd etter forrige svangerskap pga lav fødselsvekt på datteren vår, men tror ikke slike kontroller starter før godt ut i svangerskapet...
 
For å svare på spørsmålet ditt så kan alle ta tidlig ul, men da må man gjøre det privat og betale for det.

Henvisning får man som regel hvis det er en medisinsk årsak til at en bør ta TUL. I mitt tilfelle har jeg mistet 3 ganger der to siste gangene har vært MA og HCG fortsetter å stige som normalt hos meg. Mao så skjønner ikke kroppen min at fosteret er dødt. Derfor får jeg henvisning.
 
Min lege sendte henvisning til sykehuset for at jeg skal få tidlig ultralyd siden jeg ikke er 100 % sikker på hvor langt jeg er på vei.
 
Har bestilt privat i uke 8. Har også en time hos offentlig gyn i uke 10 (henvist for utredning mtp kort lutealfase etc men håper det er innafor å beholde timen men stille litt andre spørsmål i stedet ;) )
Usikker på om jeg skal noe mer etter uke 10, vi har snakket litt om nipt-test blant annet, men der vet jeg ikke hvordan man skal gå frem?
 
Det blir nok en tul her, men det blir privat siden jeg ikke har noen henvisningsgrunn. Vi hadde tul når jeg var gravid med førstemann og det var helt magisk for både meg og mannen, alt ble så virkelig :)
 
Skal på ul når jeg er 7+0 (under to uker til!!). Er med i et forskningsprosjekt, så får det via dem, men fatter ikke hvordan folk lar være å ta tul? Og bare venter til uke 18? Det ligger ikke i min personlighet i alle fall... :hilarious:
 
Skal på ul når jeg er 7+0 (under to uker til!!). Er med i et forskningsprosjekt, så får det via dem, men fatter ikke hvordan folk lar være å ta tul? Og bare venter til uke 18? Det ligger ikke i min personlighet i alle fall... :hilarious:


Nei sant, det er veldig lenge å vente:angelic:
 
Jeg var på TUL i dag, 6+2. Privat. Hadde sinnsyke magesmerter hele helgen og ble livredd for at noe var galt, så bestilte TUL på den første timen jeg fant :angelic: Hadde ventet til uke 8 hvis det ikke var for den akutte frykten.

Alt så fint ut med den bittelille spiren, og det var så deilig å se hjertet slå :Heartred

2020-08-03 15.40.00.jpg 2020-08-03 15.40.06.jpg
 
Jeg var på TUL i dag, 6+2. Privat. Hadde sinnsyke magesmerter hele helgen og ble livredd for at noe var galt, så bestilte TUL på den første timen jeg fant :angelic: Hadde ventet til uke 8 hvis det ikke var for den akutte frykten.

Alt så fint ut med den bittelille spiren, og det var så deilig å se hjertet slå :Heartred

Vis vedlegget 332445 Vis vedlegget 332446
Så godt å høre at den lille har det fint! Frykten for at noe er galt er så vond..
 
Jeg skal ukentlig fra uke 7 til uke 13 tenker jeg. Får veldig tett oppfølging pga. mange MA tidligere og har en fantastisk gyn. som gjør det som må til for å roe nervene mine :)
 
Jeg var på TUL i dag, 6+2. Privat. Hadde sinnsyke magesmerter hele helgen og ble livredd for at noe var galt, så bestilte TUL på den første timen jeg fant :angelic: Hadde ventet til uke 8 hvis det ikke var for den akutte frykten.

Alt så fint ut med den bittelille spiren, og det var så deilig å se hjertet slå :Heartred

Vis vedlegget 332445 Vis vedlegget 332446

Åh, jeg ble glad av bildene selv om det ikke egentlig er så mye man ser så tidlig! Gleder meg til TUL nå :D
 
Back
Topp