Tidlig UL

Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor får man tidlig UL hvis man har hatt SA/MA tidligere? Er det noe legene kan gjøre for å hindre en SA ved hjelp av UL? Trodde det ikke var til å unngå, pga det som regel skyldes utviklingsavvik hos fosteret?

Nei ingen kan forhindre en MA/SA dessverre (og kanskje like greit da det kan være avvik på foster osv)
Det er egentlig ingen som får dekket tidlig UL pga MA eller SA, ikke hvis man har mistet bare en gang. Men jeg vet man får mer oppfølging hvis man har hatt flere enn 2-3.

Jeg får tidlig ul i uke 12 for å følge opp grunnet abort pga store misdannelser sist gang jeg var gravid, men kommer nok til å ta en selv ihvertfall i uke 10 og kanskje uke 7/8 også for å roe nervene :)

Lurer på om jeg også vil få henvisning til tidlig ultralyd altså. På uke 18 ble det funnet flere "feil" og de tenkte på syndrom. Fikk valget om å ta senabort osv.. Fikk oppfølging på riksen annen hver uke/hver mnd nesten hele svangerskapet. Sønnen min er helt frisk i dag.. Skal på legetime på torsdag så blir spennende å se :)

Nei ingen kan forhindre en MA/SA dessverre (og kanskje like greit da det kan være avvik på foster osv)
Det er egentlig ingen som får dekket tidlig UL pga MA eller SA, ikke hvis man har mistet bare en gang. Men jeg vet man får mer oppfølging hvis man har hatt flere enn 2-3.

De som får det er ofte de som har hatt MA og så gått gravide i flere uker etterpå uten at kroppen har ryddet opp. De får tidlig UL for å bekrefte at det er liv

Lurer på om jeg o
Lurer på om jeg også vil få henvisning til tidlig ultralyd altså. På uke 18 ble det funnet flere "feil" og de tenkte på syndrom. Fikk valget om å ta senabort osv.. Fikk oppfølging på riksen annen hver uke/hver mnd nesten hele svangerskapet. Sønnen min er helt frisk i dag.. Skal på legetime på torsdag så blir spennende å se :)
Det kan være. Be fastlegen henvise om minn på at det var problemer sist. Hos meg ble det oppdaget på privat ul og jeg er glad vi slapp å vente til uke 18. Det hadde nok vært tøffere

Takk for svar! :) men jeg lurer fortsatt på hvorfor man får tilbudet hvis man har mistet flere ganger, når det ikke er noe de kan gjøre fra eller til..tenkte om det var noen råd eller medisiner de kunne gi som kunne redusere risikoen for å miste igjen :)

De som får det er ofte de som har hatt MA og så gått gravide i flere uker etterpå uten at kroppen har ryddet opp. De får tidlig UL for å bekrefte at det er liv

Ah, ja det er jo fornuftig! Takk for svar, da ble jeg litt klokere :)

Hadde det sist, mest for å skjønne at det var noe der inne:) Tror jeg skal bestille denne gangen og. Er så magisk å se:)

Takk for svar! :) men jeg lurer fortsatt på hvorfor man får tilbudet hvis man har mistet flere ganger, når det ikke er noe de kan gjøre fra eller til..tenkte om det var noen råd eller medisiner de kunne gi som kunne redusere risikoen for å miste igjen :)
Man må be om det selv. Dersom en er veldig engstelig vil det jo være bra for både mor og fosteret å få bekreftet at alt er i orden.

Jeg hadde MA i vår og gikk 6 uker med et foster som ikke utviklet seg før vi fant det ut. Har planlagt å ta tidlige ultralyder denne gang, men kommer til å gjøre det privat og betale for det selv.

Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor får man tidlig UL hvis man har hatt SA/MA tidligere? Er det noe legene kan gjøre for å hindre en SA ved hjelp av UL? Trodde det ikke var til å unngå, pga det som regel skyldes utviklingsavvik hos fosteret?
Er vel ikke noe man får gjort , men kan jo se om alt utvikler seg sånn som det skal og at alt ser bra ut :)

Jeg hadde tidlig UL forrige gang for å bekrefte termin, og på grunn av endometriose og tett eggleder (for å være sikker på at det ikke var svangerskap utenfor livmoren). Skal til legen i morgen og spørre om å få det igjen - klarer ikke helt å slappe av. Har også hatt litt småblødninger.

Back
Topp