Tidlig ul?

vibeke88

Gift med forumet
hei. Ser at en del her som har vært/ skal på til ul. Er dette blitt vanlig?
Selv hadde jeg ikke ul på første før i uke 18. Nr 2 hadde jeg tidlig ul pga vi mistet i mellom. Så legen ville bare berolige meg. Men ikke noe jeg har fått tilbud om nå. Kun ul i uke 18 ca. ( den timen har jeg allerede motatt fra sykehuset)

hadde tidlig ul med storesøster, men da var det veldig usikkert på hvor langt jeg var kommet(kunne være alt fra 4-12 uker på vei)...
denne gang skal jeg bare på ordinær ul i ca uke 18 :)

Jeg får tidlig ultralyd. Har 2 timer før oul, en var i uke 8 og en er i uke 12. Dette for å sjekke at utviklingen går som normalt. Er med henvisning fra lege, og skyldes lang prøvetid og 2 maer. :) Men det er nok blitt ganske vanlig å ta en privat ultralyd, uten at det egentlig er noen medisinske grunner til det..

Selv hadde jeg ikke ul på første før i uke 18. Nr 2 hadde jeg tidlig ul pga vi mistet i mellom. Så legen ville bare berolige meg. Men ikke noe jeg har fått tilbud om nå. Kun ul i uke 18 ca. ( den timen har jeg allerede motatt fra sykehuset)

Man får jo ikke tidlig UL uten at det er spesielle grunner for der - hos meg skyldes det 4 SA, 1 exu og 4,5 års med prøvetid. Den lille er resultat av IVF og pga min historie fikk jeg tilbud om ukentlig ul fram til uke 12.

Med førstemann derimot var jeg først i uke 18

Men det ser ut som veldig mange velger en tidlig UL for å få bekreftet at alt er bra - men dette må jo betales av egen lomme. Mange som er innpå her har nok også litt "historie" bak seg, så tror man får inntrykk av at ett større antall gravide tar ul utifra innleggene her, enn ellers.

I første svangerskapet valgte vi heller å bruke pengene på 3D ul i uke 28, og det hadde jeg nok også gjort med nr 2 dersom veien hit ikke hadde vært sånn som den ble.

Jeg har nettopp har hatt en, jeg er 12+0 i dag. En grunn var langt prøve tid og en tidligere MA. For meg var det godt å se at alt er bra og lite risiko for trisomy og misdannelser. Man kan se etter indikasjoner for trisomy som Downs bare mellom 11-13 uker. Dette kan man ikke se ved oul i uke 18. Men det betyr ikke at alle skal ha ul så tidlig, som sagt det var bare for å berolige meg selv. :-)

Selv er jeg i uke 15+6 å har enda ikke vært på UL, har vurdert i ukesvis å bestille privat. Selv har jeg lest alt for mye på nett osv, så har skremt opp meg selv litt, men tror jeg skal klare å vente til uke 18 og vanlig ul :-)

Jeg har nettopp har hatt en, jeg er 12+0 i dag. En grunn var langt prøve tid og en tidligere MA. For meg var det godt å se at alt er bra og lite risiko for trisomy og misdannelser. Man kan se etter indikasjoner for trisomy som Downs bare mellom 11-13 uker. Dette kan man ikke se ved oul i uke 18. Men det betyr ikke at alle skal ha ul så tidlig, som sagt det var bare for å berolige meg selv. :-)

Ikke helt rett det du skriver her - det er lettere å se i uke 11-13, men det kan vises ved oul også.

Ikke helt rett det du skriver her - det er lettere å se i uke 11-13, men det kan vises ved oul også.
Ja, kanskje du har det rett. Det var noe som legen sagt til meg i hvert fall. Forklaringen var at nakkefolden er bare synlig i dette periode og man kan se om nese beinet er formet eller ikke.

Jeg hadde tenkt å vente til oul, men ble henvist til tidlig ul pga blødning.. :)

Med første har jeg i uke 14 pga at eg skulle reise på ferie og ville se at alt var bra med den lille siden eg har ca 5,5 år prøvetid og en del sa å oul ikke var før uke 20. Men denne gangen har eg vert i uke 7 å skal tilbake I uke 12 pga blødninger. Så hadde klart meg med uke 18 vist eg ikke hadde hatt denne bakgrunnen.

Etter å ha vært igjennom en SA sist jeg var gravid, ønsket jeg en UL tidl for å kunne vite sikkert at det er en spire som lever inni der (at hjertet slår), så jeg kan tørre å glede meg litt mer. Men hadde jeg ikke mistet forrige gang kunne jeg kanskje klart å vente, men vet ikke om jeg faktisk hadde greid/ønsket det! ;) :) Er litt sånn skeptiker som må se liv for å virkelig tro på at jeg er gravid, og at dette kan gå bra.

Første gang hadde jeg kun oul, og følte meg frisk og avslappet hele tiden. Skjønner godt at det er den opplevelsen helsevesenet prøver å gi oss alle sammen. Tidlige ul gir meg en dag i jublende visshet, men det gjør meg også evig bevisst på alle de usannsynlige tingene son kan gå galt.

Jeg tror det har blitt mer og mer vanlig ja. Har nok noe med at tilbudet har blitt større også og mer tilgjengelig for de fleste.
Selv hadde jeg ikke noe mer enn OUL med mine to første. Da tror jeg 3D UL gikk an å ta hos enkelte private, men vi følte ikke behovet.
Denne gangen skal jeg ha en tidlig UL i uke 12 som en del av DUO-test.

Jeg får oppfølging med tidlig ultralyd pga IVF, lang prøvetid på 5,5 år, samt SA den gangen jeg ble gravid.

Jeg hadde privat tidlig UL i uke 6 da jeg bare var utrolig nysgjerrig på livet der inne.
Skal ha igjen i uke 13 da jeg ønsker å sjekke for tjukk nakkefold etc.

Jeg har hatt 2 tidlige UL og får en til når jeg bikker uke 14 og etter det blir det ikke før OUL. Grunnen er blødninger, hadde sterke smerter og også pga sykdomshistorikk

Med nr 1 så bestilte jeg privat ul i uke 12. Så ordinær ul uke 18, så privat 3D ul i uke 26.

Denne gang har jeg bestemt meg får å ikke bestille noe privat ul.. Selv om det frister! Bruker heller pengene på 3d ultralyd, mye mer verdt pengene :)

Back
Topp