Tidlig ul?

Sykepleiermamma

Ny på forumet
Hva skjekker de? er det egentlig noen vits å ta privat tidlig ul? Får man sjekket evt. feil ved fosteret? erfaringer?
Gode erfaringer med private UL i Oslo?

Ikke noe særlig vits å ta det før i uke11-12-13... Da kan de sjekke nakkefold og ellers mye av det samme som ved oul. Men holder jo med oul. Med første min hadde jeg kun det. Eneste grunnen til tidlig ul med nr 2 og 3 er mange sa. Og jeg får det av det offentlige...

Jeg var på tidlig ultralyd i uke 9+4, dette fordi jeg ville se hjerte slå og om det faktisk var noe der. (Man tror det ikke før man ser det). Gynekologen snakket litt om hva vi kunne se, viste oss hodet, armer, hjertet osv. Det var altfor tidlig til å kunne si noe om "helsen". Men hun sa at alt så bra ut så langt.. Var virkelig verdt besøket- også var det ikke så dyrt som jeg trodde! :)

Ikke noe særlig vits å ta det før i uke11-12-13... Da kan de sjekke nakkefold og ellers mye av det samme som ved oul. Men holder jo med oul. Med første min hadde jeg kun det. Eneste grunnen til tidlig ul med nr 2 og 3 er mange sa. Og jeg får det av det offentlige...
Men har hørt så mye forskjellig, at de ikke sjekker helsen? at de kun ser at hjertet banker og at alt ser etter forholdene bra ut? Er det sånn at viss det skulle være noe avvik, altså nakkefold osv, at de vil gi beskjed og evt. henvise videre?

Jeg har også hørt at de ikke sjekker nakkefold noen steder, så er usikker på om de gjør det eller ikke...

Vi tenkte oss på volvat, der står det at det ikke er som en oul og at de ikke sjekker det samme, sånn jeg skjønte. Men er det store avvik så ser de det vel? Og kan vel ikke ignorere det?

Jeg var på ul for et par dager siden 9+4, og ville bestille en ny time rundt uke 11-13 (fordi jeg har vært nervøs pga blødninger i flere uker nå, og jeg regner med at de fortsetter en stund til), og da var det hun som sa at jeg burde komme i uke 11+noe for da var det størst sjanse for å få målt nakkefold osv.. Så her gjør de det tydeligvis uten at man trenger å be om det.

Jeg sendte mail til noen her og hørte, da fikk jeg til svar at uke 12 var et godt tidspkt for ul, da alle organene er dannet. Før det kunne de se om du var gravid i livmoren, om hjertet slår, om det er mer enn et foster og vurdere svangerskapslengden.
Jeg kribler etter å dra på ul, men er bare 9dager igjen til uke 12. Så jeg får bare vente :p

Jeg var på UL idag, 9+1. Hørte hjertelyden, han målte embryoet osv. Kunne ikke si noe om helsen nå, men skal tilbake i uke 13+0. Da kunne man se mere ifht helsen.
Veldig glad for at vi dro på tidlig ultralyd, roet meg nå som jeg har sett hjertelyden, og sett at det er noe der:)

Back
Topp