Tidlig ul?

onemoretime

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Novemberlykke 2020
Jeg er ca 12 uker 8.januar. Men kunne ha tenkt meg å dratt på tidlig ul uken før jul.

Har lest litt på nettet nå at de private har ikke lov å informere hvis det er noe galt med babyen? Stemmer dette? Jeg fikk målt nakkefolden sist jeg var gravid. Var der ca uke 11. Er dette noe som ikke gjøres lengre? Jeg ønsker jo å få dette gjordt igjen :)

Håper noen har noen svar til meg :)

Last edited:
De har ikke egentlig lov, men det er visst flere som gjør det av de private.

Vi skal 22 des, da er jeg 10+0, men i min 11 uke.. Kan de måle nakkefold da? Stod på nettsiden at for å måle nakkefold så må man være i uke 11.. Men regner de meg for å være i uke 11 når jeg er 10+0? Forvirre!

Hvorfor får de ikke lov til det?

Fordi det fortsatt er før grensen for selvbestemt abort.

Derfor har de heller ikke lov å si kjønn om de tror de vet det, men det er jo egentlig ikke sikkert så tidlig.

Etter slikt jeg har lest meg til så har de ikke lov sjekke etter det, men hvis de faktisk ser at det er noe med nakkefolden er de pliktig til å melde fra så du får jo beskjed :p Men de har ikke lov til å spesielt se etter det... Det er litt "sort hull" og likevel mange private som gjør det. Noen kan du absolutt ikke spørre og får en kald skulder, mens andre gjør det automatisk:) Lurt google litt rundt det i forhold til de du skal til å se om de går "Under bordet" eller ikke :)

Etter slikt jeg har lest meg til så har de ikke lov sjekke etter det, men hvis de faktisk ser at det er noe med nakkefolden er de pliktig til å melde fra så du får jo beskjed :p Men de har ikke lov til å spesielt se etter det... Det er litt "sort hull" og likevel mange private som gjør det. Noen kan du absolutt ikke spørre og får en kald skulder, mens andre gjør det automatisk:) Lurt google litt rundt det i forhold til de du skal til å se om de går "Under bordet" eller ikke :)

Der jeg var sist gjorde de det. Men husker da ikke hva den klinikken heter :(

Der jeg var sist gjorde de det. Men husker da ikke hva den klinikken heter :(

Google, så finner du helt sikkert noen som har skrevet om det på nettet og nevnt aktuell klinikk.

Ultraportalen i Trondheim skriver dette:

"Ultraportalen for gravide understreker at ved enhver ultralydundersøkelse vil en alltid gå gjennom anatomi og måle fosteret for å følge vekst. Hvis det er mistanke om utviklingsavvik eller sykdom hos fosteret, vil en henvise for videre oppfølging ved Nasjonalt senter for fostermedisin, St. Olavs Hospital, Trondheim."

Jeg trodde kanskje at man måtte være utdannet jordmor eller liknende for å få "lov" til å undersøke nakkefold osv, siden "alle" kan kjøpe seg et UL-apparat uten å ha utdannelse innen faget. Men dette vet jeg ikke sikkert :) de på ultraportalen er iallefall utdannet gynekologer og jordmødre.

Ultraportalen i Trondheim skriver dette:

"Ultraportalen for gravide understreker at ved enhver ultralydundersøkelse vil en alltid gå gjennom anatomi og måle fosteret for å følge vekst. Hvis det er mistanke om utviklingsavvik eller sykdom hos fosteret, vil en henvise for videre oppfølging ved Nasjonalt senter for fostermedisin, St. Olavs Hospital, Trondheim."

Jeg trodde kanskje at man måtte være utdannet jordmor eller liknende for å få "lov" til å undersøke nakkefold osv, siden "alle" kan kjøpe seg et UL-apparat uten å ha utdannelse innen faget. Men dette vet jeg ikke sikkert :) de på ultraportalen er iallefall utdannet gynekologer og jordmødre.

Skal ringe på mandag:) enten til ultraportalen eller Aleris ! Håper på time 22.des :p

Skal ringe på mandag:) enten til ultraportalen eller Aleris ! Håper på time 22.des :p

Tenker også å dra på ultraportalen! :) De skal visst være helt fantastiske der!!

Ikke dra til gyn ovenpå Sirkus Shopping iallefall.. Husker ikke hva det heter. Synes det var så utriveligt, følte meg som verdens dummeste og største idiot når jeg var der på tidlig ul første gang jeg var gravid :P

Tenker også å dra på ultraportalen! :) De skal visst være helt fantastiske der!!

Ikke dra til gyn ovenpå Sirkus Shopping iallefall.. Husker ikke hva det heter. Synes det var så utriveligt, følte meg som verdens dummeste og største idiot når jeg var der på tidlig ul første gang jeg var gravid :P

Den jeg egentlig tenker på ligger rett atmed torget? Noen som vet? Rett ovenfor parkeringen på leutenhaven? (Vet ikke hvordan det skrives?)

De forrige to gangene var jeg kun på ordinær ul. Men kjenner jeg godt kunne tenkt meg en tidlig denne gangen. Får se hvordan det blir med det ;)

Skal på UL 15.desember, da er jeg 11+2 ;) Har allerede vært å tatt en titt da jeg var 6+3 også, får det gjennom sykehuset vi, er prøverørsbarn dette :)

Back
Topp