Tidlig UL

Trine Mari

Andre møte med forumet
Er det helt vanlig at man får tidlig UL? Ser at flere har vært i uke 11 osv... Eller er de særskilte grunner til at man får tidlig UL. Jeg trodde ordinær UL var i uke 17-18

Sent from my iPhone using BV Forum

Nei, de fleste bestiller nok privat for å ta tidelig ultralyd :) D gjorde i allefall jeg :D

Når man leser på forumet her, så virker det nesten som om det er mest vanlig å bestille tidlig ul. Kjenner jeg får lyst selv, men det blir mest for gøy og ikke nødvendighet. Mener det er en egen tråd her som viste at det er ganske mange som ikke velger å bestille tidlig ul også :)

Vi tok tidlig ul pga at det er prøverør. Måtte det for å sjekke at alt så ut som det skulle før behandligen avsluttes fra klinikkens side.

Jeg skal ha ul i uke 12, fordi da kan man se at alt er i orden, jeg får et bedre forhold til den lille i magen og bildene er jo 1000 ganger bedre enn de du får på sykehuset i uke 19.

Har mistet tidligere og er nervøs nå (milde symptomer gjør ikke saken bedre) derfor skal jeg på privat tidlig UL. Bare for å sjekke at den lille ligger godt og at hjertet slår.

Jeg har forståelse for dere som har og har hatt ulike utfordringer, men jeg merker meg at det er en pågående "trend" å bestille seg tidlig UL. Noen som vet hvordan stråling fra UL påvirker barnet? Forskning om temaet?

Sent from my iPhone using BV Forum

Det er nok mest vanlig med tidlig UL om man har et risikosvangerskap eller har hatt MS/ SA tidligere og trenger litt ekstra oppfølging.

Mange er nok nyskjerrige på den lille i magen og føler seg ikke gravid de første mnd og velger derfor å bestille tidlig UL. Litt samme som trenden på 3D UL kanskje? :)

Ul er veldig kreftfremkallende. Bare å lese på helsebibloteket.no eller annen forskningside, det burde kun gjennomføres ved en nødvendighet.

Back
Topp