Tidlig UL...

~~Lykke~~

Flørter med forumet
Heiemoticon
Mange som skal på tidlig UL?:)
I såfall, hvor tidlig drar dere? og hvor gjør dere det? Sykehus eller privat?:)
Kunne godt tenkt meg det selvemoticon

Kanskje noen har tips om hvor i Oslo man kan ta ultralyd tidlig?:D

Hei! :)

Jeg skal på tidlig ul 21. desember - i forhold til mens er jeg da 8+0, så får vi se om det stemmer. Jeg skal på fertilitetssenteret på Aleris, siden jeg var tilknyttet det forrige svangerskap (nå får jeg ekstra oppfølging der 1. trimester pga forhistorien min). Jeg fikk tilbud om ul før dette, men ba om å få rundt uke 8. Grunnen til det er at hvis man ser et friskt foster i uke 8 eller senere, er det svært liten sannsynlighet for at noe skal gå galt. :)

Har vært på ul tidligere i forrige svangerskap også. I uke 6 så vi en pulserende bønne. I uke 8 ser man ganske tydelig et hode, en kropp (de to er omtrent like store) og 4 knopper som skal bli armer og ben. Jo lenger du venter, jo mer ser du. I uke 13 så vi en miniminibaby (6,5 cm fra hodet til rumpa) som spratt rundt og gjorde grimaser. 

Hvis det er for å berolige deg selv, ville jeg ventet til du var rundet 8 uker, for etter det kan man senke skuldrene (fikk jeg beskjed om av gynekologen min ved fertilitetssenteret). Hvis det er for å se etter nakkefold etc, må du vente til ca uke 11, hvis du vil se skikkelig aktivitet, venter du til ca uke 13 :)

Jeg skal på ul når jeg er ca 7 uker, har ikk fått timen ennå siden gynekologen min er travel, men det går nok bra siden hun på forhånd har lovet meg timen. Jeg går privat, men med henvisning fra legen grunnet 4 tidligere spontanaborter.

~~Lykke~~ skrev:
Kanskje noen har tips om hvor i Oslo man kan ta ultralyd tidlig?:D

Kan jeg foreslå Volvat? Jeg er veldig fornøyd med Volvat, litt dyrt, men utrolig verdt det! Du bestiller selv time på nett, velger tidspunkt og dato, og skriver hva det gjelder.. Også møter du opp. Utrolig enkelt og greit. Leser at de tar tidlig UL fra uke 6.  Finnes sikkert andre steder også.. =)

http://www.volvat.no/tjenester/medisinsk-senter/spesialister/gynekologi/ultralyd-av-gravide/

Jeg skal ha første UL når jeg er 6+5, hos privat gyn. emoticon

Har ikke bestilt enda, men tenkte jeg skulle bestille på St. Olavs ca uke 9. Har hatt en ma, og fikk ul sist gang jeg var gravid også. Håper det går bra denne gangen også..

Jeg vet ikke enda. Skal til time hos lege på mandagen, så får vi se.
Kan hende det blir tidlig UL pga jeg har en sykdom som kaller Ulcerøs kolitt. Altså kronisk betennelse i tarmsystemet.
Blir spennende å se hva fastlege sier :D

Så spennende<3 jeg vil gjerne også på tidlig ul siden jeg har hatt 2 sa:s så tenkte å bestille time rundt 12-16:d>

tenkte jeg skulle prøve å smiske til meg en tidlig UL rundt uke 8. for hadde en MA i januar og veldig bekymret ang det..

Tror ikke det blir tidlig UL på oss. Bor langt unna private klinikker hvor dette gjennomføres, så for nok bare smøre oss med tålmodighet enn så lenge! Men hadde nok villet tatt en, om det var litt enklere rent praktisk ;)

Vi har bestilt på Volvat i uke 10 :) Eier overhode ikke nok tålmodighet til å vente til ordinær :)

Hei, hei!

Planen er å dra på en tidlig ultralyd rundt uken 12, før vi gjør det offisielt :)
Har jo ingen "rett" på tidlig ultralyd, så vi blir å gå privat.

Potepiloten skrev:
Hei, hei!

Planen er å dra på en tidlig ultralyd rundt uken 12, før vi gjør det offisielt :)

Hva som skal til for å ha rett på ul da?
Jeg ringte bare og forklarte situasjonen (at jeg hadde hatt en ma og var bekymret for om det var liv der denne gangen) og da tok de meg inn og fikk det sjekket...

jeg skal, men har ikke bestillt tid enda. jeg vil egentlig vente til jeg er 8 uker på vei. men d er jo midt i rom julen/nyttår så må nok vente til januar.

Piplup skrev:

Potepiloten skrev:
Hei, hei!

Hva som skal til for å ha rett på ul da?
Jeg ringte bare og forklarte situasjonen (at jeg hadde hatt en ma og var bekymret for om det var liv der denne gangen) og da tok de meg inn og fikk det sjekket...

Nå skal det sies at dette er noe jeg antar og ikke vet ;) Jeg tenker at om ting går som "normalt" i svangerskapet, så gir ikke legen deg en ultralyd før den ordinære. Men om det er forhold som krever ekstra oppfølgning, f.eks. sykdommer, mange spontanaborter eller en frykt eller stor bekymring -ja da tenker jeg at det er legens oppgave å henvise deg til tidlig ultralyd. Og jeg vil si at det med bekymring er en like stor grunn til å få ekstra oppfølgning, skal tas på alvor det også! Sånn tenker jeg da :)

Forrige svangerskap var jeg på min første UL da jeg var 10 uker på vei...
Jeg har diabetes type 1, så er på tette svangerskapskontroller frem til fødsel

Back
Topp