Det er kun fordi jeg ønsker det selv. Jeg har to tette barn fra før, og ønsker derfor ikke å få et barn som krever så mye som et barn med downs gjør. Jeg har selvfølgelig ingen garanti for at det ikke blir et barn med downs uansett, men gjemmer det seg et downsbarn der som ikke blir oppdaget på tidlig ul, så skal jeg ta godt i mot det, downs eller ikke. De fleste av oss ønsker vel friske barn, men det betyr ikke at jeg ikke ville blitt like glad i et barn med downs eller andre funksjonshemninger. Jeg ser bare fra mitt ståsted, og jeg vet et barn med downs krever oppmerksomhet på en slik måte at det naturligvis vil bli mindre på de andre barna jeg har fra før. Å få et barn med downs innebærer å ha barn resten av livet, og samfunnet vårt er dårlig tilrettelagt for slike barn, desverre. Livet blir bestående av å kjempe mot byråkratiet for å få den tilrettelggingen man har krav på. Så om jeg kan velge, blir valget enkelt.
Vanskelig å forklare dette uten at det blir misfortsått. For jeg har jobbet med barn som har downs, og jeg elsker dem. Fantastiske barn :) Men jeg vet også at foreldre til de barna bruker det meste av tiden sin på å kjempe for rettighetene til barna, og at søsken ofte må finne seg i å få mindre oppmerksomhet. Mye etikk oppi dette, for man toucher temaet utvelgelsessamfunn.. Men på samme tid vet jeg at mange ikke ønsker å sjekke nakkefold på tidlig ul, fordi de vil ta det barnet det får, og heldigvis er vi forskjellige der. Noen er også mer ressurssterke enn andre, og har et kjempeflott liv selv med flere funksjonshemmede barn i familien..
Man kan ikke bestille seg friske barn, det finnes tusenvis av andre kromosonsykdommer osv som ikke kan sees på ul, og skulle jeg få et funksjonshemmet barn kommer jeg til å elske det like mye som jeg elsker de andre barna mine.