Tidlig UL

Julia09

Forumet er livet
VIP
Når er det vanlig å ha den tidlige UL? Jeg tenkte jeg skulle bestille meg legetime snart, og få time til tidlig UL! Men jeg vil heller ikke være for tidlig ute... Er jo bare 5+1, så alt kan jo skje frem til da...
Men tenk så betryggende å se lillespiren

Vet ikke hva som er normalt, men vertfall etter uke 6 når hjertet har begynt å banke [:)]

weeee... da er det sannelig ikke lenge til!!

Men da må jeg spørre... Er det noen "siste frist"?[;)]
For jeg vil jo gjerne vente med å si noe til arbeidsplassen, og det blir vanskelig å få fri til å dra dit, uten å avsløre det... Såklart spør de ikke, men de kommer til å skjønne det på sekundet! De er jo etter meg hele gjengen, for de tror jeg snart skal bli gravid... (dumme dem[8D])

Min gynekolog sa at beste tiden å ta tidlig ul er i uke 10-12. Da er babyen så stor at det ser ut som en mini baby, og tror man kan sjekke nakkefold og sånt[:)]
Jeg skal ta i uke 10+2

ORIGINAL: knotiknoM

Min gynekolog sa at beste tiden å ta tidlig ul er i uke 10-12. Da er babyen så stor at det ser ut som en mini baby, og tror man kan sjekke nakkefold og sånt[:)]
Jeg skal ta i uke 10+2

Samme har jeg fått beskjed om også. Nå tenker jeg å få meg en henvisning til denne perioden etter blødningen og alt det der... Hadde vært SÅ herlig å få se en sprell frisk liten baby inni der

åååååh, passer jo bare PERFEKT!!! Da skal jeg be om å få i uke 12[:)] Så kan jeg be om fri samtidig som jeg sier det[:D][:D][:D]
DERE ER NOEN KNUPPER SOM VET ALT

Jeg skal ta i uke 10+2

Det er ikke lov å sjekke nakkefold o.l. på tidlig ultralyd i Norge. Det er først på ordinær ultralyd de kan sjekke etter feil o.l. De kan kun sjekke om hjertet slår på tidlig ultralyd, har jeg fått informasjon om. Hva folk faktisk gjør kan nok være no anna....

ORIGINAL: TonjeJenta

Jeg skal ta i uke 10+2

Det er ikke lov å sjekke nakkefold o.l. på tidlig ultralyd i Norge. Det er først på ordinær ultralyd de kan sjekke etter feil o.l. De kan kun sjekke om hjertet slår på tidlig ultralyd, har jeg fått informasjon om. Hva folk faktisk gjør kan nok være no anna....

Er det farlig å sjekke nakkefold?

Jeg skal ta i uke 10+2

Teori og praksis er vidt forskjellige ting på dette området[;)]

Hvis du skal se om babyen vokser normalt og lever sa den private gynekologen jeg skal til at det er best å ta ul i uke 9. Ønsker du å sjekke nakkefold, med tanke på downs, er uke 12 best. Etter uke 12 vises det ikke lengre, og noe særlig før uke 12 kan det være vanskelig å se. Det er flere private gynekologer som driver med fosterdiagnostikk, og de måler gjerne nakkefold om man ønsker det. Man må bare spørre på forhånd om de måler nakkefold osv..

ORIGINAL: Julia09

Jeg skal ta i uke 10+2

Er det farlig å sjekke nakkefold?

Nei, ikke farlig. Men det er ikke lov i Norge å sjekke dette i uke 12. Kun sjekke helse ved ordinær ultralyd.
Det er fordi man ikke skal ha et utvelgelsessamfunn... at alle avvik blir fjernet ... f.eks. Det er vel grunnlaget.

ORIGINAL: rosa og blå hva nå?

Hvis du skal se om babyen vokser normalt og lever sa den private gynekologen jeg skal til at det er best å ta ul i uke 9. Ønsker du å sjekke nakkefold, med tanke på downs, er uke 12 best. Etter uke 12 vises det ikke lengre, og noe særlig før uke 12 kan det være vanskelig å se. Det er flere private gynekologer som driver med fosterdiagnostikk, og de måler gjerne nakkefold om man ønsker det. Man må bare spørre på forhånd om de måler nakkefold osv..

sier de det høyt til folk liksom? såvidt jeg fikk info om sist er det ikke lov i Norge.

Man må ikke si til faslegen sin at man ønsker time for å få sjekket om babyen har downs eller lignende, da får man man ikke henvisning. Det har de nemlig ikke lov til! Men på UL i uke 12 sjekker gynekologen alikevel dette. Hun jeg gikk hos sist spurte spesielt om vi ville at hun skulle sjekke.
Jeg så nettopp et program om dette på TV, det er helt utrolig at vi må lyve for faslegen vår for å få henvisning for å sjekke om fosteret er friskt! Men sånn er loven, og alle er klar over det. Rare greier.

Man kan bestille time til privat gynekolog (trenger da ikke henvisning) og spørre om de sjekker nakkefold, de har nemmelig lov til å gjøre det. Men fastleger o.l. vil nok ikke gjøre det. Vær obs på at ikke alle private gynekologer vil sjekke det heller, men som sagt, noen gjør det..

Back
Topp