Tidlig UL/sjekk?

jamm

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg er 9 uker på vei, og syns "alle" (ikke nødvendigvis her, men ellers i omverdenen) snakker om at man tar tidlig UL - i uke 12 eller enda før for å sjekke at alt er bra - hvor vanlig er egentlig dette?
Jeg er inne i en periode hvor jeg er redd for at det skal være noe galt, og at fosteret er dødt eller noe annet skummelt... Tenker en del på dette... Har vurdert å høre med legen om å få en tidlig UL, men vet ikke helt hvor "nervøs" jeg bør være - har jo ikke vært igjennom dette før!
Er småkvalm og uggen (har vært det 2-3 uker) og litt ømme bryst (noe mindre nå enn før), har ellers ingen plager. Er ikke mer trett enn vanlig en gang...
Hva gjør dere?

Jeg var forresten hos lege tidlig (uke 6), og han sa jeg ikke skulle noe mer til kontroll før etter UL i uke 18... På dere andre her høres det ut som om dere skal til lege/jordmor i uke 12..
Syns jo det er lenge å ikke skulle sjekke noe nå før UL uke 18 da...

Takker og bukker for svar :)

Jeg har fått tett oppfølging pga 2 sa i november og desember.

Jeg får også en del ekstra kontroller pga MA i januar. Skal på UL om ca. 2 uker, pluss at jeg får et par ekstra kontroller hos jordmor.

Skjønner dine bekymringer, det er ikke lett når det føles som om alle andre får tidlig UL. Ta en prat med lege eller jordmor, det hjelper

Lykke til!!

ORIGINAL: Krisp

Normalt går du til lege/jordmor hver mnd ved normalt svangerskap.. skulle du ikke komme tilbake før etter første UL?

Det er ferre kontroller nå en det var før....

Her er en liste over kontrollene (ved normalt sv.skap)
Slik blir de nye kontrollene:
  1. kontroll: svangerskapsuke 8-12
  2. kontroll: ultralydundersøkelse i svangerskapsuke 17-19
  3. kontroll: svangerskapsuke 24
  4. kontroll: svangerskapsuke 28
  5. kontroll: svangerskapsuke 32
  6. kontroll: svangerskapsuke 36
  7. kontroll: svangerskapsuke 38
  8. kontroll: svangerskapsuke 40

Ved svangerskapsvarighet over 40 uker blir det kontroll i uke 41.

Kilde:http://www.babyverden.no/templates/Article____7672.aspx

ORIGINAL: Krisp

Normalt går du til lege/jordmor hver mnd ved normalt svangerskap.. skulle du ikke komme tilbake før etter første UL?

?

Back
Topp