Hei, kan du si noe mer om hvorfor du er så sikker på når du ble gravid? Når var mens? Målte du eggløsning? Hadde du kun samleie en gang? Hadde du regelmessig mens før det? Hvor mange mm var babyen?
Kan si at jeg opplevde det samme. Fikk beskjed om at babyen var 5-7 dager mindre enn det jeg selv hadde beregnet ift. menstermin. Var forresten på TUL pga. blødning og har skrevet egen tråd om dette. De målte/beregnet først feil og satte meg fram så jeg ble veldig glad, men så fikk jeg kontrabeskjed og ble satt en hel uke tilbake.
Først følte jeg at det var veldig usannsynlig (ift. mens og når jeg tok positiv test) og ble veldig redd. Jordmoren som tok ultralyden sa til meg at spermen kan overleve 7 dager etter samleie (selv om jeg har lest maks 5 dager) og at jeg kan ha hatt eggløsning senere enn antatt (jeg har ikke testet for eggløsning bare beregnet omtrentlig).
Med tanke på at babyen er veldig liten på dette stadiet så er det jo litt vanskelig å måle også tenker jeg. Litt fra og til gir jo utslag på hele dager! I tillegg beregnes dette ut ifra normalen, altså hvordan det er for de fleste, men hvis man søker opp CRL tabell eller table så får man opp mange resultater som viser for eksempel 5, 50 og 95 percentilen, så det varierer jo!
For meg føler jeg at det likevel var usannsynlig at jeg var en hel uke kortere uansett hva de sa, men tror kanskje jeg kan ha vært 3-5 dager kortere. Hvis jeg bruker dette som utgangspunkt så er det bare 2-4 dager forskjell ift. hva ultralyden sa og da er det kanskje ikke så skummelt som å tenke at babyen er en hel uke for liten. Tenkte heller at jeg lå et sted mellom egen beregning og det den ble målt til. Mange som er helt sikre på når de ble gravide (f.eks. ved IVF) som får babyen målt til en annen størrelse, så det er nok mye variasjoner.
Vet hvor vanskelig det er å ikke bekymre seg. Jeg er ganske ofte bekymret, men jeg tror at dette skal gå bra. Du har ikke hatt noe smerter eller blødninger? Jeg var hos en jordmor på helsestasjonen nesten to uker etter TUL, og hun mente at på dette stadiet var det helt vanlig med slike avvik og at en uke var godt innafor. Hvis jeg ikke hadde smerter var det også positivt. Jeg hadde hatt flere små blødninger i mellom, men hun virket ikke veldig bekymret for at det skulle gå galt.
Jeg hadde oppfølgings-TUL to uker etter første TUL (en dag etter time på helsestasjon) og hadde bestemt meg i forkant om at det ikke var så viktig hva de hadde sagt ift. hvor langt jeg var på vei. Det viktige for meg var om babyen hadde vokst så mye som den skulle på de to ukene, og det hadde den! Jeg ble satt til 6 dager kortere enn opprinnelig beregnet termin, så babyen er fortsatt mindre enn jeg trodde først men har utviklet seg normalt ift. den størrelsen den er
Jeg ville kanskje bestilt ny TUL som er to uker etter den første. Spesielt hvis du ikke har hatt blødninger eller sterke smerter. Tenker det er viktig å gi babyen litt tid til å vokse. Tar du ny TUL for tidlig kan det jo hende du blir redd unødvendig hvis den ikke har rukket å vokse så mye. Ventetiden er utrolig vanskelig, og tiden går veldig sakte, men jeg tror man bare må prøve å gjøre ting som kan hjelpe med å slappe av.
Også to ting til!
Jeg har bakovervendt livmor og det var vanskelig å få et godt bilde for å måle. Bare til info.
Var til to forskjellige personer for TUL og begge hadde først sagt at jeg var enten like langt som jeg selv hadde beregnet ift. mens eller lengre på vei. Det var først når jeg sa noe om at det virket feil ift. målingene at de selv oppdaget at det enten var feil med maskinen eller at de hadde sett feil på dette hjulet som de bruker for å finne termin. Det er jo så smått og hun ene sa at det finnes også flere typer hjul. Jeg ville selv sett på hvor mange mm de målte babyen til og sjekket de ulike tabellene selv. Om du vet så kan jeg godt sjekke litt for deg! Ellers masse lykke til videre og krysser fingrene for at alt går bra.