Tidlig UL - innvendig/utvendig?

Nr2mai14

Flørter med forumet
Mailykke <3
Noen som vet? Dette er mitt første svangerskap, så jeg aner ikke! :-) 
Tenkte å ta med pappa'n, så da er det greit å vite hva man begir seg ut på.

Jordmoren min sa at før uke 10-12 måtte jeg ta innvendig ultralyd... helt ny på dette jeg og :p skal på tidlig ul når jeg er 7 1/2uke på vei, mannen min ville gjerne være med hvis man kunne se hjertelyden og sånn.. men da blir det i såfall innvendig :p Det kom litt an på hvor mye hud man hadde på magen også..jeg er nokså slank, så hun sa det ikke ville være vanskelig å ta utvendig ul på meg i uke 10,mest sannsynlig... hmm.. vet ikke om andre har hørt noe annet?

Er det på sykehus man bestiller ultralyd eller går dere til GU egentlig?

Ahh... Takk for svar!
Vi har planlagt å ta tidlig UL når jeg reiser ned til han i Tyrkia neste uke, men for min del frister det ikke like mye nå. Jeg får tenke litt mer på det. Er der nede fra jeg er i uke 8 til og med uke 11, kanskje en utvendig UL skulle la seg gjøre like før hjemreise :-)
Jeg får snakke litt med jordmoren min her hjemme når jeg skal dit på torsdag!

Når jeg var på tidlig UL sist sa han at de tar innvendig tom uke 12.

nøttelitenItreet skrev:
Når jeg var på tidlig UL sist sa han at de tar innvendig tom uke 12.

Er det ikke muligheter for at jeg får utvendig UL en gang i løpet av uke 8-11 når jeg er der, venter jeg heller til ordinær UL her hjemme :-) Tviler på at jeg vil føle meg spesielt høy i hatten om jeg skal ta innvendig UL der nede :-p

Dette har jeg også lurt på, så godt å få svar..  Takk til deg som spurte og alle dere som svarte :)

Min erfaring er at ul før uke 12 skjer vaginalt. Jeg har to sv.skap bak meg med tiidlige ul, og begge gangene har vi prøvd ul på magen fra uke 10, og det var først helt nærme 12 at det var mulig. Så jeg i uke 8 skal det veldig mye til for at den har krøpet over bekkenkanten. Men igjen, alle er forskjellig, så ingenting er umulig, jeg snakker bare fra egen kropp da jeg har hatt ul hver uke/2.hver uke fra uke 6-13. Var ikke for å trykke deg ned altså, ville bare ikke gi deg falske forhåpninger for etterpå at du ville bli kjempeskuffet. En anneb ting er også at jeg syns ul rundt uk åe tolv nesten er bedre vaginalt enn på magen. Jeg har prøvd begge deler, og så helt klart bedre vaginalt. Men igjen, dette er smak og behag og varierer fra kropp til kropp. Lykke til med både sydenreise og ul. En fantastisk opplevelse er det uansett.

Aller siste skrev:
Min erfaring er at ul før uke 12 skjer vaginalt. Jeg har to sv.skap bak meg med tiidlige ul, og begge gangene har vi prøvd ul på magen fra uke 10, og det var først helt nærme 12 at det var mulig. Så jeg i uke 8 skal det veldig mye til for at den har krøpet over bekkenkanten. Men igjen, alle er forskjellig, så ingenting er umulig, jeg snakker bare fra egen kropp da jeg har hatt ul hver uke/2.hver uke fra uke 6-13. Var ikke for å trykke deg ned altså, ville bare ikke gi deg falske forhåpninger for etterpå at du ville bli kjempeskuffet. En anneb ting er også at jeg syns ul rundt uk åe tolv nesten er bedre vaginalt enn på magen. Jeg har prøvd begge deler, og så helt klart bedre vaginalt. Men igjen, dette er smak og behag og varierer fra kropp til kropp. Lykke til med både sydenreise og ul. En fantastisk opplevelse er det uansett.

Ja, dette er helt nytt for meg - så jeg får vel bare føle litt på det før jeg evt. bestemmer meg for å ta en vaginal UL :-) Hadde vært så flott og fått med pappa'n på en UL der nede, siden han ikke kommer til Norge før etter ordinær UL er tatt. Takk for tilbakemelding, regner med at det er en fantastisk opplevelse ja! :-)

Finnes det ikke kvinnelige gynokologer i Tyrkia?
Skjønner ikke helt hvorfor det er så stor forskjell på å ta det der ned enn her? Er vel sikkert noen greie privat klinikker der også?
Har faktisk tenkt tanke med å se om jeg finner en grei privat klinikk når vi er på rhodos i august, da er jeg ganske langt på vei da, over 12 uker... :)

Men jeg har privat time hos Volvat, koster skjorta, men dette var en time som jeg satte opp lenge før jeg visste jeg var gravid.. Er for å kontrollere andre ting der nede. Innvendig UL er ikke skummelt altså:)
Men hun jeg går hos er tilfeldgivs ganske god på graviditeter osv, så regner med at hun sjekker litt ang det også :)

Tobaja skrev:
Finnes det ikke kvinnelige gynokologer i Tyrkia?
Skjønner ikke helt hvorfor det er så stor forskjell på å ta det der ned enn her? Er vel sikkert noen greie privat klinikker der også?
Har faktisk tenkt tanke med å se om jeg finner en grei privat klinikk når vi er på rhodos i august, da er jeg ganske langt på vei da, over 12 uker... :)

Men jeg har privat time hos Volvat, koster skjorta, men dette var en time som jeg satte opp lenge før jeg visste jeg var gravid.. Er for å kontrollere andre ting der nede. Innvendig UL er ikke skummelt altså:)
Men hun jeg går hos er tilfeldgivs ganske god på graviditeter osv, så regner med at hun sjekker litt ang det også :)

Selvfølgelig finnes det kvinnelige gynekologer, men alt er skummelt per dags dato - det å være gravid er for meg det største og skummleste jeg har vært igjennom til nå i livet mitt. Skal se jeg føler meg tryggere etter at jeg har snakket med jordmor om dette.

Lykke til, håper du også finner en privat klinikk i Rhodos - jo flere ganger vi får se den lille - jo bedre er det emoticon

Innvendig UL er veldig lite skummelt, ikke vær bekymret for det!
Men er jo viktig at du feks får en kvinnelig lege så du føler deg trygg.

Håper jordmor kan få deg litt roligere med henhold til graviditeten, det er egentlig veldig lite skummelt ( som regel) og veldig mye kos! :)

Lykketil!

Tobaja skrev:
Det er som regel alltid innvendig UL tom uke 12 :)

sign! og det gjør ikke vondt og er ikke ubehaglig heller. :)

Jeg skal på tidelig UL i morgen er i uke 10, så er veldig spent. Er det slik at den blir utført innvendig eller kan de utføre den utvendig?Jeg er veldig tynn enda. 

Soul skrev:

Tobaja skrev:

krepsen_85 skrev:
Jeg skal på tidelig UL i morgen er i uke 10, så er veldig spent. Er det slik at den blir utført innvendig eller kan de utføre den utvendig?Jeg er veldig tynn enda. 

Soul skrev:

Tobaja skrev:

Livmoren har i uke 10 (vanligvis) enda ikke kommet over skambeinet, og babyen er så liten, så det er derfor vanskelig å få gode bilder ved hjelp av utvendig UL. 

Ultralydapparatet ser litt.. perverst ut.. men det er absolutt ikke skummelt, og gjør overhodet ikke vondt. Jeg synes faktisk at det å ta den første graviditetstesten har vært 1000 ganger mer skummelt enn å ta UL. :)

Jeg er helt sikker på at jeg vil ha tidlig UL. Noen sier at det ikke er vits før uke 8 og andre uke 12. Gjør ikke meg noe om det blir innvendig eller utvendig, så lenge jeg får se at alt er bra med "lille mirakel".

Hvor bestiller man tidlig UL? Lest et sted at om man skal ha tidlig UL bør man gjøre det hos noen som er spesialister på tidlig UL ellers er det ikke noe vits... Da disse har ekstra kompetanse til å se om alt er normalt i en tidlig fase av svangerskapet.

Hva mener dere?

Blue_Bubbles skrev:
Jeg er helt sikker på at jeg vil ha tidlig UL. Noen sier at det ikke er vits før uke 8 og andre uke 12. Gjør ikke meg noe om det blir innvendig eller utvendig, så lenge jeg får se at alt er bra med "lille mirakel".

Hvor bestiller man tidlig UL? Lest et sted at om man skal ha tidlig UL bør man gjøre det hos noen som er spesialister på tidlig UL ellers er det ikke noe vits... Da disse har ekstra kompetanse til å se om alt er normalt i en tidlig fase av svangerskapet.

Hva mener dere?

jeg bestiller hos en privat klinikk som jeg også bruker til å ta gyn. undersøkelser til vanlig. det koster jo en del.jeg betalte vel 900 for innvendig ultralyd sist. men er så absolutt verdt det. du får en tusen ganger bedre opplevelse enn å ta det hos vanlig lege eller sykehuset, eller, det er i allfall min og mange venninner sin opplevelse.

Takk for tilbakemelding! Dette er noe jeg absolutt skal gjøre! Penger er ikke så nøye når det handler om en liten spire, og å se at alt er bra:-)

Back
Topp