Tidlig UL - hvorfor?

Venternr.3 <3

Forelsket i forumet
Bare lurer på hva årsaken er til at flere er henhvist av lege til tidlig ultralyd? :)

Bare en liten observasjon fra tidligere terminklubber. Tilbake i 2009 var det nesten ikke snakk om, i 2013 var det endel som valgte privat TUL, mens synes nå jeg ser flere som er henvist.

ikke ute etter å mene noe om det, er bra alle blir fulgt opp, bare mener å se en endring i tilbudet :)
I Danmark får alle TUL, og for noen år siden ble det vel vurdert i Norge også, men ble avslått pga større fare for at man velger bort barn.

Pga 5 tidligere SA får jeg henvisning til tidlig ul :)

Jeg er ikke henvist. Gyn vil følge meg opp pga jeg har mistet 3 ganger, har graves sykdom og en familie historie men spontan aborter, dødfødsler og død kort tid etter fødsel pga hjerneskade.

Jeg får tidlig ul på grunn av tidligere aborter der utviklingen har stanset. Begynt å blø i henholdsvis uke 10 og 12. Så jeg skal rett og slett inn for å roe nerva litt;-) og skulle noe være galt, så er det greit å slippe å gå til uke tolv uten liv i magen:-/

En BO oppdaget i uke 12 etter flere tilfeller med brun utflod, og en MA oppdaget i uke 12, hvor vi hadde sett hjerte banke to uker tidligere. Jeg ringte selv til gyn denne gangen, og fikk komme inn uten henvisning. Fikk det i forrige svangerskap også.

Pga at jeg mistet i forrige svangerskap da jeg var 14+3 og er litt stressa rundt det så er tul en av tingene jeg får henvisning til for å føle meg tryggere underveis :)

Har dratt på privat TUL i uke 12 i begge mine svangerskap, for å se at baby har det bra, om det er noen synlige avvik eller om det er flerlinger. Angående avvik er dette noe man ser best rundt uke 12, og ikke så godt tidligere eller seinere. Noe som er bra å oppdage tidlig, er at noen kan ha tarmene på utsiden av magen. Da kan det faktisk opereres på plass i mors mage. Det er en god del ting som man kan få oppfølging på, som er bedre å oppdage i uke 12 enn uke 19. Synes det ville vært flott om TUL ble en del av det ordinære kontrollprg for gravide. Det har vært snakk om det, og det er også andre grunner til dette enn å fjerne fostere med avvik. Man kan også hjelpe noen til å overleve, som ellers ikke ville gjort det.

Jeg har blitt henvist pga kromosomfeil i første svangerskap. Da tar de blodprøver i uke 10 og ul i uke 12 for å sjekke risikoen i dette svangerskapet

Har dratt på privat TUL i uke 12 i begge mine svangerskap, for å se at baby har det bra, om det er noen synlige avvik eller om det er flerlinger. Angående avvik er dette noe man ser best rundt uke 12, og ikke så godt tidligere eller seinere. Noe som er bra å oppdage tidlig, er at noen kan ha tarmene på utsiden av magen. Da kan det faktisk opereres på plass i mors mage. Det er en god del ting som man kan få oppfølging på, som er bedre å oppdage i uke 12 enn uke 19. Synes det ville vært flott om TUL ble en del av det ordinære kontrollprg for gravide. Det har vært snakk om det, og det er også andre grunner til dette enn å fjerne fostere med avvik. Man kan også hjelpe noen til å overleve, som ellers ikke ville gjort det.

Ja, jeg nevnte hovedgrunnen til at det ikke ble vedtatt. At man kan redde barn med misdannelser er jo en av hovedgrunnene til at det burde bli et tilbud innen svangerskapsomsorgen... :)

Pga mange sa på rad og risikosvangerskap ;-) så første ul om 1uke å så blir det en til før ordinær og en eller to etter det ;-)

Jeg kommer til å be om det pga blødning nå. Hadde en ma uke 12 i høst som også har satt sine spor.

Her blir det for eg var gravid uten foster og fant det ut i uke 9. Så no fekk eg henvisning for tidlig, var i uke 5 så såg bare den svarte posen. Skal tilbake i uke 8 :)

Jeg mistet i ma i uke 12 i desember. Fosteret hadde dødd i uke 8. Har nesten null glede denne gangen for i hode mitt er babyen død igjen. Så vi har vært å sett et bankende hjerte og skal tilbake om 3 uker å se om det fortsatt er liv

Takk for mange og ærlige svar! :)
Håper det går bra med alle på TUL!
Jeg er henvist sykehus pga tidligere hyperemesis-svangerskap(ekstrem svangerskapskvalme). Ble tett fulgt opp forrige gang, med TUL i uke 6 (da så ikke legen noe,men kom tilbake uka etter og han så en liten astronaut :)). Regner med å få det denne gangen også, er godt å få vite at det er liv i magen når kvalmen herjer. <3

Jeg trur vi blir henvist da det er sjanse for at babyen kan ha genfeil

Back
Topp