Tidlig melkespreng

anines

Elsker forumet
Ja, når man får den første melkesprengen, altså de første dagene melken kommer for fullt, hvor lang tid tar det før det stabiliserer seg? Jeg har kun hatt det i et døgn, men guud, orker ikke dette mange dager :( Får ikke sove, for det gjør ekstremt vondt å ligge. Husker ikke hvordan det var sist, men ingenting av det jeg har prøvd funker, som feks: håndmelke, varm dusj, massere osv.. Frister så syykt å finne frem pumpa, men skjønner jo at det bare gjør vondt verre i lengden.

Et par dager er det verst. Det er pga hovne melkekjertler - for det er jo ikke så mye melk ennå helt i begynnelsen at det er nok til å sprenge så mye. Derfor hjelper det heller ikke å pumpe og maskering vil bare gjøre det verre. Varme omslag kanskje?

Anbefaler å bli med i "Ammegruppen" på Facebook. :)

Det er bare ødem foreløpig, og det vil bli bedre etterhvert.
Det er vondt nå en liten stund, men prøv å ta en Paracet, og hvil når du kan, om du så ikke sover.
Bruk varme omslag, og la babyen die og kose, det har faktisk smertestillende effekt på mor, pga endorfinene og oxytocinet.:)

Takk for tips. Da får jeg prøve å bruke varme omslag og ta noen paracet :) Vet jo at det blir bedre etterhvert, men det er bare så forferdelig når det står på!

Prøvde også å ta ut den puppen jeg ikke ammer med og bare latt det renne fra den, det lettet også litt på trykket!

Hos meg har det var ca en uke begge gangene... Ikke SÅ ille på slutten, da.

Hadde ekstrem melkespreng på dag nr 4, måtte bare pumpe det ut , sprengen gikk over etter 3-4 dager.

Fikk beskjed på sykehuset om å pumpe det ut, det ville ikke føre til overskudd av melk på sikt, pga det tok mye lengre tid å stabilisere mengden.

En liten uke ca her.

Back
Topp