Tidlig bekkenløsning - hva kan jeg gjøre?

Bazinga

Glad i forumet
Oktoberlykke 2019
Jeg merket antydning til bekkenløsning allerede før positiv test. Er 4+6 i dag, og sliter med smerter i hofter og korsrygg spesielt om kvelden etter jobb, og dersom jeg sitter i samme stilling for lenge. Jeg har allerede vært i kontakt med fysioterapeut og fått øvelser, og har forsøkt å trene meg opp under prøvingen fordi jeg var så enormt plaget i forrige svangerskap.

Selv om smertene på ingen måte er uutholdelige ennå, føler jeg meg ganske desperat... Hva i alle dager kan gjøres for å unngå at dette blir verre? Det er vel ikke noe poeng i å kontakte lege når jeg allerede har vært i kontakt med fysioterapeut.. noen andre som har gode forslag til forebyggende behandling? Akupunktur, kiropraktor.....? Hva som helst??:sorry:
 
Dra rumpa ut til hver side når du sitter (gjerne ta ordentlig tak med henda og dra ut), så du sitter mest mulig på en firkantet ramme. Det hjelper litt :Heartred men så må du jo bare ta hensyn, og evt jobbe redusert... dessverre!
 
Dra rumpa ut til hver side når du sitter (gjerne ta ordentlig tak med henda og dra ut), så du sitter mest mulig på en firkantet ramme. Det hjelper litt :Heartred men så må du jo bare ta hensyn, og evt jobbe redusert... dessverre!

Ja kan prøve på det! Er veldig obs på å ikke sitte med beina i kryss, og å sitte rett. Jobbe redusert er utrolig vanskelig når jeg er lærer, og ønsker selvfølgelig å kunne fortsette så lenge som mulig. Tilrettelegging er heller ikke så veldig enkelt. Man står jo mesteparten av timene. Har 30 elever i klassen, så er vanskelig å rulle rundt i kontorstol i et trangt klasserom fullt av ungdomsskoleelever. Men skal høre om det for eksempel er mulig å kunne droppe friminuttinspeksjoner og lignende..
 
Ha en rett holdning, både når du sitter, skal reise deg opp, ligger osv.
Ikke gjør ting som gjør vondt.
Ha en slide/segl i sengen som gjør det lett å snu seg, varmepute, skift stilling ofte.

Jeg har samme greiene.. Kom 3+4 denne gangen. Fysio sier man kan unngå at det blir like ille som sist dersom man er flink å lyttet til kroppen.
 
Jeg brukte bekkenbelte med første, det hjalp litt. Har også blitt teipet av fysio :)
 
Fikk god hjelp av en kiropraktor i Oslo med nr 2. Det løste det ikke helt, men holdt det litt i sjakk.
 
Jeg har også kjent det tidlig (fra uke 4-5). Har aldri blitt bra etter fødsel av førstemann for snart to år siden, men nå har smertene definitivt økt på. Min fysios beste tips er bare å holde i gang treningen og trigge frem smertene så lite som mulig. Det høres egentlig ut som du burde funnet et alternativ til å stå når du underviser selv om jeg skjønner det er vanskelig. :oops:

Jeg prøver å unngå tunge løft, sitte så mye som mulig på jobb, tøye ut når det gjør vondt (også på jobb - lindrer masse!!), ligge med pute mellom beina når jeg ligger på sida og under beina når jeg ligger på ryggen, hvile så mye jeg kan hjemme (la husarbeid være husarbeid), gjøre øvelser (de skal heller ikke trigge smertene). Og så vurderer jeg å ta toget til jobb et par ganger i uka fremfor å kjøre (har lang reisevei). Blir veldig stiv av å kjøre bil. Bruke gode sko på jobb (joggesko, ikke åpne/sandaler).

Føler med deg! Bekkenvondt er fryktelig slitsomt :(
 
Oj det er jo kjempetidlig!
Håper dere får hjelp og at dere får det greit i svangerskapet!
 
Sikker på det er bekkenløsning? Og ikke låsing? Kiropraktor anbefales! Jeg trodde jeg hadde løsning sist men det viste seg å være låsning
 
Sikker på det er bekkenløsning? Og ikke låsing? Kiropraktor anbefales! Jeg trodde jeg hadde løsning sist men det viste seg å være låsning

Hva er forskjellen? Sammenlignet med sist kjennes det nooooe annerledes ut denne gangen, sitter for det meste i korsryggen og stråler fremover mot hofte og symfyse, og noen ganger nedover beina. Kun et par ganger har jeg kjent slik «stikk» eller svie på undersiden av bekkenet. (Var der der satt mest sist)
 
Hva er forskjellen? Sammenlignet med sist kjennes det nooooe annerledes ut denne gangen, sitter for det meste i korsryggen og stråler fremover mot hofte og symfyse, og noen ganger nedover beina. Kun et par ganger har jeg kjent slik «stikk» eller svie på undersiden av bekkenet. (Var der der satt mest sist)

symptomene er veldig lik. men låsing kan kiropraktor fikse, mens løsing er det ikke noe behnadlig for :)
 
Back
Topp