Tidlig bekkenløsning eller vanlig muskelsmerte?

Mononoke

Andre møte med forumet
Hei,

Jeg er snart 14 uker på vei og har vært mindre i bevegelse enn vanlig pga sterk kvalme. De siste par ukene har jeg begynt å slite med skytende smerter i korsryggen når jeg skal sove, noe jeg har regnet med er fordi musklene er for lite i bruk. Men de siste par gangene jeg har prøvd å gå tur i skogen eller bærer ting har jeg også fått skytende smerter på utsiden av hofta og nedover i beinet, ved siden av ryggsmerten.
Dette er min første graviditet så jeg vet ikke hvordan jeg skal kjenne igjen tidlig bekkenløsning. Er dette symptomer på bekkenløsning eller bør jeg bare prøve å strekke ut musklene mer?
Har dere noen gode øvelser for å forebygge alvorlig bekkenløsning?

Styrking av kjernemuskulaturen er kjempelurt for å stabilisere bekkenet betre. Pass på å aktivere kjernemusklane når du skal løfte ting, uansett kva det er, t.d. handleposer ut av bilen. Skal du trene styrke er det best med øvelser der beina jobber i parallell/ likt og ikkje kvar for seg. Det er minst belastende for bekkenet.

Det du beskriver kan like gjerne være muskelvondt pga lite bevegelse, men eg synes dei same tinga fungerer bra likevel. Usikker på om bekkenplager kjennes likt for alle, men for meg var det typisk halebeinet som kjente det først. Kjentes ut som eg hadde sittet lenge på hard trebenk sjølv om eg satt på vanlig kontorstol. Etter kvart fekk eg same type verk i hoftene og symfysen også.

Hos meg sitter det meste av bekkenløsningssmerter i symfysen.

Det kan også høres ut som en låsning i bekkenet.
Jeg ville oppsøkt behandling heller enn å vente på at det blir enda verre. Det kan hjelpe og om ikke annet kan du få litt øvelser som du kan gjøre hjemme også :)
Jeg har mest vondt i korsrygg/hofter eller nedover beinet, men har ikke kjent så mye smerter i symfysen. Så bekkenløsning eller låsning kan utarte seg på ulike måter.
Foretrekker selv osteopat, men kiropraktor og fysioterapeut er også fint. Fysioterapeut er det rimeligste. Det går ikke via fastlege lenger, du ringer selv og bestiller time og det koster rundt 300 kr per gang (ikk gratis selv om man er gravid). Kiropraktor og osteopat er privat så det er litt dyrere. Du kan feks se se om det finnes noen bekken og barn-avdelinger i nærheten av deg for dette.

Back
Topp