Tiden på føden

Lady92

Andre møte med forumet
Til dere som har født før, hva er dere fornøyd med og hva er dere misfornøyd med gjennom sykehusoppholdet?
Har dere kanskje noen gode råd og komme med? Anbefalinger?
Jeg er førstegangs, og helt blank, så vil gjerne høre deres erfaringer med sykehusoppholdet :)

Første natt etter fødselen var helt forferdelig! Jeg hadde ikke peiling på hva jeg skulle gjøre med barnet, og hun gråt og gråt konstant! Hadde liksom trodd at de på barselavdelingen ville passe litt på hun den natta, siden jeg ikke hadde sovet på over 35 timer.......
Hadde seriøst lyst til å kaste babyen min i veggen!

Vi var på Ullevål, på hotellet. Vi fikk hjelp hver gang vi skulle stelle, mate eller jeg ville ha smertestillende under hele oppholdet (3 dager). Bare å ringe på dem, så kom de med en gang. Maten i kantina var grei, men neste gang tror jeg jeg sender mannen ut og kjøper noe. Kjempefint å bo på hotellet med mann og barn. Synes egentlig hele oppholdet var veldig bra, og har ikke noe å klage på. Om det er noe spesielt du lurer på, er det bare å spørre :-)

Synes tiden var grei, men denne gangen kommer jeg til å huske"det er MITT barn, og jeg gjør som JEG vil" :)
Synes det var ekstremt press om å amme, og jenta fikk det bare ikke til og raste ned i vekt... Og fikk omtrent ikke mat de første 4 dagene på sykehuset...
Så neste gang gjør jeg som JEG vil ;)
Men de kom med en gang vi lurte på noe :)

Synes tiden var grei, men denne gangen kommer jeg til å huske"det er MITT barn, og jeg gjør som JEG vil" :)
Synes det var ekstremt press om å amme, og jenta fikk det bare ikke til og raste ned i vekt... Og fikk omtrent ikke mat de første 4 dagene på sykehuset...
Så neste gang gjør jeg som JEG vil ;)
Men de kom med en gang vi lurte på noe :)

Følte det samme som deg første gang. Alle jordmødrene hadde forskjellige måter å anbefale ang amming og jeg ble bare forvirra. Mitt råd: gjør som du føler er best for deg! Da jeg fikk andremann kom det ikke noe spm om ammi gen. Da regnet de sikkert med at jeg fikk det til. De er flinke til å komme å hjelpe til, ikke vær redd for å spørre om hjelp;-)

Sent from my iPad using BV Forum

Spør om hjelp ja. Det er 1 ting jeg skal ta med i minneboka denne gangen. Å en ring å sitte på i kantina. Dødsvondt å sitte på de harde stolene etter å ha sydd der nede. Brukte pute sist men følte bare jeg fikk domme blikk av å be sambo hente en pute i sofan så jeg klarte å sitte noelunde behagelig. Skal også ta med meg miniklyster fra apoteket også. Sist fikk jeg ekstreme hemorider etter fødselen, hadde hørt alt mulig fæle ting så klarte ikke gå ordentlig på do på 13 dager. DET BLE FØDSEL NUMMER 2!! Herregud så vondt!! Beklager ekle ting her. Men det er mine råd altså. Å når det gjelder amming. Maks 10 min på hvert bryst om gangen i begynnelsen. Herregud så sår jeg ble av å ha jenta mi liggene på bryste i en halvtime før JM sa det var greit på den siden, nå prøv det andre….. 2 helvetesuker med brystsmerter, tårer og div gikk før sårene grodde å ammingen gikk greit.

Syns det var godt å slippe å tenke :P De hadde kontroll på alt av legetimer, blodprøver, mattider, osv. Lite info om amming, men er takknemlig for det "ammepresset" som var. Vi ble innlagt på nyfødt etter 3 dager, og det var som natt og dag. Og mangel av det samme ammepresset hadde mye å si for at vi kom skjevt ut med amming fra starten. Maten var grei, hadde ikke så mye matlyst, så det holdt med det som var i kantina :)

Var utrolig fornøyd med tiden på barselhotellet. Eneste jeg ville gjort anderledes var å ikke ta imot ammeskjoldet de ga meg(men jeg visste jo ikke bedre).. Guttungen ble avhengig av det med en gang og jeg fikk ikke til å amme uten etter det. Fikk et ekstra døgn på hotellet for å prøve å venne han av det igjen, men måtte alltid ha hjelp fra barnepleie/sykepleier for å legge an til hvert måltid og når jeg kom hjem var jeg så sliten at jeg ga opp hele "slutte-med-skjold" prosjektet... Etter 2 mnder prøvde jeg uten og det gikk kjempefint noen uker helt til jeg merket at melka hadde så å si forsvunnet og guttongen ikke la på seg(jeg mener grunnen til det var at han ikke var vandt til å få den første melka så raskt og så måtte jobbe for den "gode" melka.. Med skjoldet kom det jevnt)....

Dette ble dritlangt, men poenget mitt er, at denne gang skal jeg IKKE ha skjold!!! For jeg VET og har sett at jeg fint kan amme uten, må bare være tålmodig i begynnelsen :) :P

Med første så sleit vi med å få hjelp. Vi spurte, men de hadde ikke tid. Vi spurte om de kunne gi minsten litt mat, hun spiste og spiste av meg, men ble ikke ferdig. Jeg hadde ikke melk, men amma og amma og amma. Ingen hadde sagt noe om lengde, så hun lå der og sutta en time. Var helt ødelagt etterpå. Nattevakta ville ikke hjelpe, men dagvakta var til god hjelp.

Husk også at det er forskjellige mennesker på vakt, så får du ikke hjelp av en, spør du en annen.

Oppholdet med nr. 2 var veldig fint. Han skreik og styra, men der fikk vi masse hjelp, og der var de veldig behjelpelige med maten.

Husker jeg nesten ble irritert fordi så mange sa `da det som det kommer`` , men det beste er faktisk å ta det som det kommer! :P
Hadde en kjempe positiv opplevelse med hyggelige damer rundt som hjalp oss uten å være for pågående!

Bare negativ opplevelse med hele greiene. Vanskelig forklare alt. Så regner med jeg reiser på ferie rundt fødetider så jeg slipper føde der jeg fødet ;) Mer ekle folk har jeg ikke vært borti.. Også gode der å, ikke misforstå, men det ødela hele min barseltid som skal være fin.

Bare negativ opplevelse med hele greiene. Vanskelig forklare alt. Så regner med jeg reiser på ferie rundt fødetider så jeg slipper føde der jeg fødet ;) Mer ekle folk har jeg ikke vært borti.. Også gode der å, ikke misforstå, men det ødela hele min barseltid som skal være fin.
Så synd å høre, men du kan jo søke deg til et annet sykehus?

Jeg hadde flott barseltid med mine, men med første var det MYE stress med ammingen :-/
Det ble suging på halve brystvorta, så vi kom veldig skjevt ut.
En barselpleier tok tak i det SVÆRE ømme brystet mitt, og stappet det over hele fjeset til mitt lille nurk.
"Må ha hele brytvorten inne i munnen" sa hun :-/
Det gjore fryktelig vondt, og babyen stakkar fikk ikke puste...
Ble mye gråting av både meg og babyen, men jeg klarte å holde på ammingen i 2,5 mnd før jeg ga opp. Amming og pumping av brystet om hverandre for og få nok.
Det viste seg at jeg hadde "innover-vorter". Hver gang jeg fikk melkespreng...forsvant brystvorter innover i selve brystet.
Med nr.2 kjøpte jeg brystskjold. Det er av hardplast og har to lag med et hull for brystvorten i det innerste laget.
Jeg brukte det i et par uker før fødsel, og under hele ammeperioden. Det gjorde at jeg fikk "lange" flotte brystvorter som var enkel for babyen å få tak på. Jeg fikk ammet de andre barna mine til de var + - året, og husk hva jeg skal kjøpe en liten mnd før fødsel...jo nettopp brystskjold :)

Så synd å høre, men du kan jo søke deg til et annet sykehus?
Trenger ikke det. Er vel bare oslo sykehusene man må søke på. Er jo fritt sykehusvalg. Men skal snakke litt med jm om dette til fredag, da hun får papirene mine på hva som gikk galt under hele mitt sykehusopphold og fødsel. Skulle egentlig klage til pasientombudet, men hadde nok å stri med for å si det sånn.

Til dere som har født før, hva er dere fornøyd med og hva er dere misfornøyd med gjennom sykehusoppholdet?
Har dere kanskje noen gode råd og komme med? Anbefalinger?
Jeg er førstegangs, og helt blank, så vil gjerne høre deres erfaringer med sykehusoppholdet :)
Ved første fødsel var eg 20 år. Eg var på eit lite sjukehus og fikk enkeltrom med dobbeltseng. Alle var kjempebehjelpelige og flotte!

Med nr 2 var eg 27 år. På eit større sjukehus. Ettersom eg var 2. gangsfødende var eg hreit fornøygd, men hadde eg vore 1.gangs og fått like lite oppfølging som det eg gjorde der ville eg nok vorte veldig skuffa og usikker. Dei var meir "strenge" og upersonlige. Men som sagt, så kan dette være pga at eg hadde barn fra før og "visste kva eg dreiv med". (Alt dette mtp på barselavd alså) var veldig fornøygd med jordmødrene og oppfølging og hjelp under fødselen.

Tilbake til barsel: syntes det var litt dumt at damene med skrikende babyer om natta ikkje fekk meir hjelp og avlastning. Når me låg 4 stk på samme rom vart alle vekte når det var ein liten med luft i magen som skreik heile natta. Var der i to dagar, var godt å komme heim. ;)

Jeg tror det der er veldig individuelt.. Jeg hadde ikke behov for hjelp, og viste tydelig dette. Jeg ba om råd når jeg trengte det selvfølgelig, men var noe rart som skjedde med meg med en gang babyen ble lagt på magen på meg. Jeg var MOR med stor M og visste best selv.. Heldigvis hadde jeg god erfaring med både barn og spedbarn da alle mine nærmeste venninner og søstre har brukt meg som "ekstramor" i en årrekke.. (Jeg var sen med å bli mor, de var tidlige, i tillegg er jeg 5-7 år yngre enn alle) Dårlige erfaringer gjorde jeg meg i forhold til personell.. Dette er jo forskjellig fra plass til plass, men erfarte at det er ikke alle barnepleiere og jordmødre som burde vært det for å si det sånn .. Moralen her er; tenk selv, spør når du trenger det og ta i mot gode råd, men følg ditt eget hjerte og din egen magefølelse. Du kjenner babyen best, selv om dere kun har kjent hverandre noen få timer.. Er noe helt spesielt som skjer! Nyt øyeblikkene!! Er bare én gang man blir førstegangsmor! ❤

Jeg syntes ikke jeg fikk noen spesielle råd på barsel.... Ikke noe ammepress heller, men nå har jo ammingen gått på skinner med begge mine to.
Med nr to dro jeg hjem etter 1/2 døgn. Syntes det er så trist på sykehus :P

Så mange gode svar, setter jeg veldig pris på! Og det med å ha med pute å sitte på, var kjempe lurt :-) sier seg selv at det antagligvis ikke er mye behagelig og sitte på en hard stol etter å ha klemt ut en baby, så det skal jeg skrive opp!! :-) som dere skriver, er det helt klart veldig forskjellig hvordan tiden har vært på barsel, og ingen tvil om at det er forskjell på de som jobber der. Jeg gleder meg utrolig mye, skal bli så godt og få den lille i hendene ♡ så tuusen takk for mange gode råd! Og har flere gode råd på ting/klær/utstyr som man kanskje ikke tenker på som førstegangs, og har vært til god nytte så rop ut! :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Med nr en lå jeg en natt på barsel avd før jeg ble flytte på barsel hotellet. Fikk al hjelp jeg ville ha og de kom til og med å spurte om det var noe de skulle hjelpe til med :) Dette var på sykehus. Nr 2 ble født på en liten fødestue. Skulletro de hadde bedre tid en på sykehuset. Sån ble det ikke. Ble overlatt til meg selv fra dag en. Amminga gikk til pisses enda nr 1 ble amma til 12 mnd. Ble ikke sett av personellet, var overlatt til meg selv så dro hjem tidligere en beregna. De hørte ikke på mine ønsker og vilje så da får det være. Denne gangen skal jeg bestemme mer selv og si fra om at jeg er sjefen over mitt barn er rådet mitt :)

Back
Topp