Tiden frem til barnehageplass.

Dette lurer vi også på. Samboer er lærer. Han skal ha foreldreperm 80% fra ca. des 2020. Vil han da kunne forskyve foreldreperioden ved vinterferie og påske 2021?! Vi trodde nemlig ikke at det var mulig, da lærere all den tid uansett er dekket av lønn. Hvis du finner noe relevant ifht til lærere og foreldrepenger så gjerne gi meg beskjed
Uansett yrke kan man kun forskyve permisjonen sin 4 uker som følge av ferie. Jeg er dog litt usikker på om han som lærer kan forskyve for ferie i februar når de har fast ferie i juli. Samboeren min er lærer og for vårt første barn søkte han om permisjon fra 2.september. Da skulle jeg begynne i jobb og hadde vært hjemme med noen ulønnede uker og litt ferie i august. Samboeren min fikk beskjed om at all permisjon på skolen måtte starte opp 1.aug, siden det var da ferien deres var slutt. Det kan jo være lurt å ta en prat med skolen før far søker om foreldrepermisjon slik at dere vet hvordan praksisen er der.
 
Uansett yrke kan man kun forskyve permisjonen sin 4 uker som følge av ferie. Jeg er dog litt usikker på om han som lærer kan forskyve for ferie i februar når de har fast ferie i juli. Samboeren min er lærer og for vårt første barn søkte han om permisjon fra 2.september. Da skulle jeg begynne i jobb og hadde vært hjemme med noen ulønnede uker og litt ferie i august. Samboeren min fikk beskjed om at all permisjon på skolen måtte starte opp 1.aug, siden det var da ferien deres var slutt. Det kan jo være lurt å ta en prat med skolen før far søker om foreldrepermisjon slik at dere vet hvordan praksisen er der.
Oi, jeg visste ikke man kunne forskyve kun 4 uker. Når man har 5 uker ferie, kan man feks forskyve perm 4 uker, og ta den siste ferieuken etter endt permisjon? Så man altså forskyver oppstarten med en uke etter endt perm?
 
Uansett yrke kan man kun forskyve permisjonen sin 4 uker som følge av ferie. Jeg er dog litt usikker på om han som lærer kan forskyve for ferie i februar når de har fast ferie i juli. Samboeren min er lærer og for vårt første barn søkte han om permisjon fra 2.september. Da skulle jeg begynne i jobb og hadde vært hjemme med noen ulønnede uker og litt ferie i august. Samboeren min fikk beskjed om at all permisjon på skolen måtte starte opp 1.aug, siden det var da ferien deres var slutt. Det kan jo være lurt å ta en prat med skolen før far søker om foreldrepermisjon slik at dere vet hvordan praksisen er der.

Takk for gode råd :) Ja, ting blir jo litt rart nå som han tar over stafettpinnen i des. 2020. Hva med jul f.eks.? Har han opparbeidet ferie for det?
 
Takk for gode råd :) Ja, ting blir jo litt rart nå som han tar over stafettpinnen i des. 2020. Hva med jul f.eks.? Har han opparbeidet ferie for det?
Jeg tror det blir som med oss at hvis han er i permisjon så løper ukene selv om noen av ukene inneholder helligdager. Alternativt - hvis dere har mulighet - så kan han starte permisjonen sin i starter av januar. Da er han i fullt arbeid i desember og får ferie eller avspasering (som det egentlig er) som vanlig. Det må jo avtales og være i orden for skolen.
 
Oi, jeg visste ikke man kunne forskyve kun 4 uker. Når man har 5 uker ferie, kan man feks forskyve perm 4 uker, og ta den siste ferieuken etter endt permisjon? Så man altså forskyver oppstarten med en uke etter endt perm?
4 uker + 1 dag er vel reglene. Det skal stå på Nav sine sider og er skrevet som at man har lov til å utsette permisjon på følgende grunnlag:
- lovbestemt ferie, som er rett over 4 uker
- jobb
- kanskje også fulltidsstudier?

Det kan være lurt å lese om det selv for å være på den sikre siden, men det dukker opp på nytt igjen når du fyller ut permisjonssøknaden din på Nav sine nettsider.
 
Oi, jeg visste ikke man kunne forskyve kun 4 uker. Når man har 5 uker ferie, kan man feks forskyve perm 4 uker, og ta den siste ferieuken etter endt permisjon? Så man altså forskyver oppstarten med en uke etter endt perm?

Kaster inn en kommentar her.
Det er muligheter for å ta mer enn 4+1 feriedager. Se utklipp fra nav sine sider under:


Du kan søke om å utsette foreldrepengeperioden din med ferie inntil 4 uker og 1 dag for hvert kalenderår. I tillegg kan du usette med ferie fra i fjor, og inntil 10 feriedager på forskudd for neste år. Det er den lovbestemte delen av ferien som gir rett til å utsette foreldrepengene. Lovbestemt ferie betyr ferie etter ferieloven.

Helligdager går ikke inn under lovbestemt ferie, og du får ikke utsatt foreldrepengene med ferie på helligdager. Er det helligdager i ferien din, vil du få utbetalt foreldrepenger disse dagene.

Sist tok jeg 6 uker og det var ingen problem. Tenker gjøre det samme denne gangen også.
 
Sniker litt fra mai :)
Jeg har gått hjemme i 2 år med alle mine :) tenker å gjøre det med denne også. Kontantstøtta kommer godt med da:) å det bånde man knytter er magisk ) har du muligheten nyt tiden å ikke stress tilbake i jobb å med bhg oppstart :)
 
Synes slett ikke det er for tidlig med dette spørsmålet, det er lurt å planlegge dette godt og eventuelt spare :)

Her håper vi at mamma kan komme en uke eller to i april/mai og hjelpe oss med barnepass, og jeg kan kanskje ta én mnd ulønnet + at vi vil ha noe ferie sammen om sommeren, men etter det håper vi å finne en dagmamma som vi stoler på. Har lest at mange tar kontantstøtten + det en barnehageplass koster, og det tenker jeg er innafor. Fortsatt mye billigere enn å gå uten lønn. Tror vi ender på en løsning der vi tar 80 % foreldrepenger, men vi får se litt mer på det. Hvis vi tar 100 % + at jeg (som har lavest lønn) tar mer ulønnet, må vi finne på en god løsning mtp pensjonsopptjening etc, for jeg ville jo kommet mye dårligere ut av det enn mannen.

Syns nå det høres dyrt ut for en dagmamma.. skal hun liksom ha 7500 pluss barnehagepris så er jo rundt 10000.. Men lenge siden jeg har hatt små, så kanskje tidene forandrer seg :woot:
 
Syns nå det høres dyrt ut for en dagmamma.. skal hun liksom ha 7500 pluss barnehagepris så er jo rundt 10000.. Men lenge siden jeg har hatt små, så kanskje tidene forandrer seg :woot:
Enig i at det er dyrt, ble helt sjokkert selv, da jeg leste det først. Men det blir jo det samme som å ha barnehageplass, for når man har det har man jo heller ikke kontantstøtten. Og dagmamma er jo billigere enn å gå ulønnet selv, tross alt :) Hvis en ellers er vant til å jobbe heltid og ha inntekt deretter.
 
Enig i at det er dyrt, ble helt sjokkert selv, da jeg leste det først. Men det blir jo det samme som å ha barnehageplass, for når man har det har man jo heller ikke kontantstøtten. Og dagmamma er jo billigere enn å gå ulønnet selv, tross alt :) Hvis en ellers er vant til å jobbe heltid og ha inntekt deretter.

Jeg håper den dagmammaen har pedagogisk utdannelse, betaler skatt og har tilsyn slik barnehager har.... Det var blodpris!
 
Sniker litt fra mai :)
Jeg har gått hjemme i 2 år med alle mine :) tenker å gjøre det med denne også. Kontantstøtta kommer godt med da:) å det bånde man knytter er magisk ) har du muligheten nyt tiden å ikke stress tilbake i jobb å med bhg oppstart :)
Høres hæli ut kunne absolutt gjort det jeg å vis det hadde vært mulig økonomisk.
 
Jeg håper den dagmammaen har pedagogisk utdannelse, betaler skatt og har tilsyn slik barnehager har.... Det var blodpris!

Er egentlig ca 500 kr dagen for å ha ansvar for barnet ditt blodpris? Det synes ikke jeg :)
(Tar da utgangspunkt i 7500 kr kontantstøtte, 3000 kr i barnehageplass, og 20 dager med pass i mnd (4 uker med hverdager)).

Husk også at barnehageplassene er kraftig subsidiert, den prisen vi betaler er en brøkdel av hva det egentlig koster.
 
Er egentlig ca 500 kr dagen for å ha ansvar for barnet ditt blodpris? Det synes ikke jeg :)
(Tar da utgangspunkt i 7500 kr kontantstøtte, 3000 kr i barnehageplass, og 20 dager med pass i mnd (4 uker med hverdager)).

Husk også at barnehageplassene er kraftig subsidiert, den prisen vi betaler er en brøkdel av hva det egentlig koster.
Men i barnehagen arbeider det mennesker med utdannelse og kompetanse. En dagmamma kan jo være hvem som helst.. Jeg hadde ikke betalt så mye når ingenting er regulert av noen lover eller regler. Og i allefall ikke om det er svart arbeid. Da hadde jeg heller vært dagmamma selv... 3-4 barn også hadde jeg hadde jeg nesten hatt mer i mnd enn jeg har i full jobb...
 
Men i barnehagen arbeider det mennesker med utdannelse og kompetanse. En dagmamma kan jo være hvem som helst.. Jeg hadde ikke betalt så mye når ingenting er regulert av noen lover eller regler. Og i allefall ikke om det er svart arbeid. Da hadde jeg heller vært dagmamma selv... 3-4 barn også hadde jeg hadde jeg nesten hatt mer i mnd enn jeg har i full jobb...
Svart arbeid skal man selvfølgelig ikke sponse, det ville aldri falle meg inn. De barnehageansatte får langt mer enn 500 kr dagen for jobben de gjør :)
 
Jeg håper den dagmammaen har pedagogisk utdannelse, betaler skatt og har tilsyn slik barnehager har.... Det var blodpris!
Det skjer ikke at jeg betaler for en tjeneste der dagmamma ikke betaler skatt, i hvert fall. Tilsyn tviler jeg på at er vanlig, men det finnes sikkert noen som har pedagogisk utdanning. Man må jo finne en man stoler på om det skal være aktuelt.

Selv om det er en høy pris kan jeg ikke helt se hva slags alternativer som er billigere, om en ikke kjenner noen som kan hjelpe. Jeg ser for min del ikke på dagmamma som et alternativ til barnehage, men som en måte å løse den siste perioden før en har barnehageplass. Som ei skriver over, koster jo også barnehageplassen rent faktisk mye mer enn dette, fordi staten bidrar med mye.
 
Syns nå det høres dyrt ut for en dagmamma.. skal hun liksom ha 7500 pluss barnehagepris så er jo rundt 10000.. Men lenge siden jeg har hatt små, så kanskje tidene forandrer seg :woot:
Det er det som er vanlig etter det jeg vet også. Er jo ikke så veldig mye sånn egentlig, for en dagmamma har jo ikke så mange barn vil jeg tro.
 
Back
Topp