Tiden frem til barnehageplass.

Pissi87

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Junilykke 2022
Kanskje tidlig men... Noen her som har tenkt på hvordan de løser tiden frem til rett på barnehageplass? Vi har vel ikke rett på plass før 01.08.2021? Vi har funnet ut av vi må tape masse penger (overlever altså). Vi deler hele permisjon 50/50, og må ta ut gradert. Jeg tar ut 4 eller 5 uker ferie og forskyver derfor foreldrepermisjon litt. Da er det vel flaks at samboer er lærer og kan være hjemme med barnet hele sommeren rett etter endt fedrekvote. Hører mange sier det lønner seg med 100% uttak foreldrepenger og ta ulønnet permisjon, men klarer ikke se at jeg tjener på å ta ut tre måneder med ulønnet permisjon, ev. 1,5 måneder hver? Bare nysgjerrig på hvordan dere løser det :)
 
Legg inn her:
https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1679-foreldrepengerkalkulator

Så ser du hva som lønner seg for dere.
Vi taper over 20 000 av lønna til samboer på å velge 80%. Så vi har begynt å spare opp det vi trenger for 18 uker ulønnet som det ca blir for min del.
Jeg skal ha hele felleskvoten + 18 uker ulønnet + ferien min for 2020.
Så tar samboeren min sine 15 uker, og jeg sparer mine ferieuker i 2021 så vi kan ha de felles.
Da blir det barnehagestart i august, og oppstart på jobb for min del etter påsken 2021. ❤️
 
Det med at 100% lønn lønner seg økonomisk er ikke alltid en sannhet. Sist gang hadde det lønnet seg med 100% og bare litt ulønnet for oss, men denne gangen er det mer lønnsomt med 80% og noe ulønnet.

Husk å regn med feriepengegrunnlag for påfølgende år også i denne beregningen. Sett endel gå på en smell der.
Ideelt bør en også regne på pensjonstap i en slik modell.

Vi tenker 80% lønn og noe ulønnet på meg (jeg ønsker å være hjemme til nærmere 1 år), også tar mannen over. Mannen tar ulønnet perm frem til bhgtilvenningen er over, etter ferien.

Husk at vi har rett på bhg i august. Alle får dessverre ikke begynne 1. Aug. Det kan også bli 15. August, eller senere (til eksempel).
 
Det ideelle for oss er at barnet begynner i bhg i januar 2022. Da bare basert på mine ønsker om å kunne være hjemme så lenge som mulig. Det innebærer mye sparing. Jeg tenker også at mens han har permisjon kan jeg jobbe så mange ekstravakter som mulig (jobber innen helse), og jeg kan også gjøre det når han har ferie og en og annen helg. Nattevakter kan også være en ting, men alt kommer an på hvordan hans arbeidsdag vil se ut.
 
Her er planen å ta 100%, og at jeg tar ulønnet+ferie til januar året etter. Da tar mannen over, og jeg går tilbake i jobb. Jeg er lærer, så får jo uansett noe avspasering/ferie på våren pga vinterferie, påske og alle de røde dagene. Til sommeren har jeg jo ferie igjen, så da tar jeg over for han igjen. Satser på at vi også får litt tid sammen alle 3 :) Blir spennende å finne ut om det fungerer i praksis.
 
Det ideelle for oss er at barnet begynner i bhg i januar 2022. Da bare basert på mine ønsker om å kunne være hjemme så lenge som mulig. Det innebærer mye sparing. Jeg tenker også at mens han har permisjon kan jeg jobbe så mange ekstravakter som mulig (jobber innen helse), og jeg kan også gjøre det når han har ferie og en og annen helg. Nattevakter kan også være en ting, men alt kommer an på hvordan hans arbeidsdag vil se ut.
Vi tenker også bhgstart januar 2022, så vi har begynt å spare:happy: Dette blir det siste barnet vårt, så jeg gleder meg til å være hjemme lenge og nyte permisjonen:Heartred
 
Her er det ledig kapasitet i barnehagene, så regner med vi får plass fra h*n blir 1 år. Prøver nok å strekke det lengst mulig, men blir nok å starte i barnehagen før sommeren. Det gjorde minsten her og, og det har gått veldig fint:)
 
Her er planen å ta 100%, og at jeg tar ulønnet+ferie til januar året etter. Da tar mannen over, og jeg går tilbake i jobb. Jeg er lærer, så får jo uansett noe avspasering/ferie på våren pga vinterferie, påske og alle de røde dagene. Til sommeren har jeg jo ferie igjen, så da tar jeg over for han igjen. Satser på at vi også får litt tid sammen alle 3 :) Blir spennende å finne ut om det fungerer i praksis.

Dette lurer vi også på. Samboer er lærer. Han skal ha foreldreperm 80% fra ca. des 2020. Vil han da kunne forskyve foreldreperioden ved vinterferie og påske 2021?! Vi trodde nemlig ikke at det var mulig, da lærere all den tid uansett er dekket av lønn. Hvis du finner noe relevant ifht til lærere og foreldrepenger så gjerne gi meg beskjed
 
Her er det ledig kapasitet i barnehagene, så regner med vi får plass fra h*n blir 1 år. Prøver nok å strekke det lengst mulig, men blir nok å starte i barnehagen før sommeren. Det gjorde minsten her og, og det har gått veldig fint:)

Det hadde vært helt fantastisk hvis det var tilfellet for oss og, men tror ikke det er slik i Trondheim.
 
Dette lurer vi også på. Samboer er lærer. Han skal ha foreldreperm 80% fra ca. des 2020. Vil han da kunne forskyve foreldreperioden ved vinterferie og påske 2021?! Vi trodde nemlig ikke at det var mulig, da lærere all den tid uansett er dekket av lønn. Hvis du finner noe relevant ifht til lærere og foreldrepenger så gjerne gi meg beskjed
Nei, det kan han ikke. Det ville vært ekstremt uhensiktsmessig for arbeidsgiver, men jeg er enig i at det hadde vært praktisk for oss lærere.
 
Dette lurer vi også på. Samboer er lærer. Han skal ha foreldreperm 80% fra ca. des 2020. Vil han da kunne forskyve foreldreperioden ved vinterferie og påske 2021?! Vi trodde nemlig ikke at det var mulig, da lærere all den tid uansett er dekket av lønn. Hvis du finner noe relevant ifht til lærere og foreldrepenger så gjerne gi meg beskjed
Nei, tror ikke det går an den veien. Er derfor jeg er på jobb da, og mannen har perm:) Det ska jeg!
 
Vi skal ha 80%, og med ferieforskyvning og 25 uker ulønnet permisjon på meg begynner jeg å jobbe 1. August 2021. Far har permisjon fra august frem til 10. Desember, de 10 dagene før jul plasserer vi ungen litt rundt forbi sånn at hen kan begynne i bhg januar 2022 :happy:
 
Vi skal mest sannsynlig ha 80% lønn og med det pluss oppspart ferie og avspasering på begge to så kommer vi oss til august 21 uten å ta ulønnet :happy:
 
Synes slett ikke det er for tidlig med dette spørsmålet, det er lurt å planlegge dette godt og eventuelt spare :)

Her håper vi at mamma kan komme en uke eller to i april/mai og hjelpe oss med barnepass, og jeg kan kanskje ta én mnd ulønnet + at vi vil ha noe ferie sammen om sommeren, men etter det håper vi å finne en dagmamma som vi stoler på. Har lest at mange tar kontantstøtten + det en barnehageplass koster, og det tenker jeg er innafor. Fortsatt mye billigere enn å gå uten lønn. Tror vi ender på en løsning der vi tar 80 % foreldrepenger, men vi får se litt mer på det. Hvis vi tar 100 % + at jeg (som har lavest lønn) tar mer ulønnet, må vi finne på en god løsning mtp pensjonsopptjening etc, for jeg ville jo kommet mye dårligere ut av det enn mannen.
 
Her velger vi nok 100% lønn denne gangen. (Motsatt sist, men da hadde mannen 10 uker uansett) når har de 19 uker vis man velger 80% lønn. Det er ikke vi interesert i da jeg ønsker å være hjemme med babyen til han er hvertfall 1 år. Blir ulønna perm her til mannen tar sin del fram bh start.
 
Takk for veldig gode svar! Jeg fikk en del å tenke (regne?) på nå xsmile7
 
Synes slett ikke det er for tidlig med dette spørsmålet, det er lurt å planlegge dette godt og eventuelt spare :)

Her håper vi at mamma kan komme en uke eller to i april/mai og hjelpe oss med barnepass, og jeg kan kanskje ta én mnd ulønnet + at vi vil ha noe ferie sammen om sommeren, men etter det håper vi å finne en dagmamma som vi stoler på. Har lest at mange tar kontantstøtten + det en barnehageplass koster, og det tenker jeg er innafor. Fortsatt mye billigere enn å gå uten lønn. Tror vi ender på en løsning der vi tar 80 % foreldrepenger, men vi får se litt mer på det. Hvis vi tar 100 % + at jeg (som har lavest lønn) tar mer ulønnet, må vi finne på en god løsning mtp pensjonsopptjening etc, for jeg ville jo kommet mye dårligere ut av det enn mannen.

Hva mener du med kontantstøtten + det barnehagen koster? Vi blir å søke kontantstøtte fram til august 2021. Det vil si fra etter endt fedrekvote i midten av juni (kan vel få fra juli da) til august. Er det noe mer vi kan ha rett på tenker du?
 
Hun mener at dagmamma koster kontantsøtte + prisen av barnehage.
 
Hva mener du med kontantstøtten + det barnehagen koster? Vi blir å søke kontantstøtte fram til august 2021. Det vil si fra etter endt fedrekvote i midten av juni (kan vel få fra juli da) til august. Er det noe mer vi kan ha rett på tenker du?
Kontantstøtte får du fra ungen er 13 mnd til og med måneden han starter i barnehagen. Jeg fødte i mai sist. Fikk da kontantstøtte i juni, juli og august. Så det får du «lenge» før juni.
 
Kontantstøtte får du fra ungen er 13 mnd til og med måneden han starter i barnehagen. Jeg fødte i mai sist. Fikk da kontantstøtte i juni, juli og august. Så det får du «lenge» før juni.
Det var jeg faktisk ikke klar over. Trodde ikke vi kunne motta foreldrepenger samtidig som kontantstøtte. Takk for info :)
 
Back
Topp